  • 11. Data: 2007-03-20 14:49:50
    Temat: Re: Darowizna, ale od 10 osób...
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Robcio" <r...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:etopod$aee$1@news.onet.pl...

    > nie wiem czy masz racje, ale wyglada i brzmi to idiotycznie
    > o sikanie tez mam pytac US ?

    Jeśłi będzie opodatkowane, to na zasadzie analogii - pytać nie musisz,
    zapłacić podatek musisz.

  • 12. Data: 2007-03-20 14:52:27
    Od: k...@b...com.pl

    On 20 Mar, 14:09, "Robcio" <r...@i...pl> wrote:
> [...]
    > gotówce - czy to nie jest problem?
    >
    > podobno jesli zaplaciliscie przelewem za dzialke to US bedzie od was chcial
    > potwierdzenia ze wlasnie dokladnie takie sumy jakie wynikaja z darowizn byly
    > w tym samym czasie wplacane na konto.
    > Mam nadzieje ze nie trzymaja sie sztywno tej zasady bo jest to wg idiotyzm i
    > sam mialbym w tym momencie problem bo dostalem darowizne na papierze a kase
    > od innych czlonkow rodziny (inne darowizny dla mnie) zebrali moi rodzice i
    > to oni zaplacili przelewem za mieszkanie. Teraz za pozno by to odkrecic -
    > ale US zeruje wlasnie na takich mniej swiadomych.

    No tak, ale.... Moja działka kosztowała sporo więcej niż to co
    dostałem z darowizn, więc to by już było zupełnie bez sensu.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 13. Data: 2007-03-20 19:21:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Mar 2007, Robcio wrote:

    [...do jureq...]

    > nie wiem czy masz racje, ale wyglada i brzmi to idiotycznie
    > o sikanie tez mam pytac US ?

    Ależ oni są tylko od zbierania pieniędzy, i to wcale nie wg swojego
    widzimisię! Ktoś wybrał posłów którzy głosowali "za" (i tych którzy
    dotąd nie zagłosowali "za skreśleniem" też).
    Pytać o nic nie trzeba, trzeba płacić :] (i nie myśl sobie że
    popieram nieograniczony fiskalizm!)
    Przepis:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    Art.1.1.j
    Problem w tym, że jeśli *te same* pieniądze da się komuś na przechowanie,
    to podatku nie ma. Ale jeśli przechowawca zwraca *inne* pieniądze
    (w znaczeniu "oznaczenia rzeczy które wziął", na przykład mają inne
    numery banknotów) to ustawodawca postanowił założyć a priori że
    przechowawca MÓGŁ (niezależnie od tego, czy umowa mu na to pozwalała!)
    użyć ich w roli pożyczki lub poręczenia - i na wszelki wypadek łupie
    podatkiem.
    A pieniądze na koncie nie są "oznaczone".

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2007-03-20 23:01:27
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Robcio" <r...@i...pl> wrote in message

> [...]
    > darowizn byly w tym samym czasie wplacane na konto.
    > Mam nadzieje ze nie trzymaja sie sztywno tej zasady

    oj trzymają się trzymają.
    o ile dojdzie do kontroli to z ołówkiem w ręku będą badać przepływy pomiędzy
    kontami.

> [...]
    > dla mnie) zebrali moi rodzice i to oni zaplacili przelewem za mieszkanie.
    > Teraz za pozno by to odkrecic - ale US zeruje wlasnie na takich mniej

    Inni członkowie rodziny jak nabardziej mogli dać gotówkę twoim rodzicom z
    poleceniem wpłaty na twoje konto.
    US upomni się tylko o 2% podatku od depozytu nieprawidłowego.

  • 15. Data: 2007-03-20 23:05:36
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "PiotrB." <p...@n...pl> wrote in message

    > tu nie ma depozytu a tylko zlecenie przelewu.
    > pytałem kiedyś doradcę podatkowego o coś takiego.

    zlecenie przelewu byłoby wóczas gdyby rodzice wzięli gotówkę i poszli ją
    wpłacić na jego konto.
    tymczasem tutaj rodzice przyjęli gotówkę, wpłacili na swoje konto (lub nie)
    a z swojego konta przelali na jego konto zupełnie "inne" pieniądze.
    2% podatku od depozytu nieprawidłowego należne jak nic.

  • 16. Data: 2007-03-20 23:33:51
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 21-03-2007 o 00:05:36 witek <w...@g...pl.invalid> napisał:

    > zlecenie przelewu by?oby wóczas gdyby rodzice wzi?li gotówk? i poszli j?
    > wp?aciae na jego konto.
    > tymczasem tutaj rodzice przyj?li gotówk?, wp?acili na swoje konto (lub
    > nie)
    > a z swojego konta przelali na jego konto zupe?nie "inne" pieni?dze.
    > 2% podatku od depozytu nieprawid?owego nale?ne jak nic.

    jakoś bardziej ufam doradcy podatkowemu niż tobie:>
    doradca nie miał wątpliwości i podał nawet podstawę prawną:

    Art. 835 i Art. 734 ust. 1
    Kodeks cywilny z dnia 1964-04-23
    (Dz.U. Nr 16, poz. 93 )

    i dla bezpieczeństwa zalecił spisac umowę zlecenia
    bez wynagrodzenia.

