  • 11. Data: 2021-11-28 13:21:41
    Temat: Re: Czy składkę zdrowotną można nadpłacać?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-28 o 12:43, TomN pisze:

    > Od prawie XX lat *składałem specjalnie deklarację za grudzień w grudniu*
    > choć nie musiałem żadnej składać, bo sobie ZUS generował sam i płaciłem w
    > grudniu.
    > Ze trzy razy mnie zapraszali do US na wyjaśnienia dlaczego im system
    > pokazuje inaczej ze składkami UZ niż w moim zeznaniu rocznym i za każdą razą
    > było dokładnie to, że ja odliczałem składki za 12 miesięcy ale z
    > przesunięciem w grudniu.

    Ale co system im pokazuje inaczej?
    Że Twoja suma nie zgadza się z sumą składek teoretycznych?
    (choć tu różnicę miałeś kilka złotych pomiędzy skrajnymi miesiącami)
    Miałeś kontrolę z jakiegoś innego powodu czy tylko dzwonili w sprawie
    wyjaśnienia?
    > Co będzie, gdy ktoś zechce 13 składek odliczyć to nie prorokuję, ale
    raczej
    > będzie miał pod górkę -- czy to warte tych 200PLN, wątpię...

    Jak będzie to masowe, to będą musieli wymyślić jakiś mądry
    punkt zaczepienia, żeby to odwrócić.

  • 12. Data: 2021-11-29 12:11:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-26 o 21:25, cef pisze:

    > Zapłacić można - czy to coś da, to się okaże.
    > Ja mogę zapłacić 31.12.2021 wszystkie składki za grudzień 2021
    > (tzn cały ZUS - a nie tylko zdrowotną)
    > Tak, żeby sobie "wyczyścić" przed ładem

    Wpłacam jedną kwotę do ZUS i oni sobie sami rozdzielają.
    Nie wiem, czy w ogóle jest możliwe zapłacenie tylko zdrowotnej.
    Jakby w tytule przelewu napisać, że zdrowotna to nie wiem czy ktokolwiek
    by w ogóle na to zerknął a w jakiej kolejności rozdzielają wpłaty to też
    nie wiem.
    P.G.

  • 13. Data: 2022-01-18 14:47:27
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 28.11.2021 00:27, Jureq wrote:
    > Odliczyć można zapłaconą składkę należną. Dotychczas US nie kwestionował
    > składdki za grudzień płaconej w grudniu. Choć tak naprawdę niektórzy
    > twierdzą, że staje się ona należna dopiero 1 stycznia. Czy nie będą
    > kwestionowac w tym roku dopiero zobaczymy.

    Z czego Ci wynika, że można odliczyć jedynie zapłaconą składkę *należną*?

    W ustawie (PDOF) jest mowa o składce *pobranej/opłaconej* (zgodnie z
    przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych). A nie o należnej.

    W ustawach "okołoubezpieczeniowych" są natomiast maksymalne terminy
    płatności składek i nie ma zakazu wcześniejszego opłacania składek.

    Co więcej składki nienależne z urzędu są zaliczane na poczet przyszłych
    zobowiązań. Tak więc trudno byłoby obronić tezę, że nadpłacona składka
    zdrowotna to było w rzeczywistości coś innego.

    IMHO jedyny problem z odliczeniem polega na tym, że tak naprawdę nie
    wiadomo ile odliczyć.

    W PUE ZUS (aktualnie) nadpłata jest rozksięgowana według przepisów
    obowiązujących na dzień 31 grudnia 2021 roku.

    I to jest OK dla wcześniejszej nadpłaty za grudzień 2021 - 10 stycznia
    zdjęli sobie stosowne kwoty z nadpłaty.

    Natomiast przestaje być OK dla składek za 2022 rok (interesuje mnie
    głównie PPE).

    Czy ktoś ma pomysł co się zdarzy po wyczerpaniu kasy z subkonta
    "zdrowotnego" przy równoczesnych nadwyżkach na pozostałych subkontach?

    W międzyczasie "zniknęli" druk RD-6 tak więc oczywiste "pacaneum"
    przestało działać i chyba pozostaje jedynie wysłanie pisma z poleceniem
    przeksięgowania środków ...

    Z drugiej strony po to zrobili jedno konto do wpłat, żeby nie zawracać
    płatnikowi głowy takimi niuansami ...

    Piotrek