  • 1. Data: 2008-05-25 20:16:15
    Temat: Diety zagraniczne prowadzącego DG
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Jak to jest z dietami zagranicznymi przedsiębiorcy? Czy liczy się to
    dokładnie tak jak dla pracowników (czyli kwota diety i ewentualnie
    ryczałt za nocleg), czy jakoś inaczej? Jak trzeba dokumentować wyjazd?

    Może na własnym przykładzie. Prowadzę usługi informatyczne, podpisałem z
    firmą w Polsce umowę na dostarczenie systemu, jednak jego wdrożenie
    miało nastąpić na Słowacji.

    Zgodnie z umową pojechałem więc na Słowację, gdzie spędziłem parę dni.
    Za noclegi dostałem w jednym hotelu coś na kształt naszych paragonów
    (czyli jest sprzedawca, usługa i kwota netto/brutto), a w drugim hotelu
    już coś na kształt faktury (czyli dodatkowo są na tym moje dane, ale nie
    widzę np. jakiegoś unikalnego numeru). Czy takie paragony/faktury mogą
    robić za dowody księgowe, czy mogę je zastąpić ryczałtem za nocleg? Nie
    ukrywam, że ta druga opcja jest kusząca, bo ryczałt wynosi zdaje się na
    Słowację 70 EUR, a ja płaciłem niecałe 30 EUR ;-)

    Na koniec: jak to zaksięgować? Zrobić jakiś dowód wewnętrzny na którym
    będą figurowały daty/godziny wyjazdu/przyjazdu, wyliczyć na tej
    podstawie diety i ewentualnie ryczałt za nocleg lub podpiąć posiadane
    paragony/faktury i wyliczyć koszty noclegów? Jakie przyjąć kursy walut?
    Maciek

  • 2. Data: 2008-05-26 07:07:38
    Temat: Re: Diety zagraniczne prowadzącego DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 May 2008, Maciek wrote:

> [...]
    > dokładnie tak jak dla pracowników (czyli kwota diety i ewentualnie ryczałt za

    1. Nie wiem jak się liczy, bo nie stosuję :)
    2. Podejrzewam że zasady są jak dla krajowej
    3. A to oznacza "żadnych ryczałtów".
    Ryczałty przysługują *wyłącznie pracownikom*, natomiast dieta prowadzącego
    DG jest wyłączona w oparciu o konstrukcję "w wysokości określonej dla
    pracowników". TYLKO DIETA.
    Na resztę potrzebne są "kwity".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-26 08:43:23
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > 1. Nie wiem jak się liczy, bo nie stosuję :)
    Jak rozumiem nie stosujesz, bo nie masz takiej potrzeby, a nie dlatego,
    że przepisy są zawiłe? :-)

> [...]
    > Ryczałty przysługują *wyłącznie pracownikom*, natomiast dieta prowadzącego
    > DG jest wyłączona w oparciu o konstrukcję "w wysokości określonej dla
    Dzięki. A możesz wypowiedzieć się w kwestii "jakości" moich kwitów? Mam
    na myśli, czy jest szansa oprzeć się na tych słowackich "paragonach".
    Niestety bariera językowa występuje, mimo że Słowaków da się zrozumieć
    (a i oni zdają się rozumieć nas). Można jednak polec na próbie
    wytłumaczenia, że chce się imienną fakturę :-) No po prostu nie
    rozumieli, albo nie chcieli zrozumieć :-)

    Maciek

  • 4. Data: 2008-05-26 20:31:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 May 2008, Maciek wrote:

    > Jak rozumiem nie stosujesz, bo nie masz takiej potrzeby,

    Trafiłeś w sedno!

    > Dzięki. A możesz wypowiedzieć się w kwestii "jakości" moich kwitów? Mam na
    > myśli, czy jest szansa oprzeć się na tych słowackich "paragonach".

    Pas.
    Polski przepis wymaga "żądania rachunku" (Ordynacja+rozp. o KPiR) oraz
    ustanawia obowiązek "wydania faktury" (ustawa o VAT) jeśli sprzedający *wie*
    że kupujący jest DG.
    Ale dyrektyw UE pod tym kątem nie analizowałem, może ktoś się wypowie.
    W przypadku transakcji "zwyczajnie zagranicznych" pewnie by uszło, bo
    nikt nie może wymagać "faktury VAT" od sprzedawcy w Bangladeszu czy USA.
    Ale "jednolity obszar celny" UE[1] to już nie import/eksport, więc byłbym
    ostrożny. Jak ktoś wie to krzyczeć proszę :)

    > Można jednak polec na próbie wytłumaczenia, że chce się
    > imienną fakturę :-)

    No cóż :)
    [1] ściślej: to jest *więcej* niż UE, bo wchodzą państwa ktore do UE nie
    wchodzą (np. Norwegia)

    pzdr, Gotfryd