  • 1. Data: 2004-11-03 07:35:20
    Temat: Przelew "prywatny" z konta firmowego - można?
    Od: "K." <konrad-w[wytnijto]@hot.pl>

    Mam następujący problem.

    Mam zarejestrowaną działalność gosp. jako osoba fizyczna i w zwiazku z tym
    konto w banku. Jedno złotówkowe, drugie w Euro. Jeden z klientów
    zagranicznych mojej firmy zapłacił za fakturę - oczywiście w Euro. Chciałbym
    wysłać przelew w Euro, za granicę w całkowicie prywatnej sprawie, nie
    związanej z firmą (kolega poprosił mnie o zapłacenie czynszu za jego
    mieszkanie w Niemczech).

    Bank mówi, że mogę to bez problemu zrobic - jako osoba fiz. z dział. gosp
    mogę przelewać pieniądze gdzie chce.

    Moje biuro rachunkowe mówi, że nie, bo to jest konto firmowe.

    Kto ma rację i dlaczego?

    K.

  • 2. Data: 2004-11-03 07:52:38
    Temat: Re: Przelew "prywatny" z konta firmowego - można?
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    K. <konrad-w[wytnijto]@hot.pl> wrote:
    > Bank mówi, że mogę to bez problemu zrobic - jako osoba fiz. z dział. gosp
    > mogę przelewać pieniądze gdzie chce.
    >
    > Moje biuro rachunkowe mówi, że nie, bo to jest konto firmowe.

    Prawo o działalności gospodarczej mówi tylko o tym, że przedsiębiorca
    powinien dokonywać płatności na rzecz innego przedsiębiorcy przekraczających
    3000 EUR za pośrednictwem rachunku bankowego (art. 13). I tyle. Nie
    widziałem przepisów zabraniających dokonywania 'prywatnych' przelewów. Inna
    sprawa, że US mógłby twierdzić, że ten przelew to wynagrodzenie i chciałby
    od tego podatku...

    A tak przy okazji - mBank nie daje eKarty do konta firmowego. Czy za towar
    kupowany za pośrednictwem internetu mogę płacić eKartą do konta osobistego,
    czy koniecznie muszę szukać banku, który za parę stówek da mi wypukłą kartę
    do konta firmowego?

    P.

  • 3. Data: 2004-11-03 08:45:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Nov 2004, Paszczak wrote:
    [...]
    >+ Prawo o działalności gospodarczej mówi tylko [...]
    >+ 3000 EUR za pośrednictwem rachunku bankowego (art. 13). I tyle.

    wKF: "nowszy przepis uchyla przepis starszy".
    Ustawa o swobodzie DG wprowadza limit 15 000 EU od jednej transakcji :)

> [...]
    >+ sprawa, że US mógłby twierdzić, że ten przelew to wynagrodzenie i chciałby

    IM*H*O dobrze prawisz - na wszelki wypadek trzeba dobrze opisać.
    Do Konrada: czym jest twój (omawiany) przelew twoim zdaniem ? :)
    Chciałbym swoje zdanie zweryfikować :)

    >+ A tak przy okazji - mBank nie daje eKarty do konta firmowego. Czy za towar
    >+ kupowany za pośrednictwem internetu mogę płacić eKartą do konta osobistego,

    Hm...
    1. Za.
    A gotówką możesz (znaczy: z p. widzenia przepisów) zapłacić ?
    Co nakazują przepisy ? - płatność za pomocą przelewu jeśli kwota
    przekracza... - tak czy nie ?
    2. Przeciw.
    Jeśli konto jest używane "do prowadzenia DG" powinno spełniać parę
    wymogów. Odsetki na przykład są przychodem :>

    O ile nie ma jakiegoś przepisy szczegółowego o którym nie wiem to
    IMHO mamy taki stan jak z ST sprzed paru lat: w razie "używania do
    celów DG" łapie się (owo konto) pod różniaste "skutki uboczne
    konta gospodarczego" :(

    >+ czy koniecznie muszę szukać banku, który za parę stówek da mi wypukłą kartę
    >+ do konta firmowego?

