  • 41. Data: 2016-01-07 11:30:51
    Temat: Re: Faktura z zastrzeżeniem
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Jan 2016, Robert Tomasik wrote:

    > Jeśli nie doszło do przeniesienia własności - sprzedaży - to nie wystawiasz
    > faktury, ewentualnie pro forma.

    Sprzeciw.
    Primo, cywilnoprawnie "umowa" to jest coś oderwanego zarówno od
    przeniesienia posiadania (wydania) jak i przeniesienia własności,
    a sugerujesz powiązanie tych zdarzeń.
    Secundo, co ważniejesze, dla VAT (dochodowy pozwolę sobie pominąć :))
    opodatkowane jest *wydanie*.
    I nie ma znaczenia treść i forma umowy (co jest dość wyraźnie
    zapisane w ustawie), dopiero przy określaniu np. wysokości wartości
    f-ry można dochodzić, czy ta kwota nie jest "bezzasadna", albo
    wyrażając się po polsku: czy kwit jest na 5% wartości przedmiotu
    dlatego, że chodziło o najem a nie sprzedaż :D
    Taki warunek ujednolicający (w VAT), do którego trzeba się
    przyzwyczaić: słowo "sprzedaż" (w VAT) nie oznacza bezwzględnie
    zajścia sprzedaży (cywilnoprawnej).

    > Czyli proponujesz najem, dzierżawę? Piszmy o konkretach.

    Zdaje się chodziło zaklasyfikowanie jako umowę warunkową.
    Zabronione nie jest.
    A dany warunek tylko może (lecz wcale nie musi) warunkować
    obowiązek wystawienia faktury.
    I "niesprzedanie do zapłaty" warunkiem pozwalajacym na
    niewystawienie f-ry nie jest (skoro "sprzedaż przez wydanie
    w rozumieniu VAT" miejsce już miała, jeśli nastąpi
    jej "cofnięcie" wskutek zmiany warunku, należy wystawić
    korektę, a jak nabywca sprzeda ten nie swój towar, to
    i tak pozostaje jedynie dochodzenie zapłaty, bo kradziony
    nie jest więc od "podnabywcy" nie można już egzekwować jego
    zwrotu, nie chce mi się szukać który to przepis KC).

    Coś jeszcze.
    Ja się czepiam *argumentacji*, nie *wniosków* :)

    pzdr, Gotfryd

  • 42. Data: 2016-01-07 15:09:28
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-01-07 o 11:03, G.S. pisze:

> [...]
    > "sprzedaż usług" (wszak usługi się *świadczy*).
    > W pierwszym przybliżeniu - dla towarów "sprzedaż VAT" pokrywa
    > się z "wydaniem w celu", przy czym ustawa ma wpisane "bezpieczniki",
    > tak aby również sama umowa albo nawet samo wystawienie faktury :>
    > mogło stanowić podstawę do żądania podatku.
    > Z tego p.widzenia (definicji "sprzedaży w rozumieniu VAT") nie
    > ma znaczenia, czy towar został wydany w zakresie umowy sprzedaży
    > czy np. najmu - sam fakt "wydania" rodzi skutek podatkowy,
    > do ustalenia (na podstawie umowy cywilnoprawnej) jest tylko

    Opodatkowana jest dostawa Gotfrydzie,
    a tam jako kolejny dodatek ( w ustawie VAT) jest prawo do rozporządzania
    Po wydaniu masz towar we władaniu i możesz korzystać,
    używać czy co tam sobie chcesz a jak jest faktura VAT,
    to jest dostawa i masz prawo do rozporządzania jak właściciel-
    możesz sprzedać, wydzierżawić, pokroić , zniszczyć.
    Czyli pełna własność - w rozumieniu KC również.
    Więc formułka po wydaniu i wyfakturowaniu siłą rzeczy jest musztardą po
    obiedzie.
    Oczywiście fakturowanie najmu czy dzierżawy jest inną kwestią,
    bo do tego jest odrębna umowa i ona stanowi, że opodatkowana
    jest czynność a nie towar.

  • 43. Data: 2016-01-10 03:52:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07-01-16 o 11:30, G.S. pisze:

    > Secundo, co ważniejesze, dla VAT (dochodowy pozwolę sobie pominąć :))
    > opodatkowane jest *wydanie*.

