  • 1. Data: 2005-09-08 13:28:37
    Temat: DG - duza ilosc pytan
    Od: c...@p...onet.pl

    Witam,
    planuje w najblizszym czasie zalozyc dzialalnosc gospodarcza. Przejrzalem sporo
    informacji w sieci i jak to zwykle bywa pojawilo sie sporo pytan.
    Prosze Was o pomoc :)
    1. De facto - dzialalnosc gospodarcza musze zalozyc ze wzgledu na zmiane
    zatrudnienia w nowej firmie - bede na kontrakcie. Firma jest nowa dla mnie - nie
    pracowalem w niej - zatem - czy bede mogl placic mniejszy ZUS?
    2. Czy, mimo, ze prace w wiekszosci bede wykonywal w biurze nowej firmy i w
    terenie - czy moge przeznaczyc jeden pokoj na biuro i odliczac czesc kosztow
    czynszu?
    3. Czy mozna rowniez odliczac wtedy procentowy udzial energii elektrycznej i np.
    zuzytej wody (mam ja ryczaltowo w czynszu, ale po okresie kwartalu mam rozliczenia)?
    4. Czy moge przepisac telefon stacjonarny na firme wkladac rachunki w koszty i
    odliczac VAT (oczywiscie - tylko od czesci sluzbowej)? Czy jesli nie bede mial
    polaczen sluzbowych - a same prywatne do US sie nie przyczepi? Czy konieczne
    jest zalaczanie bilingow?
    5. Na "firme" chce rowniez kupic komorke - dokladnie odkupic od obecnej mojej
    firmy. Czy moge ten zakup wlozyc w koszty? Czy moge odpisywac VAT i wszystkie
    rachunki o rozmow z komorki - w 99% beda to rozmowy sluzbowe? Czy konieczne jest
    zalaczanie bilingo?
    6. Czy jest mozliwosc odpisywania VAT od rachunkow za hotel? Slyszalem, ze mozna
    to zrobic gdy cala operacje przeprowadzimy przez biuro podrozy :)
    7. Czy musze zakladac osobne konto w banku czy tez moge korzystac z mojego konta
    (mam na nim dobra linie kredytowa i dobre karty)? Czy bede mogl wtedy oplaty za
    prowadzenie konta wsadzic w koszty? Jesli musze zakladac konto - to czy bede
    mogl przelewac srodki na konto prywatne w dowolnym momencie?
    8. Musze rowniez zakupic samochod. Niestety juz na nowych zasadach. Chce
    skorzystac z leasingu. Czy slawetne 6 tys. pl odpisuje sie po kolei z kazdej
    raty czy tez mozna od razu? Tzn. np rata jest 2000 pln, to te raty przez 3
    miesiace odpisuje od podatku VAT. Moze to szalone, ale czy tak mozna, czy tez
    trzeba to rozkladac w czasie?
    9. Czy rate leasingu moge w calosci wsadzic w koszty? Czy sa tez jakies
    ogranbiczenia?
    10. Czy moge w koszty wkladac paliwo? Rozumiem, ze niestety VAT'u juz nie moge
    sobie odliczyc - samochod bedzie osobowy.
    11. Czy wszystkie koszty zwiazane z eksploatacja samochodu - bede mogl wsadzic w
    koszty - tzn. ubezpieczenie, przeglady, inne...?
    12. W tej chwili posiadam komputer prywatny, ktory bede chcial wykorzystywac do
    celow DG. Musze do niego jednak dokupic troche sprzetu (nagrywarka, monitor,
    skaner) oraz oprogramowanie. Czy bede mogl te wszystkie elementy wsadzic w
    koszty i rowniez odliczyc VAT? Czy sa na to jakies ograniczenia?
    13. Czy w ramach DG moge kupic do "firmy" soki, kawe, herbate? Bede od czasu do
    czasu przyjmowal u siebie gosci sluzbowo - nie bedzie to czesto, ale jednak. Czy
    moge wsadzic te zakupy w koszty i odliczyc VAT?
    14. Jakie jeszcze elementy z zycia domowego mozna upchnac w koszty firmy?
    15. I chyba najwazniejsza sprawa. Ktora forma opodatkowania jest najlepsza?
    Ktora pozwala na najwieksze oszczednosci?
    Pozdrawiam i bede wdzieczny za pomoc:)

  • 2. Data: 2005-09-08 16:00:27
    Temat: Re: DG - duza ilosc pytan
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Tu ci odpowiedza na wszystkie pytania http://cuturl.com/?55464

    vertret

  • 3. Data: 2005-09-10 07:53:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Sep 2005 c...@p...onet.pl wrote:

    > 2. Czy, mimo, ze prace w wiekszosci bede wykonywal w biurze nowej firmy i w
    > terenie - czy moge przeznaczyc jeden pokoj na biuro i odliczac czesc kosztow
    > czynszu?

    ...a jak się zapatrujesz na podatek od nieruchomości (wyższy) od
    częsci lokalu PRZEZNACZONEJ na DG ?

    > 4. Czy moge przepisac telefon stacjonarny na firme

    Najprościej założyć drugi :>

    > 6. Czy jest mozliwosc odpisywania VAT od rachunkow za hotel? Slyszalem, ze mozna
    > to zrobic gdy cala operacje przeprowadzimy przez biuro podrozy :)

    ...z biura podróży dostaniesz f-rę VAT-marża. Nic nie odliczysz.

    > 7. Czy musze zakladac osobne konto w banku

    Rozdziel "musisz" od "prościej".
    I przeczytaj posty na ten tematy...
    Na przykład:
    http://miniurl.pl/dgtelkup
    ...czyli:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=KUP+OR+koszt+or+
    koszty&num=100&hl=pl&as_epq=&as_oq=telefon+telefonu&
    as_ugroup=*.podatki

> [...]
    > skaner) oraz oprogramowanie. Czy bede mogl te wszystkie elementy wsadzic w

    "zależy".
    Jeśli mamy do czynienia z ulepszeniem i większymi kwotami to musisz
    j.w. zapodać "amortyzacja" :]

    > 13. Czy w ramach DG moge kupic do "firmy" soki, kawe, herbate?

    Kupić możesz.
    Ale KUP są tylko jeśli są kupione *DLA PRACOWNIKÓW* ewentualnie:

    > Bede od czasu do
    > czasu przyjmowal u siebie gosci sluzbowo - nie bedzie to czesto, ale jednak.

    ...w ramach RiR.

    > moge wsadzic te zakupy w koszty i odliczyc VAT?

    ...nie pamiętam na czym z VATem stanęło.
    Jedna z optymistycznych interpretacji powiadała że "zużycie" (kawy
    i cukru) nie jest "wydaniem" więc można odliczyć.
    Ale zdania przeciwne (że jeśli odliczono to trzeba naliczyć też były).

    > 15. I chyba najwazniejsza sprawa. Ktora forma opodatkowania jest najlepsza?

    To idziesz do doradcy z biznesplanem i on ci pomoże (albo i nie).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-09-12 08:25:26
    Od: c...@p...onet.pl

    > ...a jak się zapatrujesz na podatek od nieruchomości (wyższy) od
    > częsci lokalu PRZEZNACZONEJ na DG ?

    Zapatruje sie pozytywnie - mysle, ze wieksza oszczednosc bedzie dla mnie wieksza
    oszczednosc w czynszu:)

    > Najprościej założyć drugi :>
    A po co mi drugi telefon? Ten bedzie ledwo uzywany :)
    Zatem - spokojnie przepisze go na firme :)

    > ...z biura podróży dostaniesz f-rę VAT-marża. Nic nie odliczysz.

    > Rozdziel "musisz" od "prościej".

    Ok :)
> [...]
    > j.w. zapodać "amortyzacja" :]

    > Kupić możesz.
    > Ale KUP są tylko jeśli są kupione *DLA PRACOWNIKÓW* ewentualnie:

    Pracownikow - nie bede mial - zatem zostaje mi RiR :)

> [...]
    > Ale zdania przeciwne (że jeśli odliczono to trzeba naliczyć też były).

    > To idziesz do doradcy z biznesplanem i on ci pomoże (albo i nie).

    No wlasnie.... Gdzie tu znalezc dobrego doradce w Wawie??
    Pozdrawiam
    Czarek

  • 5. Data: 2005-09-12 17:43:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Sep 2005 c...@p...onet.pl wrote:

    > A po co mi drugi telefon? Ten bedzie ledwo uzywany :)
    > Zatem - spokojnie przepisze go na firme :)

    Istnieje teza, że w takim układzie US może chcieć widzieć biling :)
    Nie wiem, mnie przy kontroli (jestem "w trakcie") pytali czy
    ten "firmowy" telefon to jedyny.

    > Pracownikow - nie bede mial - zatem zostaje mi RiR :)

    ...podobno zdarzyło się (nie wiem czy to mit) że US zadzwonił do
    kontrahenta sprawdzić czy lody (albo jakiś inny mniej typowy wydatek
    w tym stylu to był) rzeczywiście zjedli "w RiR" :)

    > No wlasnie.... Gdzie tu znalezc dobrego doradce w Wawie??

    Nie mam pojęcia :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)