  • 1. Data: 2005-02-17 21:48:03
    Temat: Delegacja służbowa! Pilne
    Od: "Paweł R." <p...@p...onet.pl>

    Witam
    Prowadzę DG na KPiR oraz Vat od 12/04 podpisałem z firmą duńską kontrakt o
    świdczenie usług budowlanych w Danii. Od 12/04 zatrudniłem pracowników, z
    tym, że w umowie o prace mają wpisane miejsce wykonywania pracy siedzibę
    firmy czyli Polskę, a tylko w innych warunkach umowy mają, że możliwość
    pracy za granicąi.
    Moje pytanie dotyczy właśnie rozliczenie podróży służbowych tych
    pracowników. Wyczytałem, iż pracodawcy prywatni mogą ustalać we własnym
    zakresie warunki wypłacania pracownikom należności z tytułu podróży
    służbowej w drodze postanowień układu zbiorowego pracy, regulaminu
    wynagradzania olub umowy o pracę. Jeżeli pracowawca nie wprowadził
    zakładowych uregulowań w zakresie warunków zworu kosztów podróży złużbowej
    mają u niego zastosowanie przepisy Rozporządzenie MPiPS z 19.02.2002 w
    sprawie wysokosci oraz warunków ustalania należności... Wyczytałem również,
    iż nie przysługuje żadna dieta, jeśli ich miejscem pracy w umowie o pracę
    była za granica czyli w tym przypadku Dania.
    W tym rozporządzeniu jest napisane,że delegacje rozlicza się po powrocie z
    podróży służbowej, ale czy jeśli pracownicy wyjechali 11.01.05 a wrócą
    dopiero 27.02.05 to czy jest jakaś możliwość zaliczenia diet i innych
    należności z tytułu podróży za okres od 11.01.05 - do 31.01.05 do kosztów
    01/05, pomomo, że nie wrócili do kraju (oczywiście miałbym na piśmie od tych
    pracowników potwierdzenie przyjęcia tych diet). A może powinienem wypłacić
    im przed wyjazdem zaliczkę na poczet podróży służbowych i czy wtedy te
    zaliczki mógłbym zaliczyć do kosztów czy dopiero po końcowym rozliczeniu
    delegacji?. Z tych przepisów co powyżej wnioskuję, że jeżeli zawarłbym w
    umowach o pracę tych pracowników, że podróże służbowe rozliczane są na
    koniec każdego m-ca, pomimo, że pracownicy nie powrócili do kraju, to
    mógłbym je roliczyć, a tym samym zaksięgować w koszty.
    Przepraszam za długie rozpisywanie się, ale jest to dla mnie bardzo ważne,
    ponieważ z dotychczasowych wyliczeń jeśli mógłbym te delegacje zaksięgować w
    koszty to byłaby kwota w koszty m-nie rzędu około 25 000 PLN a więc
    rozumiecie moje wątpliwości i dociekliwość.
    Jeśli źle myślę to proszę mnie poprawić i ewentualnie wskazać jakieś
    przepisy które naprowadzą mnie na "właściwy trop".

    Paweł R