  • 11. Data: 2005-03-25 22:28:06
    Temat: Re: DG a firma
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Mar 2005, azbest wrote:
    [...do Krissa...]
    >+ Pozwolisz, ze zadami ci jedno pytanie. Chodzi mi o porownanie-koszty
    >+ - firma zatrudnia informatyka
    >+ - informatyk zaklada dzialalnosc
    >+
    >+ W opisywanym przez Ciebie przypadku firma zaplacila 2500 PLN za uslugi.
    >+ Pracownik dostal z tego te 1230.
    >+ A teraz, z drugiej strony. Firma zatrudnia informatyka, ktory ma dostac na reke
    >+ te 1230. Jakie w takim razie beda koszty dla firmy ? Czy > czy < niż 2500 ?

    Odpowiedź będzie ortogonalna ;)
    Informatyk musiałby być niewyobrażalnym osłem (a osobiście trochę
    bałbym się powierzyć cokolwiek mojego takiemu informatykowi) żeby
    choćby grupy .podatki nie przegooglać i sprawdzić jak się sprawy
    mają.

    Otóż:

    >+ Chyba rozumiesz do czego dąże ? :)

    ...dążysz do tego żeby ów informatyk zgodził się na:

    - płacenie na swoją emeryturę składki minimalnej
    - nieuwzględnienie urlopu
    - nieuwzględnienie chorobowego "zakładowego" (powiedzmy iż
    "przeciętnie" w zdrowych układach nie jest to wysoka kwota - ale wypadki
    chodzą po ludziach) oraz nieuwzględnienie chorobowego ZUSowskiego
    - ponoszenie ryzyka związanego z przepisami gospodarczymi, podatkowymi
    oraz co tam jeszcze się nawinie

    ...i oddanie całej tak "wypracowanej" oszczędności firmie która
    go potrzebuje :)

    A ortogonalność mojej odpowiedzi NIE polega na tym iż nikt się
    na danych warunkach pracy (lub "działalności") nie podejmie
    - tylko że podejmie się ZAMIAST otrzymywania na ręke 1230 zł
    "w pensji" wykonywania tego samego na DG przy *również*
    1230 zł "netto".
    Oczywiście - jeśli ktoś uzna że podejmie się danej *pracy* za
    900 zł - to prawdopodobnie zgodzi się na "DG za 1230 na rękę".
    Ale nie NA TYCH SAMYCH WARUNKACH "netto" !

    Możesz popatrzeć na to tak: owszem, niech netto będzie takie
    samo. Ale np. ZUS nie *minimalny* a *maksymalny* - aktualnie
    (www.zus.pl) wychodzi 1443,28/60% (liczę "od tyłu" :)) czyli
    ze średniego ok. 2405 zł, z tego 250% limitu czyli 6013zł "podstawy"
    z tego składki (19,52+13+2,45+1,93+2,45+0,15)% czyli na ZUS społeczne
    i fundusze mamy 39,5% kwoty czyli 2375 zł :)
    Do tego 1230 zł * (1+19%) uzupełnione dodatkami na "stratę na
    zdrowotnym" (coś 1,5%)... i można zacząć rozmawiać o sposobie
    uwzględniania urlopu od owych 3970 zł miesięcznie ;)
    W końcu netto *również* wynosi 1230 Zł... !

    Założenie iż realizator ma się godzić (w końcu własnym kosztem)
    na *minimalne* warunki "aby tylko netto wyszło" IMO jest błędne.
    Zgodzi się - jeśli ON na tym zyska !!
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd