  • 11. Data: 2004-06-03 08:08:14
    Temat: Re: Darowizna samochodu z UE
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jun 2004, Mieczyslaw wrote:

    >+ Wed, 2 Jun 2004 00:28:30 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    >+ news napisał(a):
    >+ >
    >+ > ...no i od *tego* zdaje się jest akcyza. A bez polskiej rejestracji
    >+ > poruszać się Polakowi po Polsce nie wolno....chyba nadal.
    >+
    >+ Wolno,

    Wyraziłem się nieściśle: nie wolno poruszać się bez obecności
    w wozie obcokrajowca który poświadczy że jest posiadaczem
    (nie musi być właścicielem !) pojazdy. Może być znajomy
    szwagra bedący np. Ukraińcem (choć właścicielem samochodu
    jest wujek z Niemiec :))

    >+ ale mam watpliwosc czy przypadkiem Polak nie musi byc przypadkiem
    >+ wlascicielem lub wspolwalascicielem smochodu.

    To AFAIK by tylko *pogorszyło* sytujację wykluczając możliwość
    tłumaczenia się że "jechał po znajomego szwagra który prosił
    o dostarczenie pojazdu" ! (takie przypadki były - sąd nakazywał
    zwrócić pojazd i przerwać postępowanie, ale stwierdzał że to
    zatrzymany jest sam winien sytuacji zabrania pojazdu "do
    wyjaśnienia" !).

    AFAIR sprawa była kilka razy wałkowana na .prawo, np:

    http://makeashorterlink.com/?S65052678
    czyli:
    http://groups.google.pl/groups?q=niemieckich+tablica
    ch+group%3A*.prawo&btnG=Szukaj&num=100&hl=pl

    http://1sl.net/a4c
    czyli:
    http://groups.google.pl/groups?num=100&hl=pl&lr=&ie=
    UTF-8&safe=off&q=zagraniczne+OR+zagranicznych+tablic
    e+OR+tablicach+group%3A*.prawo&btnG=Szukaj

    Zakaz oczywiście miał na celu ukrócenie praktyki "pożyczania
    na wieczne nieoodanie" (bez płacenia akcyzy m.in. :)).

    Powiadasz że już nie obowiązuje ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 12. Data: 2004-06-03 12:50:03
    Od: "Mirek Q" <r...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Bo:
    > Art. 10. 1. Podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy
    > w procencie podstawy opodatkowania jest:
    > 1) kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych
    > [...]
    > ...czy na pewno ?
    > 2) kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić za wyroby akcyzowe,
    > w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego;
    > ...czy to wchodzi w rachubę ?
    > 3) kwota należna z tytułu dostawy wyrobów akcyzowych na terytorium
    > państwa członkowskiego, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej;
    Jeśli zakup w Niemczech i przywóz do Polski to IMHO 2)
    a ciąg dalszy nie dotyczy tego przypadku.

> [...]
    > maksymalnej ceny detalicznej jest cena detaliczna wyznaczona i wydrukowana
    > na opakowaniu jednostkowym.
    > 4.[kombinacja]
    > 5. Jeżeli nie można określić kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, to
    > podstawę opodatkowania ustala się na podstawie przeciętnych cen
    > stosowanych w danej miejscowości lub na rynku krajowym w obrocie wyrobami
    > akcyzowymi tego samego rodzaju, w dniu powstania obowiązku podatkowego
    > pomniejszonych o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.

    > ...a może *jednak* "wycena" nie jest wykluczona ?? ;)
    Celnicy twierdzą, że w przyszłości będą prowadzić postępowania w sprawie
    ustalania rzeczywistej podstawy opodatkowania.
    Inni twierdzą że nie ma ku temu podstaw prawnych.
    Mirek Q

  • 13. Data: 2004-06-03 14:00:06
    Od: "Jacek Radzikowski" <l...@g...pl>

    Mirek Q <r...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Przy darowiznie cena nieokreślona i przyjmują wartość z katalogu.
    > Akcyzę płaci się od ceny sprzedaży, a nie jak w PCC od wartości!

    Od ceny sprzedazy? jezeli sprzedawca sprzedaje za 50 euro to to nic nie da,
    celnicy wtedy uznaja za zanizenie stawki i tak jak to jest na www.eurotax.pl
    ustala wlasna stawke od rocznika i marki samochodu, wiec nie zaplace akcyze od
    50 euro tylko od 35000 zl (tak jak jest w ich katalogu). Co mozecie powiedziec
    w takim razie na temat darowizny samochodu? Jak to sie ma wzgledem prawa
    polskiego ? czy przy darowiznie sie placi akcyze ? Dodam ze ten samochod ktory
    syn podaruje ojcu nie bedzie dalej sprzedawany, tylko 'pozostanie w rodzinie'

  • 14. Data: 2004-06-03 18:44:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jun 2004, Mirek Q wrote:
    [...]
    >+ Celnicy twierdzą, że w przyszłości będą prowadzić postępowania w sprawie
    >+ ustalania rzeczywistej podstawy opodatkowania.
    >+ Inni twierdzą że nie ma ku temu podstaw prawnych.

