  • 1. Data: 2010-02-09 11:07:37
    Temat: Dziwny system liczenia vatów
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    zawsze miałem prosty system liczenia VAT na fakturze:

    Cena netto * ilość * 22% i już. Dzisiaj jednak dostałem fakturę:

    ilość: 15 sztuk
    Cena netto: 8,80
    cena brutto: 10,74 (bo 8,80 * 1,22 = 10,736)
    wartość netto: 132,05 bo cholera wie...
    wartość brutto: 161,10 bo cholera wie...

    no i nie umiem tego zaksięgować, bo jak w program wklepuję 8,80 to
    wychodzi po normalnemu:

    Cena netto: 8,80
    ilość: 15
    wartość netto: 15*8,80 = 132 zł a jest 132,05zł
    wartość brutto: 132 * 1,22 = 161,04 a jest 161,10

    Sprzedawca twierdzi, że jego faktura jest poprawna, bo to wynika z
    innego systemu zaokrągleń.... I co ja mam robić?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2010-02-09 11:15:53
    Temat: Re: Dziwny system liczenia vatów
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-02-09, Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    >
    > Sprzedawca twierdzi, że jego faktura jest poprawna, bo to wynika z
    > innego systemu zaokrągleń.... I co ja mam robić?

    Bo on liczy "od brutto". Np.:
    161.10 / 1.22 = 132.05 (po zaokrągleniu)
    10.74 / 1.22 * 15 = 132.049... (czyli zaokrąglenie do 132.05).
    Wpisz w programie w kolumnach brutto i tyle. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2010-02-09 11:24:01
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

> [...]
    > 10.74 / 1.22 * 15 = 132.049... (czyli zaokrąglenie do 132.05).
    > Wpisz w programie w kolumnach brutto i tyle. :)

    Ale se ne da. Aktywne są tylko kolumny netto.

    http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/ksiegowani
    e.png

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2010-02-09 11:37:40
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (09.02.2010 12:24), Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Ale se ne da. Aktywne są tylko kolumny netto.
    >
    > http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/ksiegowani
    e.png

    No to masz wadliwy program który nie wie o tym że VAT można liczyć na
    wiele sposobów.

    Albo go używasz od niedawna, albo masz wyjątkowego fuksa że dopiero
    teraz udało ci sie trafić na "niewrzucalną" fakturę.

    p. m.

  • 5. Data: 2010-02-09 12:07:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Ale se ne da. Aktywne są tylko kolumny netto.
    >
    > http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/ksiegowani
    e.png

    Reklamacje do producenta programu.

    VAT można wyliczyć na cztery sposoby (od netto od sumy, od netto od
    każdej pozycji, od brutto tak samo w 2 wariantach).
    Jak masz szczęście, to każdy system da inny wynik na groszach.

    Ważne żeby się dodawanie zgadzało.
    Kto to wpadł na pomysł, żeby wyliczać VAT w zakupach na sztywno?
    To właściwie błąd w sztuce.

    Wrzuć producent, tak dla ostrzeżenia

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2010-02-09 12:14:43
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-09 12:37, mvoicem pisze:
> [...]
    > Albo go używasz od niedawna, albo masz wyjątkowego fuksa że dopiero
    > teraz udało ci sie trafić na "niewrzucalną" fakturę.

    programu używam od roku, ale księgowość prowadzę od 10 lat i NIGDY nie
    spotkałem takiej dziwnie liczonej faktury. Wszyscy liczyli normalnie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2010-02-09 12:17:47
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-09 13:07, Maddy pisze:

> [...]
    > każdej pozycji, od brutto tak samo w 2 wariantach).
    > Jak masz szczęście, to każdy system da inny wynik na groszach.

    To jakieś chore. Przecież jedyny sensowny system to ten, który podałem.
    VAT jest osobnym podatkiem i cudowanie w takie dziwne warianty zawsze
    grozi śmiercią lub kalectwem.

    > Kto to wpadł na pomysł, żeby wyliczać VAT w zakupach na sztywno?

    pewnie ktoś, kto myślał tak jak ja -- że nikt nie będzie stosował
    chorych i utrudniających życie nielogicznych zasad.

    > Wrzuć producent, tak dla ostrzeżenia

    No od dawna używam MK RP.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 8. Data: 2010-02-09 12:22:45
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > programu używam od roku, ale księgowość prowadzę od 10 lat i NIGDY nie
    > spotkałem takiej dziwnie liczonej faktury. Wszyscy liczyli normalnie.

    Ale to jest normalnie. Normalnie do brutto.
    Tak liczą by default kasy fiskalne i faktury wystawiane do paragonów tak
    będą miały wyliczony VAT.

    Zdajesz sobie sprawę, że może być więcej niż jedna norma dotycząca tego
    samego zjawiska?

    --
    *** Stosujesz się do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2010-02-09 12:28:26
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (09.02.2010 13:14), Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > programu używam od roku, ale księgowość prowadzę od 10 lat i NIGDY nie
    > spotkałem takiej dziwnie liczonej faktury. Wszyscy liczyli normalnie.

    To powiedz mi jak wg. ciebie "normalnie" wyliczyć półkową cene 19,99 ?
    Jakie to netto będzie wg. twojej Jedynej Normalnej Metody?

    p. m.

  • 10. Data: 2010-02-09 12:30:07
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-09 13:22, Maddy pisze:

    > Ale to jest normalnie. Normalnie do brutto.

    No ale brutto to sztuczna cena składająca się z ceny i vatu. Więc bez
    sensu jest obliczanie w sposób mieszający składniki.

    > Zdajesz sobie sprawę, że może być więcej niż jedna norma dotycząca tego
    > samego zjawiska?

    No przecie nie mówię, że nie, tylko, że to chore i komplikuje
    księgowanie. Tak jak np. próba sumowania netto i liczenia vatu potem od
    sumy. I jak człowiek chce zaksięgować tylko fragment faktury, to się
    całość rozłazi. Akurat z takim czymś się spotkałem.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek