  • 1. Data: 2009-04-17 11:32:38
    Temat: Fkatura - Korekta - Nowa Faktura - jak księgować?
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    Sytuacja wygląda tak:

    Towar zakupiony jako ŚT, wystawiona faktura VAT
    Problem z towarem, zwrot do sklepu i wymiana na nowy z rabatem.
    Do starej faktury korekta i wystawiona nowa faktura.

    Zastanawiam się czy jest sens księgować starą fakturę i korektę, skoro
    wychodzi na zero?
    Czy jest obowiązek zaksięgowania takiej faktury i po co, skoro i tak nic od
    niej nie odliczę?
    Czy mogę od razu zaksięgować tylko nową prawidłową fakturę?

    --

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-04-18 19:38:02
    Temat: Re: Fkatura - Korekta - Nowa Faktura - jak księgować?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Apr 2009, MariuszM wrote:

> [...]
    > wychodzi na zero?
    > Czy jest obowiązek zaksięgowania takiej faktury i po co, skoro i tak nic od

    IMVHO - nie ma, a nawet "nie należy".

    W przypadku składników rzeczowych spełniających wymogi ST (czyli rzeczy
    które *mogą* być ST, dotyczy to również wyposażenia) wśród warunków
    jest "kompletność" i "przydatność" (a raczej "używanie w celu").
    Zepsute wyposażenie lub ST tego wymogu nie spełnia, IMVHO z tego powodu
    zaksięgowanie rzeczy która była niesprawna od samego początku (a więc
    nie mogła zostać "przekazana do użytkowania") byłoby błędem.
    Przypomnę: przy wyposażeniu terminu zaliczenia w KUP *nie określa* data
    zakupu, lecz data "oddania do używania", art.22d.1 ustawy!
    Tu leży (dla przykładu):
    ...poproszę sprawdzić własnoocznie.

    Jak ktoś kupi wyposażenie, zaliczy w koszty a kontroler znajdzie
    to cóś nierozpakowane w pudełku, to w zasadzie ma prawo się przyczepić.
    I przypadek "niesprawne od samego początku" pod to też się łapie.

    Ale żeby nie było - czekam na krytykę powyższego stanowiska :D

    I żeby nie było - osobna sprawa to VAT :P (z absurdalnie działającym
    w tym przypadku przepisem że "podatnik może" - podatnik może nie
    odliczyć VAT naliczonego, ale musi doliczyć VAT należny z korekty).
    Przy czym również proszę o krytykę (i tu bardziej).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-04-22 19:35:47
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

> [...]
    > odliczyć VAT naliczonego, ale musi doliczyć VAT należny z korekty).
    > Przy czym również proszę o krytykę (i tu bardziej).

    Czyli jak ma być w deklaracji?
    Dla uproszczenia załóżmy, że rzecz kosztowała 1000 zł netto.
    Czyli kupiłem za 1000 + 220 VAT.
    Oddałem (reklamacja) za 1000 + 220 VAT,
    znowu dostałem za 1000 + 220 VAT.
    Czyli w deklaracji VAT w "nabycie towarów i usług"zamiast tego ostatniego
    1000 + 220 VAT mam wpisać 2000 + 440 VAT i odnotować przychód 1000 + 220
    VAT?
    Trochę to bez sensu.
    Przy okazji w które pole na deklaracji mam wpisać ten 1000 +220 VAT z
    korekty?

    --

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 4. Data: 2009-04-23 05:54:51
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 22 Apr 2009 21:35:47 +0200, MariuszM napisał(a):

> [...]
    > 1000 + 220 VAT?
    > Trochę to bez sensu.
    > Przy okazji w które pole na deklaracji mam wpisać ten 1000 +220 VAT z

    Chyba trzeba jednak wyjaśnić to tak łopatologicznie.

