  • 1. Data: 2004-12-24 21:35:37
    Temat: Emerytura a działalność gospodarcza
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Moja mama ma DG - projekty architektoniczne. Ponieważ ma możliwość przejścia
    na wcześniejszą emeryturę, więc chciałaby dzięki niej uniknąć płacenia ZUSu.

    Jedna z możliwości to zamknąć DG i pójść na emeryturę, dostanie z 700 zł, DG
    otworzy moja siostra (też architekt zresztą), emerytura mamy pójdzie na ZUS
    i w efekcie firma będzie 'za darmo'.

    Czy może przejść na emeryturę bez zamykania DG i kontynuować ją?

    Jeśli nie - to czy może zamknąć DG, przejść na emeryturę i ponownie otworzyć
    DG? Czy wtedy dalej będzie płacić składki na ubezpieczenie społeczne?
    Zdrowotne?

    Co w tych przypadkach z VATem od posiadanego samochodu, komputerów, itp.?
    Czy gdyby siostra najpierw założyła DG, wykazała jakiś przychód, a mama jej
    sprzedała cały sprzęt, to byłoby OK? Siostra obniżyłaby sobie VATu/dochodowego
    o tyle, o ile mama by go sobie podniosła sprzedając sprzęt.

    A jak byłoby z VATem w ostatnim przypadku (o ile jest możliwy)? Czy lepiej
    byłoby, żeby mama sprzedała wszystko jakiejś firmie (np. mi) i odkupiła po
    ponownym otwarciu DG?

    P.

  • 2. Data: 2004-12-27 16:43:27
    Temat: Re: Emerytura a działalność gospodarcza
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Dec 2004, Paszczak wrote:
    [...]
> [...]
    >+ sprzedała cały sprzęt, to byłoby OK? Siostra obniżyłaby sobie VATu/dochodowego
    >+ o tyle, o ile mama by go sobie podniosła sprzedając sprzęt.

    Wygląda "najbezpieczniej".
    Tyle, że w obu ustawach jest przepis o "podmiotach powiązanych" :] co
    skutkuje prawem US do "korekty cen stosowanych przez podatnika
    w kontaktach z podmiotami powiązanymi z zastosowaniem metod opisanych
    w ustawie" :]
    I to jest "niebezpieczeństwo dla równowagi" :]
    Co to tematu - nie mam pojęcia.

    >+ A jak byłoby z VATem w ostatnim przypadku (o ile jest możliwy)?

    Po zamknięciu - "przepada" i tyle. Zapłacić. *OD CENY ZAKUPU*.
    Fakt że później można (ST !) sprzedać "zwolnione", ale co z tego..

    >+ Czy lepiej
    >+ byłoby, żeby mama sprzedała wszystko jakiejś firmie (np. mi)

    ...kolejny "powiązany" się znalazł ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)