  • 1. Data: 2004-11-03 08:04:25
    Temat: [DG]: osoba wspólpracujaca
    Od: "MK" <i...@o...pl>

    Witam,

    DG: KPiR, VAT, PIT.

    Czy osobe wspólpracujaca (konkretnie zone) nalezy zglaszac do US oprócz
    zgloszenia do ZUS? Czy sa na to jakies formularze? Obecnie jestem w systemie
    rozliczania sie z PIT'u na zasadzie stalych zaliczek, bez koniecznosci
    skladania comiesiecznego PIT'u. Z wyliczen wyszla mi kwota zaliczki na PD,
    od której odejmuje podwójna skladke zdrowotna (za siebie i za zone) i
    wychodzi mi kwota mniejsza od zera, wiec nie place podatku wcale. Chce teraz
    wyrejestrowac zone jako osobe wspólpracujaca i w ZUS'ie pani powiedziala, ze
    musze to zrobic równiez w US. Pytalem w US i okazuje sie, ze to prawda -
    trzeba zglaszac i wyglaszac w US. Problem w tym, ze mój ksiegowy (biuro
    rachunkowe) twierdzil uparcie, ze w US nie trzeba zglaszac osoby
    wspólpracujacej. W moim miescie sa dwa US, wiec moze on zasiegnal jezyka w
    tym drugim? Niewiem, ale cisnienie mi juz skoczylo, bo jesli niezgloszenie
    do US osoby wspólpracujacej jest równoznaczne z jej formalnym nieistnieniem,
    to czekac mnie moga bardzo przykre konsekwencje finansowe. Na ta osobe
    wspólpracujaca wzialem drugie auto w leasing i ona faktycznie wykonywala
    pewien zakres uslug w zakresie tej mojej DG (równiez podpisywala faktury).
    Jaki jest stan prawny, czy ktos jest zorientowany?

    pozdrowienia,
    MK.

  • 2. Data: 2004-11-06 08:38:47
    Temat: Re: osoba wspólpracujaca
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "MK" <i...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > DG: KPiR, VAT, PIT.
    >
    > Czy osobe wspólpracujaca (konkretnie zone) nalezy zglaszac do US
    > oprócz
    > zgloszenia do ZUS?

    Wg mnie nie.

> [...]
    > ze
    > musze to zrobic równiez w US. Pytalem w US i okazuje sie, ze to prawda -

    Zapytaj o podstawę prawną albo na piśmie, wtedy okaże się, że
    trzeba zgłaszać, ale co innego i gdzie indziej :-)

    Problem w tym, ze mój ksiegowy (biuro
    > rachunkowe) twierdzil uparcie, ze w US nie trzeba zglaszac osoby
    > wspólpracujacej.

    Też bym był uparty w tej kwestii choć nie jestem ksiegowym :-)

> [...]
    > faktury).
    > Jaki jest stan prawny, czy ktos jest zorientowany?

    Co to znaczy wziąłem auto w leasing na osobę współpracującą?
    Wziąłeś chyba na swoją DG a owa osoba pewnie tylko jeździła, czy tak?
    Znasz jakiś przepis, który ogranicza ilość aut w DG?

  • 3. Data: 2004-11-09 12:32:58
    Od: "MK" <i...@o...pl>

    > Co to znaczy wziąłem auto w leasing na osobę współpracującą?
    > Wziąłeś chyba na swoją DG a owa osoba pewnie tylko jeździła, czy tak?
    > Znasz jakiś przepis, który ogranicza ilość aut w DG?

    Teoretycznie możesz mieć tych aut ile chcesz, ale w praktyce, to US się
    czepia o drugi telefon komórkowy :-) Zarejestrowałem osobę współpracującą
    dla "świętego spokoju" - nic mnie to nie kosztuje, a ew. spór z US owszem
    ... Cóż, należy pamiętać o tym, aby wykazać związek pomiędzy kosztem, a
    (nawet potencjalnym) przychodem.

    pozdrawiam,
    MK.