  • 1. Data: 2003-11-25 16:48:32
    Temat: Dwa pytania dotyczace podatkow i DG
    Od: "Marcin Ciemny" <m...@W...z.pl>

    Witam.

    Od niedawna prowadze DG i mam w zwiazku z tym kilka pytan, a mianowicie.
    Czy moge odliczyc sobie vat z faktury oplaconej dwa miesiace po wystawieniu?
    Mam taka sytuacje, ze otrzymalem fakture we wrzesniu, a zaplacilem za nia w
    listopadzie :-/ Czy zaplacony podatek juz mi przepadl, czy moge sobie go
    odliczyc, np. w miesiacu oplacenia faktury?
    Czy w KPiR moge jako koszta wpisac sobie, ktores z moich skladek ZUS?
    Okazuje sie, ze miesiace zamykam z zyskiem, podczas gdy tak naprawde to
    musialem sia zaporzyczac aby oplacic skladki :-(.
    Z gory dziekuje za pomoc!

    Pozdrawiam.
    Marcin

  • 2. Data: 2003-11-26 07:48:23
    Temat: Re: Dwa pytania dotyczace podatkow i DG
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    Użytkownik "Marcin Ciemny" <m...@W...z.pl> napisał w wiadomości
    > Witam.
    >
    > Od niedawna prowadze DG i mam w zwiazku z tym kilka pytan, a mianowicie.
    > Czy moge odliczyc sobie vat z faktury oplaconej dwa miesiace po
    wystawieniu?
    ---------------------------
    Vat odliczasz w miesiącu otrzymania faktury lub nastepnym tylko w małych
    wyjątkach w terminie płatności ( telefony gaz smieci ciepło)

    > Mam taka sytuacje, ze otrzymalem fakture we wrzesniu, a zaplacilem za nia
    > listopadzie :-/ Czy zaplacony podatek juz mi przepadl, czy moge sobie go
    > odliczyc, np. w miesiacu oplacenia faktury?
    ----------------------
    No w takim wypadku możesz zrobic teraz deklarcje korygującą za Wrześnień
    wykazać do odliczenia załączyć zapłate do deklaracji i krótkie wyjaśnienie.

    > Czy w KPiR moge jako koszta wpisac sobie, ktores z moich skladek ZUS?
    --------------------------------------
    Możesz wpisywać składki do książki lub je odliczać w PIT-5 ( finansowo na to
    samo wychodzi ) tylko Fundusz Pracy nie odliczasz tylko ksiegujesz w koszty
    do książki.
    To tak ogólnie .
    Wiola

  • 3. Data: 2003-11-26 07:51:31
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    Użytkownik "Wiola" <p...@s...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Możesz wpisywać składki do książki lub je odliczać w PIT-5 ( finansowo na
    > samo wychodzi ) tylko Fundusz Pracy nie odliczasz tylko ksiegujesz w
    --------------------------------
    Dodam jeszcze że nie zakładam ze jesteś jakims specjalnym MP lub coś w tym
    stylu .

  • 4. Data: 2003-11-26 08:01:27
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Marcin Ciemny wrote:

> [...]
    > wrzesniu, a zaplacilem za nia w listopadzie :-/ Czy zaplacony podatek
    > juz mi przepadl, czy moge sobie go odliczyc, np. w miesiacu oplacenia

    VAT odliczasz w miesiącu otrzymania faktury lub następnym (uwaga: nie
    dotyczy faktur "specjalnych" np za telefon itp) Więc nieważne kiedy
    wystawiona, ważne kiedy otrzymałeś. Jeśli w październiku to odliczasz w
    rozliczeniu za październik lub listopad, jeśli we wrześniu to w
    roliczeniu września lub października. W tym drugim wypadku ostatecxzny
    termin to był VAT-7 składany wczoraj

    > faktury? Czy w KPiR moge jako koszta wpisac sobie, ktores z moich
    > skladek ZUS? Okazuje sie, ze miesiace zamykam z zyskiem, podczas gdy
    > tak naprawde to musialem sia zaporzyczac aby oplacic skladki :-(.

    Rozumiem, że chodzi o skłądki za ciebie a nie pracowników.
    zdrowotne - odliczane od podatku tylko na PIT-5
    fundusz pracy - tylko w koszty w KPiR
    społeczne - do wyboru: odliczenie od dochodu w PIT-5 albo koszty w
    KPiR. To co wybierzesz nie ma w zasadzie wpływu na wysokość podatku, z
    wyjątkiem wypadku gdy masz stratę z DG

  • 5. Data: 2003-11-26 08:14:16
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> napisał w wiadomości
    > Marcin Ciemny wrote:
    >
    > VAT odliczasz w miesiącu otrzymania faktury lub następnym (uwaga: nie
    > dotyczy faktur "specjalnych" np za telefon itp) .....<cut>

    czyli za telefon kiedy ?
    a) termin zaplaty z faktury ( pomimo tego ze place pozniej )
    b) termin dokonania wplaty

    btw.
    Czy placac za fakture przelewem z np. mBanku musze drukowac sobie
    potwierdzenia wplaty ? ( z punktu widzenia urzednikow UKS )

    Pzdr
    mirek

  • 6. Data: 2003-11-26 08:52:06
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Mirek wrote:

    > czyli za telefon kiedy ?
    > a) termin zaplaty z faktury ( pomimo tego ze place pozniej )
    > b) termin dokonania wplaty

    Zawsze termin (miesiąc) zapłaty z faktury i nie można w następnym

    > Czy placac za fakture przelewem z np. mBanku musze drukowac sobie
    > potwierdzenia wplaty ? ( z punktu widzenia urzednikow UKS )

    Do VAT-u może ci to być potrzebne tylko gdy masz zwrot na rachunek i
    potrzebujesz potwierdzenia, że zapłaciłeś. Do dochodowego to zależy czy
    rozliczasz memoriałowo czy kasowo. Jeśli memoriałowo to data i w
    zasadzie sam fakt zapłaty faktur nie ma znaczenia. Jeśli kasowo to jak
    najbardziej drukować i najlepiej podpinać do faktury. Zawsze drukować
    ZUS i podatki.

  • 7. Data: 2003-11-26 13:05:56
    Od: "Marcin Ciemny" <m...@W...z.pl>

    To wlasnie jest faktura za telefon. Platne bylo do 16 wrzesnia, a zaplacilem
    w listopadzie. Znajomy powiedzial mi, ze nie moge tego odliczyc, poki nie
    zaplace, a skoro zaplacilem w listopadzie, to juz przepadlo :-/ Dlatego
    pytam.

    > nia
    > wyjaśnienie.

    I tak musze zrobic korekte za wrzesien, wiec bede mogl dodac ta fakture prz
    okazji.

    > --------------------------------
    > Dodam jeszcze że nie zakładam ze jesteś jakims specjalnym MP lub coś w tym
    > stylu .

    Nie nie :)

    Dzieki za pomoc
    Pozdrawiam!
    Marcin

  • 8. Data: 2003-11-26 14:00:44
    Od: "Marcin Ciemny" <m...@W...z.pl>

> [...]
    > rozliczeniu za październik lub listopad, jeśli we wrześniu to w
    > roliczeniu września lub października. W tym drugim wypadku ostatecxzny

    To byla wlasnie f-v za telefon, termin zaplaty byl do 16 wrzesnia, czyli
    rozumiem ,ze najpozniej moglem ja sobie odliczyc w pazdzierniku, i to bez
    znaczenia, ze zaplacilem za nia w listopadza, dobrze rozumiem? Jesli tak, to
    dopisze sobie ta fakture do korekty za wrzesien, ktora i tak musze zrobic.

    > Rozumiem, że chodzi o skłądki za ciebie a nie pracowników.

    Oczywiscie, dkoladnie to za mnie i wspolnika (s.c.)

    > zdrowotne - odliczane od podatku tylko na PIT-5

    Czyli, w skrocie, kwoty z przekazu na konto z koncowka -52 nie wpisuje do
    ksiazki

    > fundusz pracy - tylko w koszty w KPiR

    Tu jak rozumiem chodzi o kwote przekazu z koncowka -53....

    > społeczne - do wyboru: odliczenie od dochodu w PIT-5 albo koszty w
    > KPiR. To co wybierzesz nie ma w zasadzie wpływu na wysokość podatku, z
    > wyjątkiem wypadku gdy masz stratę z DG

    Spoleczne, to domyslam sie, ze chodzi o przekaz z koncowka -51. Wolalbym
    dopisywac sobie to do KPiR, PIT-5 jeszcze nie wypelnialem, gdyz miesiace
    zamykam ze strata.

    Teraz pytanie, jak to zaksiegowac. Jako date to rozumiem, wpisuje dzien
    dokonania przelewu na konto, ale co wpisac w rubryke "numer dowodu
    ksiegowego"?
    Czy dokumenty kupna/sprzedazy musza byc wpisywane do KPiR chronologicznie?
    Pod kazdym miesiacem mam klilka linijek miejsca, w ktore moglbym dopisac
    skladki na ZUS, jednak nie beda sie juz zgadzaly daty, czy musze w tym
    przypadku przepisywac cala ksiege?

    Dziekuje za pomoc i wszelkie informacje. Okazalo sie, ze pomijam moje
    najwieksze jak dotad koszta.

    Pozdrawiam!
    Marcin

  • 9. Data: 2003-11-26 14:19:41
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Marcin Ciemny wrote:

> [...]
    > i to bez znaczenia, ze zaplacilem za nia w listopadza, dobrze
    > rozumiem? Jesli tak, to dopisze sobie ta fakture do korekty za

    Żeby nie było wątpliwości. Mogłeś odliczyć tylko w rozliczeniu za
    wrzesień składanym do 25 października. Złóż korektę.