    A co to jest owo "wydanie"? Czy jeśli coś położyłem na Twoim podwórku,
    ale bez zamiaru przekazania Ci własności (domniemane zastrzeżenie
    umowne), to już wydałem? Pytam, bo mnie to zaintrygowało w tym kontekście.

> [...]
    > Taki warunek ujednolicający (w VAT), do którego trzeba się
    > przyzwyczaić: słowo "sprzedaż" (w VAT) nie oznacza bezwzględnie

    Bo choćby mamy sprzedaż usług. No ale jeśli mowa o sprzedaży rzeczy
    ruchomej, to w mojej ocenie faktura dokumentuje sprzedaż w
    cywilnoprawnej definicji.

> [...]
    > nie jest więc od "podnabywcy" nie można już egzekwować jego
    > zwrotu, nie chce mi się szukać który to przepis KC).

    Ale jak sprzeda nie swój towar, to można domniemywać, iż przywłaszczył
    sobie cudzą rzecz. Były takie sprawy, gdy banki stosowały zabezpieczenie
    kredytów poprzez przewłaszczenie przedmiotu kredytowanego na rzecz
    banku. Ostatnio nie spotykam się z tym, więc pisze "były", choć nie
    wykluczone, że stosowana jeszcze bywa taka forma. Ale w wypadku takiego
    przewłaszczenia dochodziło do tego w ramach umowy kredytowej.

    Natomiast w znanych mi przypadkach próby dochodzenia przez sprzedawcę
    przywłaszczenia takiego niezapłaconego, a wydanego towaru prokuratorzy
    zawsze skutecznie morzyli wskazując na bezprzedmiotowość zapisu.

    > Coś jeszcze.
    > Ja się czepiam *argumentacji*, nie *wniosków* :)

    Nie mam w domu LEX-a, ale na pewno było kilka orzeczeń sądu.
    Argumentację przytaczam z pamięci, tym nie mniej linia orzecznictwa była
    właśnie taka, że te zapisy nie mają mocy prawnej, bowiem nie są umowami.
    I to było jeszcze, gdy wymagany był podpis kupującego na fakturze.

    W mojej ocenie, z grubsza rzecz biorąc, dla skuteczności takiego zapisu
    potrzebna byłaby po pierwsze umowa, lub jej surogat w formie powiedzmy
    osobnego fragmentu drukowanego z fakturą w formie oświadczenia
    kupującego, że zawarł on stosowną umowę. No i nie wyobrażam sobie
    takiego czegoś bez indywidualnego określenia przedmiotu. A zatem można w
    ten sposób sprzedać rzecz indywidualnie oznaczoną (samochód, telefon),
    ale nie przykładowo 10 ton piachu, które nabywca dosypie do hałdy na
    swoim placu magazynowym, bo później jak określić, które to były akurat
    ziarenka?

  • 44. Data: 2016-01-10 23:37:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Jan 2016 03:52:34 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > A co to jest owo "wydanie"? Czy jeśli coś położyłem na Twoim podwórku,
    > ale bez zamiaru przekazania Ci własności (domniemane zastrzeżenie
    > umowne), to już wydałem? Pytam, bo mnie to zaintrygowało w tym kontekście.

    A w jakim zamiarze polozyles ?

    Bo IMO, wlasnie po to tak to zapisano, zeby podatek sie nalezal, mimo
    roznych kombinacji stron. Ale pozniej troche zlagodzono przepisy.

    J.

  • 45. Data: 2016-01-10 23:47:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Jan 2016 01:30:45 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Mogą być oczywiście, ale w tym wypadku zapis w fakturze jest bez sensu.

    Nie tak calkiem, bo potwierdza to, co w umowie zapisano, i w razie
    potrzeby dowodzi ze tego towaru nie kupiono na innych zasadach.

    > Natomiast z mojego doświadczenia wynika, że przeważnie tych umów właśnie
    > nie ma.

    Moze handlujesz w gronie znajomych, ktorzy sobie ufaja.

    Pomysl - przychodzi do Ciebe jakis nieznany czlowek, chce troche
    towaru, na firme i na fakture i np tygodniowym terminem platnosci.

    Wydasz, nie wydasz ?

    J.

  • 46. Data: 2016-01-11 21:03:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10-01-16 o 23:47, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Pomysl - przychodzi do Ciebe jakis nieznany czlowek, chce troche
    > towaru, na firme i na fakture i np tygodniowym terminem platnosci.

