  • 1. Data: 2005-04-06 15:08:35
    Temat: Faktura zaliczkowa
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Klient płaci za pewną usługę z wyprzedzeniem (dokładniej za rejestrację
    domeny). Ponieważ nowy okres rozliczeniowy zaczyna się 20 kwietnia, a klient
    płaci już, więc fakturę muszę mu wystawić już (a ściślej w ciągu 7 dni od
    zapłaty). Muszę mu wystawić fakturę zaliczkową. I teraz dwa pytania:

    - czy jedyna różnica między normalną fakturą a taką zaliczkową jest
    słowo 'zaliczka' w nazwie usługi?

    - czy w momencie rozpoczęcia okresu rozliczeniowego (20 kwietnia)
    muszę wystawić fakturę na 0 zł, na której będzie 'utrzymanie domeny,
    x zł' oraz 'utrzymanie domeny - zaliczka, -x zł'?

    Najważniejsze to to, czy można sobie odpuścić tę fakturę na 0 zł? Księgowy
    twierdzi, że musi być, a to przecież jest kompletnie bez sensu... I dodaje
    mnóstwo niepotrzebnej roboty.

    Chodzi o Sp. z o.o.

    P.

  • 2. Data: 2005-04-06 15:58:30
    Temat: Re: Faktura zaliczkowa
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Paszczak wrote:

    > Najważniejsze to to, czy można sobie odpuścić tę fakturę na 0 zł?
    > Księgowy twierdzi, że musi być, a to przecież jest kompletnie bez
    > sensu... I dodaje mnóstwo niepotrzebnej roboty.
    >
    > Chodzi o Sp. z o.o.

    Może właśnie dlatego
    http://tiny.pl/hwwn

  • 3. Data: 2005-04-06 16:03:57
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    cef <c...@i...pl> wrote:

    > Może właśnie dlatego
    > http://tiny.pl/hwwn

    Hmm, z tego wynika, że:
    a) nie trzeba wystawiać takiej zerowej faktury
    b) jej wystawienie miałoby tylko ułatwić pracę księgowemu

    Ale Maddy pisze: "pozwala księgowemu mieć pewnośc kiedy transakcja została
    sfinalizowana i kiedy trzeba zaksięgowac przychód/koszt". Ale przecież
    przychód trzeba zaksięgować od razu po wpłacie zaliczki - więc co niby
    miałaby zmieniać ta zerowa faktura?

    P.

  • 4. Data: 2005-04-06 17:26:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Paszczak wrote:

> [...]
    > przecież przychód trzeba zaksięgować od razu po wpłacie zaliczki -
    > więc co niby miałaby zmieniać ta zerowa faktura?

    Zerowa już nic. Jeśli jest ostatnia dopłata,
    to jest trochę wygody. Poza tym weź pod uwagę,
    że są dwie strony transakcji i jedna z nich
    nie myśli wcale o przychodach.

  • 5. Data: 2005-04-06 19:54:08
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Wed, 6 Apr 2005 16:03:57 +0000 (UTC), Paszczak napisał(a):

> [...]
    > sfinalizowana i kiedy trzeba zaksięgowac przychód/koszt". Ale przecież
    > przychód trzeba zaksięgować od razu po wpłacie zaliczki - więc co niby

    Błąd rozumowania :
    faktura zaliczkowa nie jest przychodem - służy jedynie do naliczenia VAT.
    Przychodem jest faktura końcowa - wystawiona w sposób jaki opisała Maddy.

    Gdyby nie było faktury koncowej to nie byłoby przychodu.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 6. Data: 2005-04-07 07:02:08
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Mieczysław <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Przychodem jest faktura końcowa - wystawiona w sposób jaki opisała Maddy.
    >
    > Gdyby nie było faktury koncowej to nie byłoby przychodu.

    A tak czysto teoretycznie - czy gdyby ktoś wpłacił zaliczkę i czekał w
    nieskończoność na wykonanie usługi, to nigdy ta wpłata nie zostałaby uznana
    za przychód? Czy też zostałaby uznana np. na koniec roku rozrachunkowego?

    P.

  • 7. Data: 2005-04-07 08:02:35
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Thu, 7 Apr 2005 07:02:08 +0000 (UTC), Paszczak napisał(a):

> [...]
    > za przychód? Czy też zostałaby uznana np. na koniec roku rozrachunkowego?

    Przychód jest wtedy kiedy dokonaliśmy dostawy towarów lub wykonaliśmy
    usługę.
    Jeżeli zdarzenie takie nie wystąpiło to przychód nie występuje.
    Inaczej to wygląda z VAT-em - po otrzymaniu zaliczki trzeba go zapłacić .
    Jeżeli otrzymana zaliczka nie zostanie zwrócona, a wymagalność jej zwrotu
    się przedawni to wtedy przedawnione zobowiązanie może stać się przychodem.
    Nie pamiętam dokładnie przepisów - a teraz nie mam możliwości poszukania.

    --
    Mieczysław
    ----