    > Czyli, w skrocie, kwoty z przekazu na konto z koncowka -52 nie wpisuje
    > do ksiazki

    Tak

> [...]

    > Spoleczne, to domyslam sie, ze chodzi o przekaz z koncowka -51.
    > Wolalbym dopisywac sobie to do KPiR, PIT-5 jeszcze nie wypelnialem,

    Jeśli nie będziesz miał straty na koniec roku to obojętne jak to
    zrobisz. Jeśli wyjdzie strata z DG i nie masz innych dochodów to wpisz
    w KPiR, bo wtedy rozliczysz stratę w następnych latach, a przy wpisie
    na PIT nie możesz. Jeśli wyjdzie strata z DG, ale masz inne dochody to
    lepiej wpisuj na PIT-5, bo wtedy (jeśli mnie pamięć nie zawodzi -
    sprawdź w ustawie) w rozliczeniu rocznym odliczysz ten ZUS od innych
    dochodów.

    > Teraz pytanie, jak to zaksiegowac. Jako date to rozumiem, wpisuje
    > dzien dokonania przelewu na konto, ale co wpisac w rubryke "numer
    > dowodu ksiegowego"?

    Są 3 szkoły:
    1. Dokumentem jest potwierdzenie przelewu bez numeru
    2. Jako dokument traktujesz wyciąg z banku i jego numer wppisujesz
    3. Robisz dowód wewnętrzny.
    Ja stosuję metodę 1 i kontrole nie miały jak dotąd wątpliwości

    > Czy dokumenty kupna/sprzedazy musza byc wpisywane do KPiR
    > chronologicznie?

    Tak. Pamiętaj, że masz obowiązek wpisywać codziennie. Zwłaszca pzrey
    zakupie towarów i materiałów.

    > Pod kazdym miesiacem mam klilka linijek miejsca, w
    > ktore moglbym dopisac skladki na ZUS, jednak nie beda sie juz zgadzaly
    > daty, czy musze w tym przypadku przepisywac cala ksiege?

    Nie będą się zgadzały przede wszystkim numery, bo numeruje się w sposób
    ciągły przez cały rok. Przepisanie to też nie sposób bo przecież na
    każdym dokumencie masz wpisany numer zapisu z KPiR

  • 10. Data: 2003-11-26 15:45:16
    Od: "Marcin Ciemny" <m...@W...z.pl>

> [...]
    > lepiej wpisuj na PIT-5, bo wtedy (jeśli mnie pamięć nie zawodzi -
    > sprawdź w ustawie) w rozliczeniu rocznym odliczysz ten ZUS od innych

    Oki zrozumialem. Nie wiem jeszcze dokladnie co to jest ten PIT-5 i kiedy sie
    go wypelnia. Z tego co mi wiadomo, to jedynie, gdy ma sie zysk, ale to
    wszystko co o tym wiem :-/ Tak nawiasem to zysk wyszedl mi za czerwiec
    (329,88zl), chociaz tak naprawde to i tak musialem dolozyc z powodu ZUSu.
    Jednak ksiegowa, ktora pomagala mi rozliczac tamten miesiac nie wspomniala
    nic o zadnej innej deklaracji, anizeli VAT-7, wiec nic wiecej nie
    wypelnialem.

    > Są 3 szkoły:
    > 1. Dokumentem jest potwierdzenie przelewu bez numeru

    Czyli w tym przypadku wpisuje w "numer dowodu ksiegowego" cos w rodzaju
    "potwierdzenie przelewu". A samemu potwierdzeniu powinienem przypisac numer
    wpisany w pozycji "L.p." tak?

    > 2. Jako dokument traktujesz wyciąg z banku i jego numer wppisujesz

    Wolalbym ew. kontroli z US nie prezentowac swoich wyciagow, bo jeszcze sie
    do czegos tam przyczepia ;->

    > 3. Robisz dowód wewnętrzny.
    > Ja stosuję metodę 1 i kontrole nie miały jak dotąd wątpliwości

    Tez sie na ta pierwsza zdecyduje od najblizszego miesiaca.

    > Tak. Pamiętaj, że masz obowiązek wpisywać codziennie. Zwłaszca pzrey
    > zakupie towarów i materiałów.

    No wlasnie przed chwila doczytalem sie tego w rozporzadzeniu. Na szczescie
    oprocz tradycyjnej metody, prowadze jeszcze ksiege przy, jak to okreslili
    "zastosowaniu technik informatycznych". Tam na upartego mam jeszcze
    mozliwosc wstawienia pozycji "pomiedzy" i wydrukowania wszystkiego od nowa.

    > Nie będą się zgadzały przede wszystkim numery, bo numeruje się w sposób
    > ciągły przez cały rok. Przepisanie to też nie sposób bo przecież na
    > każdym dokumencie masz wpisany numer zapisu z KPiR

    No tez fakt, nie pomyslalem o tym :-( Czyli wszystkie moje koszta z ZUSu do
    tej pory przepadly :-((((

    Dzieki za cierpliwosc :)
    Marcin