  • 1. Data: 2005-04-06 15:10:11
    Temat: Dostawa towarow uzywanych ZW -watpliwosci
    Od: "Plissken" <p...@w...pl>

    Witam,

    pytania czysto teoretyczne, dotyczace tylko VAT:

    1. Nabywam pojazd samochodowy na FV i odliczam 50 % VAT`u, pozostala czesc
    powieksza mi wartosc srodka trwalego, wprowadzam do ewidencji. Po pol roku
    uzywania chce go sprzedac. Wystawiam FV sprzedazowa w stawce 22% i nie ma
    znaczenia, ze nie mialem prawa odliczyc sobie tych 50%? Normalnie
    odprowadzam VAT od pelnej kwoty sprzedazy?

    2. Nabywam pojazd samochodowy na FV i nie odliczam w ogole VAT, daje calosc
    brutto do EST. Po pol roku uzywania chce go sprzedac. Przypuszczam, ze ten
    przyklad nie spelnia wymogow zawartych w art. 43.1.2 ustawy VAT (Zwalnia się
    od podatku: dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem
    że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego)?
    Czyli jesli miales prawo i nie obnizyles to juz twoja sprawa, nie korzystasz
    ze zwolnienia? Dobrze rozumuje?

    pozdrawiam,

    Plissken

  • 2. Data: 2005-04-11 07:22:56
    Temat: Re: Dostawa towarow uzywanych ZW -watpliwosci
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Apr 2005, Plissken wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ pytania czysto teoretyczne, dotyczace tylko VAT:

    Hm... to swojego czasu było FAQ :) (nie *w FAQ* bo takiego
    dokumentu nie ma, sugeruję iż "google wie" !!)

    >+ 1. Nabywam pojazd samochodowy na FV i odliczam 50 % VAT`u, pozostala czesc
    >+ powieksza mi wartosc srodka trwalego, wprowadzam do ewidencji. Po pol roku
    >+ uzywania chce go sprzedac.

    *PO* pół roku. Więc rozumiem iż PONAD pół roku ? ;)

    >+ Wystawiam FV sprzedazowa w stawce 22% i nie ma
    >+ znaczenia, ze nie mialem prawa odliczyc sobie tych 50%? Normalnie
    >+ odprowadzam VAT od pelnej kwoty sprzedazy?

    Pod żadnym pozorem.
    Ustawa reguluje jak traktować taką sprzedaż wariantowo ("jeśli sprzedaż
    była zwolniona... jeśli sprzedaż nie była zwolniona...") zaś regulację
    zapodał minister w rozporządzeniu.
    Sprzedaż używanych ST pt. "samochód osobowy" jest zwolniona z VAT !

    Oczywiście to powoduje konieczność dokonania korekty VATu ODLICZONEGO :>
    (coby zaraz ktoś wniosku nie wyciągał że owo 50% odliczonego VAT
    schowa do kieszeni ;))

> [...]
    >+ Czyli jesli miales prawo i nie obnizyles to juz twoja sprawa, nie korzystasz

    Dobrze rozumujesz.
    Popełniasz IMO błąd na początku punktu 2: jeśli ktoś chce TAK kupić
    samochód (bez odliczenia VAT) powinien kupić go "do celów osobistych"
    (faktura na siebie a nie "na firmę", bez wpisywania do EST,....).
    Ustawa pozwala następnie taką "własność osobistą" wpisać do EST.
    A przy "zakupie osobistym" przecież prawa do odliczenia VATu *nie
    było* !!
    Dobrze rozumuję ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd