  • 1. Data: 2003-11-13 20:54:08
    Temat: Faktury na firme jeszcze de facto przed dzialalnoscia - prosze o opinie
    Od: "Neko" <n...@g...pl>

    Zalozmy taka sytuacje.

    Dzisiaj rozpoczalem dzialalnosc gosp., natomiast na poczet tej
    dzialalnosci miesiac temu (gdy jeszcze nie mialem dzialalnosci)
    kupilem program "podatkowa ksiega przychodow i rozchodow".

    Czy moge wrzucic taka fakture VAT w koszty? Data wystawienia
    faktury jest data, kiedy jeszcze nie mialem dzialalnosci, ale juz
    przygotowywalem firme. Moge czy nie?

    Neko

  • 2. Data: 2003-11-13 23:20:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Nov 2003, Neko wrote:

> [...]
    >+ dzialalnosci miesiac temu (gdy jeszcze nie mialem dzialalnosci)
    >+ kupilem program "podatkowa ksiega przychodow i rozchodow".

    Kto jest nabywcą ?
    Podpisany jesteś ty czy firma (razem z nazwą) ?
    Zeznaję bez ogródek że zmierzam w stronę pytania na okoliczność
    nielegalnie prowadzonej działalności :)

    >+ Czy moge wrzucic taka fakture VAT w koszty? Data wystawienia
    >+ faktury jest data, kiedy jeszcze nie mialem dzialalnosci, ale juz
    >+ przygotowywalem firme. Moge czy nie?

    ZASTRZEŻENIE.
    Mam nadzieję że jest dla ciebie oczywistym iż zdarzają się
    zdanie rozbieżne ?
    No to jedziemy.
    Powtórzę co tu kiedyś Orka pisała: "jest podstawa prawna do
    zaliczenie w KUP wydatków na środki trwałe oraz towary
    handlowe nabyte przed rozpoczęciem działalności" (tak BTW:
    co masz w 1 wierszu KPiR ? ;))
    Wyjaśniam że już tu jest rozbieżność: IMO wolno nabyć towar
    "wcześniej" i wprowadzić go do DG, ale nabyć trzeba "na siebie"
    a nie "na firmę" !! Są tacy co twierdzą że to o niczym nie
    świadczy - zazwyczaj pytam czy wobec tego zatrudnienie pracowników
    o czymś świadczy :>
    Do tego dochodzą wydatki "osobiste", *związane* z założeniem
    DG ale *nie będące* "prowadzeniem DG" - np. koszty opłat
    rejestracyjnych (UM, US), jest praktyka, są interpretacje.

    Niestety, program to "wartość niematerialna". A w ustawie
    nie ma "pozwolenia" na uznawanie "osobistych" "wartości"
    za KUP. Przyznaję bez bicia że na to uwagę niedawno mi
    dopiero jakiś artykuł zwrócił.

    Krótko: IMHO nie.
    Wcale się nie zdziwię jak ktoś będzie uważał inaczej :)
    Ale... ale ja bym nie wpisał :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)