  • 1. Data: 2002-04-12 23:19:49
    Temat: Czy podlega to pod VAT
    Od: j...@i...pl (Jacek)

    Sytuacja jest nastepujaca: klient kupuje towar w panstwie A. Sprowadza towar
    do polskiej strefy wolnoclowej.
    Po przepakowaniu towaru wysyla go do panstwa B.
    Czy opisana powyzej sytuacja zachacza o polski VAT ?
    Wedlug mnie nie ale interesuje mnie czy ktos z Was przerabial podobna
    sytuacje, szczegolnie w odniesieniu do dokumentow celnych.
    pozdrawiam.
    Jacek

  • 2. Data: 2002-04-13 09:46:00
    Temat: Re: Czy podlega to pod VAT
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

> [...]
    podobna
    > sytuacje, szczegolnie w odniesieniu do dokumentow celnych.

    Za Gazetą Prawną (03.2002):

    "Towar w składzie celnym":

    "Niejasność, czy transakcje reeksportu ze składu
    celnego podlegają VAT, czy podatkowi od czynności
    cywilnoprawnych, powodują, że przedsiębiorcy unikają
    transakcji reeksportowych ze składów celnych.

    O wyjaśnienie tej kwestii "Gazeta Prawna" zwróciła
    się do Głównego Urzędu Ceł. W przypadku towarów
    objętych procedurą składu - odpowiada GUC - podatek VAT
    pobierany jest jedynie w sytuacji zakończenia procedury składu
    celnego i objęcia tych towarów procedurą dopuszczenia do obrotu.
    Podatek od czynności cywilnoprawnych związany jest natomiast
    z przeniesieniem prawa własności towarów.

    (...) W Głównym Urzędzie Ceł wyjaśniono nam, że (...) czynnością
    podlegającą opodatkowaniu VAT jest import towarów, czyli ich
    przewóz na polski obszar celny. W przypadku objęcia takich towarów
    procedurą składu celnego, obowiązek zapłaty VAT powstaje z chwilą
    powstania długu celnego, czyli zakończenia procedury składu i objęcia
    towaru procedurą dopuszczenia do obrotu. Tak się dzieje w przypadku,
    kiedy przedsiębiorca kupuje towary w składzie celnym
    z zamiarem np. ich sprzedaży na terenie kraju.

    Inaczej jest ze sprzedażą towarów objętych w dalszym
    ciągu procedurą składu celnego. Wprawdzie skład celny jest
    częścią polskiego obszaru celnego, ale - jak wyjaśnia GUC - sprzedaż
    znajdującego się w nim towaru niekrajowego nie podlega opodatkowaniu
    podatkiem VAT, tylko podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
    Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
    z 17 maja 2001 r., sygn. III S.A. 53/00. (...)

    - Tak więc w przypadku towarów objętych procedurą
    składu - podsumowuje GUC - podatek VAT pobierany jest
[...]
    towarów, niezależnie od tego, czy towary objęte procedurą składu
    celnego po
    zakończeniu tej procedury mają być dopuszczone do obrotu, czy
    powrotnie wywiezione."

    Pzdr
    CEZ