    ...znaczy: pożyjemy, zobaczymy (w treści wyroków NSA i SN)... :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 15. Data: 2004-06-04 06:27:40
    Od: Marcin Bohosiewicz <m...@e...kernel.pl>

    Andrzej <u...@t...lt> wrote:

    > Użytkownik "Mieczyslaw" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    Wolno. Ale nie na kazdej zagranicznej, a na unijnej.
    Nawet na stronach SG bylo o tym.
    Chodzi o to, ze przed 1.05 jazda bez wlasciciela samochodem zarejestrowanym
    w innym kraju byla uwazana za nielegalne wprowadzenie samochodu na polski
    obszar celny. A teraz nie mamy juz polskiego a unijny obszar celny.
    Wiec jezdzic w Polsce na rosyjskich blachach nie wolno.
    A na <tu wymienic pozostale 24 kraje UE) - wolno.

    Lub posiadac umowe dzierzawy, uzyczenia, leasingu itp. i upowaznienie.
    Kwit zreszta identyczny z tym jaki polskie firmy leasingowe daja

    M.
    --
    -| == Marcin Bohosiewicz - MB8042-RIPE - m...@k...pl == |-
    -| == tel. +48 601 485097 - PLD Team - m...@p...org == |-

  • 16. Data: 2004-06-04 06:53:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jun 2004, Marcin Bohosiewicz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Wiec jezdzic w Polsce na rosyjskich blachach nie wolno.
    >+ A na <tu wymienic pozostale 24 kraje UE) - wolno.

    Thx. za objaśnienie.

    >+ Nawet na stronach SG bylo o tym.

    ...a co to jest "SG" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 17. Data: 2004-06-04 14:02:17
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Fri, 4 Jun 2004 08:53:28 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    news napisał(a):

    .

    > ...a co to jest "SG" ?

    Sluzba Sraniczna
    --
    Mieczysław
    ----

  • 18. Data: 2004-06-04 18:35:24
    Od: "Mirek Q" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Radzikowski" <l...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:c9nat6$3pp$1@inews.gazeta.pl...

    > Od ceny sprzedazy? jezeli sprzedawca sprzedaje za 50 euro to to nic nie
    da,
    A dlaczego? Nikt nie może podważać ceny na umowie bo jak sama nazwa wskazuje
    jest to UMOWA
    między dwiema stronami. Nawet US tego nie robi, ale przy PCC mamy za
    podstawę wartość umowy.
    Cena nie musi odpowiadać wartości i gdy jest wg US za niska ten określa
    WARTOŚĆ
    która stanowi podstawę podatku PCC
    > celnicy wtedy uznaja za zanizenie stawki
    A na jakiej podstawie?
> [...]
    ktory
    > syn podaruje ojcu nie bedzie dalej sprzedawany, tylko 'pozostanie w
    Właśnie przy darowiźnie, ponieważ nie ma ceny zastosują katalogi.
    Mirek Q

  • 19. Data: 2004-06-07 05:07:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jun 2004, Mirek Q wrote:

> [...]
    >+ > sprzedawca - kupujacy i zaplacic 65% akcyzy przy rejestracji ?
    >+ Syn sprzedaje ojcu samochód w super promocji za 50 euro.

    Acha. Właśnie potknąłem się o to - UoPDoOF:
    +++
    Art. 19. 1. Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw
    majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,
    jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o
    koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny,
    znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten
    określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości
    rynkowej. [...]
    ---

    Biorąc pod uwagę iż wartość "dochodowa" sprzedaży poza DG (10.8 nie
    obejmuje DG :)) jest "rynkowa" - to spytam czy organ podatkowy
    (celnik dla przykładu) ma prawo uznać że podstawą opodatkowania jest
    wartość określona w art. 19 UoPDoOF ?
    :)

    >+ Przy darowiznie cena nieokreślona i przyjmują wartość z katalogu.
    >+ Akcyzę płaci się od ceny sprzedaży, a nie jak w PCC od wartości!

    ..."a ja bronię pesymistycznej tezy"... :]

    Pomijam już sprawę "podmiotów powiązanych"... (też cena jest "rynkowa" !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 20. Data: 2004-06-07 15:39:13
    Od: "Mirek Q" <r...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > obejmuje DG :)) jest "rynkowa" - to spytam czy organ podatkowy
    > (celnik dla przykładu) ma prawo uznać że podstawą opodatkowania jest
    Nie widzę powodu aby przy podstawie opodatkowania akcyzą stosować PDOF.
    Natomiast w US możemy przyznać, że ojciec zapłacił tylko 10% wartości
    ponieważ syn resztę podarował.

    > ..."a ja bronię pesymistycznej tezy"... :]

    Ja niestety nie mam odwagi bronić wersji optymistycznej :(
    Mirek Q