  • 1. Data: 2002-12-12 21:09:13
    Temat: Zakup działki: na "siebie", czy na "firmę" ?
    Od: "Dariusz Dąbrowski" <xdi<ASPAM>@wp.pl>

    Witam,

    Przymierzam się do zakupu działki.
    Jaka forma zakupu będzie korzystniejsza: na siebie osobiście,
    czy na własną działalność gospodarczą ?
    Czy w tym drugim przypadku mogę zakup działki potraktować
    jako koszt ? Jeżeli tak, to jak: amortyzacja - chyba ziemi się
    amortyzuje -jakoś dziwnie by było.
    Jeżeli drugi wariant jest realny/korzystny/wykonalny to
    czy jest możliwe aby dokonać zakupu "na firmę" od osoby fizycznej ?

    Jak rozumiem z zakupem "na firmę" wiążą się konsekwencje:
    niemożliwość zameldowania osobistego etc...

    Pomóżcie jak możecie i użyczcie trochę wiedzy...
    Darek

  • 2. Data: 2002-12-13 06:13:06
    Temat: Re: Zakup działki: na "siebie", czy na "firmę" ?
    Od: "Dariusz Dąbrowski" <x...@w...pl>

    > Hmm... ok... ja rozumiem, małe wymagania, ale czy ty chcesz sie
    > zameldowac tak po prostu na działce? W namiocie bedziesz mieszkał czy jak?

    Chodzi mi o późniejsze inwestycje dokonywane na działce: budowa
    domu (w przypadku zakupu na DG pewnie się to będzie nazywało
    budowa siedziby) i zameldowanie w tym że.

    > Nie ma przeciwwskazań do zameldowania się w budynku kupionym "na
    > działalność" bo działalnośc to Ty a nie jakis nowy byt.
    > Tyle że US może stwierdzić że całośc lub częśc budynku spełnia funkcje
    > mieszkalne i wtedy nic z tego (amortyzacja, koszty utrzymania)w koszty
    > nie pójdzie.
    >
    > Ale jakiś budynek musi tam byc, na działce cię nie zameldują :-)))
    >
    > Maddy

    OK. Czyli najlepiej by było kupić działkę z małym chociaż domem
    jako siedziba DG. Tak ?
    Jak ja to wtedy mam wrzucić w koszty ? Amortyzacją ?

    Dzięki za info (wszelkie)
    Pozdro
    Darek

  • 3. Data: 2002-12-13 06:38:35
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Dariusz Dąbrowski
> [...]
    > Czy w tym drugim przypadku mogę zakup działki potraktować
    > jako koszt ? Jeżeli tak, to jak: amortyzacja - chyba ziemi się
    Ziemia sie nie amortyzuje.
    Prawo uzytkowania wieczystego - owszem, to wartość niematerialna i
    prawna. Ale ziemia jako taka, kupiona notarialnie, nie.

    > Jeżeli drugi wariant jest realny/korzystny/wykonalny to
    > czy jest możliwe aby dokonać zakupu "na firmę" od osoby fizycznej ?
    A dlaczego nie???

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-12-13 07:39:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Dariusz Dąbrowski napisał:

    > OK. Czyli najlepiej by było kupić działkę z małym chociaż domem
    > jako siedziba DG. Tak ?
    > Jak ja to wtedy mam wrzucić w koszty ? Amortyzacją ?

    Tylko amortyzacją. Ale jak tam zamieszkasz to cała część mieszkalna
    wypada z amortyzacji - zostaje przekazana na własne potrzeby podatnika.

    Znam przypadek że US naprawdę obejrzał dom i stwierdził że chociaz
    zadeklarowano 1/3 powierzchni jako mieszkalną, to faktycznie jest to
    ponad 3/4 (garaz przerobiono na warsztat z kanciapą, w pozostałej części
    ewidentnie mieszkanie).
    I wtedy tnie koszty az furczy...

    Tak naprawdę nie ma znaczenia jak to kupisz. Ważne jest jak będziesz
    użytkował.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-12-13 09:27:41
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Fri, 13 Dec 2002, Dariusz Dąbrowski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ jako siedziba DG. Tak ?
    >+ Jak ja to wtedy mam wrzucić w koszty ? Amortyzacją ?

    W celu wyjasnienia: co wrzucić ?
    Budynek ? Tak.
    Działki (czyli ziemi) AFAIK się nie da. Po prostu - "nie podlega
    amortyzacji".... Obszarnikiem :) chciałbys zostać i jeszcze w KUP
    wrzucić ? Nie ma mowy, arystokracja kosztuje ;)
    Jeśli dobrze rozumiem o co pytasz - to "ziemię kup na siebie"
    a później buduj sobie do woli.
    Paragrafy się chyba od ostatniej dyskusji nie pozmieniały (nie
    sprawdzam):
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&safe=off&th=33d984a1d79856c7&rnum=12

    poszukane przez:
    http://groups.google.com/groups?as_oq=grunt%20gruntu
    %20gruntem%20ziemia%20ziemi%20&ie=ISO-8859-2&as_ugro
    up=*.podatki&lr=&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_m
    iny=1999&as_maxd=13&as_maxm=12&as_maxy=2002&num=100&
    hl=pl

    Pozdrowienia, Gotfryd