    Ja niczym nie handluję, za to masę takich umów badam :-) Jak masz
    wątpliwości co do kontrahenta, to nie wydajesz towaru, dokąd nie zapłaci
    i już. Jaki sens wydawać z zastrzeżeniem własności, skoro on go
    teoretycznie nie może puścić dalej.

  • 47. Data: 2016-01-11 22:11:23
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Jak masz
    > wątpliwości co do kontrahenta, to nie wydajesz towaru, dokąd nie zapłaci
    > i już. Jaki sens wydawać z zastrzeżeniem własności, skoro on go
    > teoretycznie nie może puścić dalej.

    Tylko wydanie z zastrzeżeniem własności nie pozwala
    na wystawienie faktury. Więc jaka to będzie czynność?

  • 48. Data: 2016-01-11 22:52:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11-01-16 o 22:11, cef pisze:

    > Tylko wydanie z zastrzeżeniem własności nie pozwala
    > na wystawienie faktury. Więc jaka to będzie czynność?

    No od początku zwracam na to uwagę.

  • 49. Data: 2016-01-12 17:27:46
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Jan 2016, cef wrote:

    > Opodatkowana jest dostawa Gotfrydzie,
    > a tam jako kolejny dodatek ( w ustawie VAT) jest prawo do rozporządzania

    Moja culpa.
    Przypadnie pod stół wleźć i odszczekać - byłem przekonany, że
    jest zapis iż nabywca "może rozporządzać".
    A rzeczywiscie jest "nabycie prawa".
    Ninijeszym dziękuję wszystkim za obudzenie!

    pzdr, Gotfryd

  • 50. Data: 2016-01-12 17:51:43
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sun, 10 Jan 2016, Robert Tomasik wrote:

    > Ale jak sprzeda nie swój towar, to można domniemywać, iż przywłaszczył sobie
    > cudzą rzecz.

    Prawda.
    I prawdą jest, że to nabycie nie spełnia warunku z VAT, bo pisząc
    "z głowy czyli z niczego" popełniłem błąd gruby.
    (oczywiście ta druga, bezprawna sprzedaż, będzie już skuteczna
    i wymogi dla opodatkowania VAT spełni).

    [...]
    > Nie mam w domu LEX-a, ale na pewno było kilka orzeczeń sądu. Argumentację
    > przytaczam z pamięci, tym nie mniej linia orzecznictwa była właśnie taka, że
    > te zapisy nie mają mocy prawnej, bowiem nie są umowami.

    Z tym się w zupełności zgadzam od samego początku - zapis na f-rze
    nijak nie spełnia wymogu "umowy", bo jest to oświadczenie jednej
    strony.

    > I to było jeszcze, gdy
    > wymagany był podpis kupującego na fakturze.

    IMO wtedy powoływanie się na fakt podpisania f-ry było bardziej
    bezsensowne niż dziś - wszak nabywca miał obowiązek ją podpisać
    (nawet jak była bzdurna) :)

    > W mojej ocenie, z grubsza rzecz biorąc, dla skuteczności takiego zapisu
    > potrzebna byłaby po pierwsze umowa, lub jej surogat w formie powiedzmy
    > osobnego fragmentu drukowanego z fakturą w formie oświadczenia kupującego

    Tak właśnie.
    Tego nijak nie podważałem :)

> [...]
    > piachu, które nabywca dosypie do hałdy na swoim placu magazynowym, bo później
    > jak określić, które to były akurat ziarenka?

    IMHO, z ratio legis wynika, że skoro takie zastrzeżenie nie jest
    zabronione (a ustawodawca mógł z łatwością je uczynić), do ustalenia
    pozostaje jedynie, czy samo dopuszczenie do wymieszania jest legalne,
    czy też należy zastosować przepis o "rzeczach pomieszanych" (193 KC).
    Na mój gust, dopuszczenie do "pomieszania" niczym nie różni się od
    wzięcia i sprzedania tych 10 ton piasku.
    Tak samo, jak przy próbie "oddania takiego samego ale innego samochodu".
    Skoro "zastrzeżony nabywca" nie ma prawa rozporządzania, to tym samym
    nie ma prawa do zamiany ("stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży"),
    a tym samym jego psim obowiązkiem jest zsypać ten piasek na osobną
    kupkę.

    pzdr, Gotfryd