  • 1. Data: 2011-10-19 09:01:43
    Temat: DG, Faktura, USA&USD, PayPal vs skarbówka/różnice kursowe
    Od: Wojtek <c...@z...cos>

    Witam,
    tytułem wstępu: prowadzę sobie jednoosobową DG, kontrachent w USA, co
    miesiąc wystawiam fakturę w dolarach. Pieniądze dostaję via PayPal...
    W przypadku otrzymywania pieniędzy na konto OIMW funkcjonuje coś takiego jak
    'różnice kursowe', ale... Jako, że na opłacanie podatku & ZUS miałem środki
    tak więc otrzymane zapłaty trzymałem sobie w USD na PayPalu. Po kilku
    miesiącach dopiero przewalutowałem sobie wszystko na złotówki i przelałem na
    konto w polskim banku.

    Tutaj pojawia się pytanie jak ugryźć ew. różnice w kursie pomiędzy tym co
    mam w KPiR a tym co znalazło się (po kilku miesiącach) na moim koncie?

    w.

  • 2. Data: 2011-10-19 09:48:25
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 19.10.2011 11:01, Wojtek wrote:
> [...]
    >
    > Tutaj pojawia się pytanie jak ugryźć ew. różnice w kursie pomiędzy tym co
    > mam w KPiR a tym co znalazło się (po kilku miesiącach) na moim koncie?

    Łańcuszek różnic wygląda tak:

    Faktura (kwota A) -> otrzymanie należności (kwota B) -> przewalutowanie
    (kwota C). Więc Twoje różnice to SUMA(C-B).

    Szczegóły są w art. 24c updof.

    Tomek

  • 3. Data: 2011-10-19 11:22:24
    Od: Wojtek <c...@z...cos>

    tomek wystukał, co następuje:

    > Łańcuszek różnic wygląda tak:
    >
    > Faktura (kwota A) -> otrzymanie należności (kwota B) -> przewalutowanie
    > (kwota C). Więc Twoje różnice to SUMA(C-B).

    Hm, ale co w przypadku, gdy to wygląda tak: A1 -> B1, A2 -> B2, A3 -> B3, A4
    -> B4, A5 -> B5, A6 -> B6, C1?
    Z podanego przez Ciebie wzoruu kwota różnic wyszłaby dosyć sporawa?

    > Szczegóły są w art. 24c updof.
    Hm, *24c*? Nie widzę czegoś takiego.

  • 4. Data: 2011-10-19 11:35:18
    Od: Wojtek <c...@z...cos>

> [...]

    A4 -> B4, A5 -> B5, A6 -> B6, C1?
    Z podanego przez Ciebie wzoruu kwota różnic wyszłaby dosyć sporawa?

    Hmm...
    " 3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie
    obcej w dniu ich wpływu jest wyższa od wartości tych środków lub wartości
    pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości
    pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z
    zastrzeżeniem pkt 4 i 5,"

    "8. Podatnicy wyznaczają kolejność wyceny środków lub wartości pieniężnych w
    walucie obcej, o której mowa w ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, według przyjętej
    metody stosowanej w rachunkowości, której nie mogą zmieniać w trakcie roku
    podatkowego."

    Nie jestem księgowym więc pewnie dlatego, ale wciąż niewiele mi to mówi...

    w.

  • 5. Data: 2011-10-19 12:01:00
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 19.10.2011 13:35, Wojtek wrote:

> [...]
    > pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z

    To jest tylko bełkotliwie zapisane nasze C-B

> [...]
    > metody stosowanej w rachunkowości, której nie mogą zmieniać w trakcie roku

    Tutaj jest mowa o wycenie fifo lub lifo, ale w przypadku gdy
    przewalutowujesz wszystko co masz na raz, to nie ma potrzeby robienia
    galimatiasu gdyż dokładnie wiadomo które środki są przewalutowywane
    (wszystkie).

    Natomiast gdybyś miał na koncie 1000$ a przewalutował tylko 100$, to
    trzeba by określić które 100$ przewalutowałeś.

    Zapisując to bardziej formalnie, załóżmy że na te 1000$ złożyły się
    następujące wpływy, w kolejności:

    [50$, 150$, 500$, 300$]

    Jeśli przyjmiesz metodę fifo, to przewalutowywane 100$ jest częścią 300$.

    Jeśli przyjmiesz metodę lifo, to na przewalutowywane 100$ składa się 50$
    i 50$ z 150$.

    Coś zaczyna świtać :) ?