    Piotr

  • 17. Data: 2007-03-20 23:51:52
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

> [...]
    > Kodeks cywilny z dnia 1964-04-23
    > (Dz.U. Nr 16, poz. 93 )
    >
    > i dla bezpieczeństwa zalecił spisac umowę zlecenia

    Wpłata pieniędzy na konto od razu przesądza sprawę. bo art 835 mówi o
    zwrocie w stanie nienaruszonym, a ty po wpłacie gotówki na konto nie jesteś
    już w stanie oddać tych samych pieniędzy w sensie banknotów. To jest właśnie
    depozyt nieprawidłowy opodatkowany 2%.

    Co do umowy zlecenia to jak chciałbyś to sformułować?
    Treścią takiego zlecenia musiałoby być przekazanie gotówki synowi, bez
    określenia formy przekazu.
    Wówczas możnaby albo dać fizycznie synowi te same banknoty do reki, albo
    wpłacić je na jego konto, ale bezpośrednio na jego.
    Wpłata tych pieniędzy an własne konto, a potem przelew dalej jakoś mi ciężko
    podciągnąć pod umowę zlecenia przelewu.
    Dodatkowo przeczytaj sobie jeszcze art 741. Bo taki przelew przez własne
    konto własnie pod niego można podciągnąć.

    Z całym szacunkiem dla twojego dorady albo radziłbym mu się więcej
    zastanawiać zanim coś powie.

  • 18. Data: 2007-03-21 07:10:14
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 20 Mar 2007 18:51:52 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    > już w stanie oddać tych samych pieniędzy w sensie banknotów. To jest właśnie

    Szczerze mówiąc zaczynam się zasatnawiać czy PiotrB. nie ma racji. Nie
    widzę tu jednego elementu umowy depozytu nieprawidłowego: zwrotu pieniędzy.

  • 19. Data: 2007-03-21 07:40:05
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 21-03-2007 o 00:51:52 witek <w...@g...pl.invalid> napisał:

    > Wp?ata pieni?dzy na konto od razu przes?dza spraw?. bo art 835 mówi o
    > zwrocie w stanie nienaruszonym, a ty po wp?acie gotówki na konto nie
    > jeste? ju? w stanie oddaae tych samych pieni?dzy w sensie banknotów.To
    > jest w?a?nie depozyt nieprawid?owy opodatkowany 2%.

    1. nie myl pieniędzy z banknotami, banknoty są tylko nośnikiem pieniędzy
    2. trudno w tym przypadku mówić o "przechowaniu" rzeczy ruchomej co
    jest istotą depozytu
    3. istotą tej operacji był transfer pieniędzy, a więc czynność prawna,
    która może być przedmiotem zlecenia

    Piotr

  • 20. Data: 2007-03-21 08:13:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Mar 2007, PiotrB. wrote:

> [...]
    [...]
    > 1. nie myl pieniędzy z banknotami, banknoty są tylko nośnikiem pieniędzy

    Jak rozumiem problem z owym nośnikiem właśnie :)
    Czy istnieje przepis "w razie używania pieniędzy nie mają zastosowania
    przepisy dotyczące nośnika na którym pieniądze przekazano"?

    > 2. trudno w tym przypadku mówić o "przechowaniu" rzeczy ruchomej co
    > jest istotą depozytu

    Mówisz, że pieniędzy nie można zdeponować?
    To co depozyt sądowy z nimi robi?

    I nie krzycz po mnie :) bo doskonale rozumiem jeśli chcesz zaakcentować
    iż istotą zlecenia nie jest zajmowanie się nośnikiem. Ale jeśli w jakiejś
    czynności wystąpią "czynności uboczne", to AFAIK należy taką czynność
    złożoną należy rozłożyć na czynniki pierwsze - czyli najbardziej złożone
    rodzaje umów i czynności opisanych w przepisach (tu: Kodeksie Cywilnym);
    może się niefachowo wyrażam, ale idzie o to iż umowy leasingu juz się
    nie rozkłada "na drobne" (bo jest opisana w KC jako CAŁOŚĆ), ale jeśli
    w ramach wykonywania czynności X (*w zasadzie* opisanej w KC) przy
    okazji wystąpi depozyt, to dla samego depozytu trzeba zastosować
    przepisy odrębne (dotyczące depozytu). CHYBA że opis danej czynności
    (w KC) stanowiłby, że depozyt (albo "przekazanie rzeczy do
    rozporządzenia") jest jej częścią.
    Źle piszę?

    I żeby nie było: czepiam się, żeby ustalić jak ma być, a nie że ma
    być tak jak to przedstawiam :) a samo "doradca powiedział" nie jest
    argumentem dla nikogo kto to czyta, bo takiemu czytelnikowi ów
    doradca żadnego pisemnego poręczenia majątkowego nie udzielił :O
    Zaś wpłata CZYICH pieniedzy na WŁASNE konto IMO takim "czystym
    zleceniem" to nie jest. Jak mówisz że nie ma depozytu, to widać
    zleceniodawca przy okazji pośrednictwo finansowe prowadzi ;)

    pzdr, Gotfryd