    Tak się zastanawiam czy wbrew stanowisku "przeciw" jednak nie byłoby
    prościej zapłacić i już :]
    Przypomnę iż moje zastrzeżenia co do "używania konta osobistego w DG"[1]
    nigdy nie cieszyły się wsparciem innych grupowiczów... może przesadzam ;)

    [1] - oczywiście płatność "osobistego" (nie za pracowników
    i zleceniobiorców) ZUSu tudzież podatków (takoż bez PIT-4 i oczywiście
    wykluczając VAT *w przypadku S.C.*) do "prowadzenia DG" IMO ma się
    nijak :) bo są to zobowiązania "osobiste" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-11-03 08:46:05
    Od: "szauek" <lukaszsz@wytnij_to.wp.pl>

    > Moje biuro rachunkowe mówi, że nie, bo to jest konto firmowe.
    zmien biuro rachunkowe. :-D
    Jesli chcesz przelac kaske w ten sposob mozesz wpisac w tytule: zaliczka.
    Czy ktos Ci udowodni ze ten ktos nie zwrocil CI zaliczki w gotowce?
    szauek

  • 5. Data: 2004-11-03 13:14:58
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Wed, 3 Nov 2004 07:52:38 +0000 (UTC), w <cma2o6$rsa$1@phone.provider.pl>,
    Paszczak <s...@h...pl> napisał(-a):

> [...]
    > czy koniecznie muszę szukać banku, który za parę stówek da mi wypukłą kartę

    Jak robisz zakupy przez net, to trzeba było to wcześniej przemysleć i założyć
    konto firmowe w Inteligo. Karta za ~1zł/m-c.

  • 6. Data: 2004-11-03 13:46:00
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Radoslaw P. <r...@a...net.pl> wrote:
    > Jak robisz zakupy przez net, to trzeba było to wcześniej przemysleć i założyć
    > konto firmowe w Inteligo. Karta za ~1zł/m-c.

    Tj. którą? Ja tam widzę tylko electrony, a one nie zadziałają w transakcjach
    MO i TO (co najwyżej IO).

    P.

  • 7. Data: 2004-11-03 14:09:34
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > Tj. którą? Ja tam widzę tylko electrony, a one nie zadziałają w
    transakcjach
    > MO i TO (co najwyżej IO).

    I to jest właśnie przewaga inteligo.
    Załatwili, że ich electronami można płacić w necie. To
    akurat leży w gestii banku wydającego kartę....

    PawelZ
    -----------

  • 8. Data: 2004-11-03 16:03:04
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Wed, 3 Nov 2004 13:46:00 +0000 (UTC), w <cmaneo$2ta$1@phone.provider.pl>,
    Paszczak <s...@h...pl> napisał(-a):

    > Tj. którą? Ja tam widzę tylko electrony, a one nie zadziałają w transakcjach
    > MO i TO (co najwyżej IO).

    Sam napisałeś "zakup za pośrednictwem internetu" (IO).

  • 9. Data: 2004-11-03 17:46:30
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Radoslaw P. <r...@a...net.pl> wrote:

    > Sam napisałeś "zakup za pośrednictwem internetu" (IO).

    Niby tak, ale sklepy później to różnie rozliczają. Np. niektóre w USA
    rozliczają jakoś inaczej, niż IO (choć weryfikacja jest on-line, to np. daje
    się zapłacić kartami, które nie mają IO - np. nie działają w Polcardowych
    'bezpiecznych z@kupach').

    P.

  • 10. Data: 2004-11-03 17:52:26
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Wed, 3 Nov 2004 17:46:30 +0000 (UTC), w <cmb5hm$1s5$1@phone.provider.pl>,
    Paszczak <s...@h...pl> napisał(-a):

> [...]
    > się zapłacić kartami, które nie mają IO - np. nie działają w Polcardowych

    Ale pisałeś o mbankowej eKacie -- funkcjonalność karty Inteligo jest taka sama
    (tzn. jest o wiele większa, ale akurat w temacie IO jest taka sama).