    Tomek

  • 6. Data: 2011-10-19 12:28:19
    Od: Wojtek <c...@z...cos>

> [...]

    > 300$.
    >
    > Jeśli przyjmiesz metodę lifo, to na przewalutowywane 100$ składa się

    O, teraz jaśniej - gracias :)
    Pytanie dodatkowe - którą metodę lepiej zastosować? (bo mniemam, że jest to
    konieczne? (-; )

  • 7. Data: 2011-10-19 17:40:57
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 19.10.2011 14:28, Wojtek wrote:

    > Pytanie dodatkowe - którą metodę lepiej zastosować? (bo mniemam, że jest to
    > konieczne? (-; )

    Chodzi Ci o fifo/lifo ?

    Wg mnie w Twojej sytuacji nie trzeba nic takiego stosować bo wymieniłeś
    wszystkie środki na raz więc nie ma dylematu które konkretnie to było.

    Tomek

  • 8. Data: 2011-10-19 18:36:56
    Od: Wojtek <c...@z...cos>

    tomek wystukał, co następuje:

    > Chodzi Ci o fifo/lifo ?
    >
    > Wg mnie w Twojej sytuacji nie trzeba nic takiego stosować bo wymieniłeś
    > wszystkie środki na raz więc nie ma dylematu które konkretnie to było.

    No właśnie nie wymieniłem wszystkich na raz...
    Niemniej w nawiasie z przymróżeniem oka zapytywałem o sensowność wyliczeń
    jako takich ;)

    Swoją szosą - co by było w sytuacji, gdybym zamienił te USD na EUR, przelał
    i zakupił za nie rzeczy zupełnie nie związane z DG (analogiczna sytuacja:
    kupowanie chleba za otrzymane PLN, tyle że bez przewalutowań?)

    w.

  • 9. Data: 2011-10-19 19:04:14
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 19.10.2011 20:36, Wojtek wrote:
    > tomek wystukał, co następuje:

    > No właśnie nie wymieniłem wszystkich na raz...
    > Niemniej w nawiasie z przymróżeniem oka zapytywałem o sensowność wyliczeń
    > jako takich ;)

    Osobiście przewalutowywuję wszystko na bieżąco, właśne po to żeby
    uniknąć nadmiernej papierkologii, której koszt zje ew. zysk na zmianach
    kursów.

    > Swoją szosą - co by było w sytuacji, gdybym zamienił te USD na EUR, przelał
    > i zakupił za nie rzeczy zupełnie nie związane z DG (analogiczna sytuacja:
    > kupowanie chleba za otrzymane PLN, tyle że bez przewalutowań?)

    Trzeba by określić w którym momencie te pieniądze "wychodzą" z dg,
    tzn. czy z dg wyciągasz jeszcze USD czy już EUR.

    Przykład z życia: będąc u klienta za granicą dostałem "do ręki" zaliczkę
    na bieżące wydatki. Różnice kursowe wystąpiły tylko raz, między fakturą
    a otrzymaniem zaliczki, gdyż potem ta waluta szła na cele prywatne i
    oczywiście nie liczyłem różnic na dzień zakupu chleba :)

    Tomek

  • 10. Data: 2011-10-19 19:15:12
    Od: Wojtek <c...@z...cos>

    tomek wystukał, co następuje:

    > Osobiście przewalutowywuję wszystko na bieżąco, właśne po to żeby
    > uniknąć nadmiernej papierkologii, której koszt zje ew. zysk na zmianach
    > kursów.

    Hm, w przypadku USD/PLN i skoku 2,65 -> 3,2 różnica/zysk był ;)

    > Trzeba by określić w którym momencie te pieniądze "wychodzą" z dg,
    > tzn. czy z dg wyciągasz jeszcze USD czy już EUR.

    A tu zaczyna się robić ciekawie, gdyż...

> [...]
    > między fakturą a otrzymaniem zaliczki, gdyż potem ta waluta szła na
    > cele prywatne i oczywiście nie liczyłem różnic na dzień zakupu chleba

    ... DG jest w ogólniepojętym IT i dodatkowo praktycznie nie generuję żadnych
    kosztów (bo nie mam jak, nawet głupiego neta odliczyć bo nie jest na mnie (;
    ) więc praktycznie całość otrzymana idzie (pójdzie) na cele prywatne
    (abstrahuję już od tego, że chwilowo po prostu zarobione środki mają się
    grzecznie same pomnażać poprzez szerokopojęte 'lokowanie' :) )

    czy w takim przypadku jest więc sens gonienia się z różnicami?

    w.