    1. Podatek dochodowy.
    Środków trwałych wcale nie wpisuje się w KPiR. Po otrzymaniu niesprawnego
    ŚT nie mogłeś go nawet wpisać do Ewidencji Środków Trwałych. Więc nie
    masz żadnego problemu co zrobić z pierwszą fakturą i korektą. Drugą
    fakturę "wpisujesz" do EŚT.

    2. VAT.

    a. Pierwszą fakturę wpisujesz do ewidencji zakupów. (Oczywiście tak jak
    pisał Gotfryd możesz wpisać ale nie musisz - jeśli tego nie zrobisz
    będziesz stratny 220 zł VAT). Można dyskutować czy w kolumny dotyczące ŚT
    czy normalnych zakupów, ale nie ma to w gruncie rzeczy większego
    znaczenia ze względu na poniższy punkt b.

    b. Korektę wpisujesz do ewidencji zakupów ze znakiem minus (czyli nie 1000
    +220 a (-1000)+(-220)) w te same kolumny co fakturę pierwotną. Masz w tym
    wypadku obowiązek wpisać.

    c. Drugą fakturę wpisujesz do ewidencji zakupów w kolumny przeznaczone
    dla ŚT. I znów "mażesz" a nie "musisz".

  • 5. Data: 2009-04-23 06:32:49
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 23 Apr 2009 05:54:51 +0000, jureq napisał(a):

    Jeszcze uzupełnienie:

    > 2. VAT.

    To co wpiszesz w deklarację VAT zależy oczywiście od tego w którym
    miesiącu otrzymasz i zaksięgujesz faktury z punktów a, b i c. Jeśli
    wszystkie trzy w tym samym miesiącu, to będziesz miał po prostu w
    zakupach ŚT 1000+220.

  • 6. Data: 2009-04-23 06:43:13
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 18 Apr 2009 21:38:02 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > podatnik może nie
    > odliczyć VAT naliczonego, ale musi doliczyć VAT należny z korekty).
    > Przy czym również proszę o krytykę (i tu bardziej).

    To ja zrobię drobną poprawkę:

    ..... musi skorygować (zmniejszyć) VAT naliczony z korekty jeśli jest to
    korekta "na minus".

    Korekty faktur zakupowych nie wpływają na VAT naliczony.

  • 7. Data: 2009-04-23 06:45:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

> [...]

    To ja zrobię drobną poprawkę:

    ..... musi skorygować (zmniejszyć) VAT naliczony z korekty jeśli jest to

    Korekty faktur zakupowych nie wpływają na VAT należny.

  • 8. Data: 2009-04-23 09:29:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Apr 2009, MariuszM wrote:

    > Dla uproszczenia załóżmy, że rzecz kosztowała 1000 zł netto.
    > Czyli kupiłem za 1000 + 220 VAT.
    > Oddałem (reklamacja) za 1000 + 220 VAT,
    > znowu dostałem za 1000 + 220 VAT.

    Zakładamy, że to nie była wymiana - tylko korekta i ponowne wydanie.

    > Czyli w deklaracji VAT w "nabycie towarów i usług"zamiast tego ostatniego
    > 1000 + 220 VAT mam wpisać 2000 + 440 VAT i odnotować przychód 1000 + 220 VAT?
    > Trochę to bez sensu.

    Ja chyba liczyć nie umiem, powiedz ile to jest:
    1000 - 1000 + 1000
    ?
    ;)
    To inna wersja objaśnienia jureq :D

    Żeby była jasność: JEST MOŻLIWE, że np. w deklaracji VAT znajdzie się
    ujemna wartość zakupu. W wyniku zwrotu towaru...
    Ktoś powiedział że wpisuje się *tylko* dodatnie wartości?
    Poproszę o przepis!

    > Przy okazji w które pole na deklaracji mam wpisać ten 1000 +220 VAT z
    > korekty?

    Już wiesz :D

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-04-23 09:31:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, jureq wrote:

    > To ja zrobię drobną poprawkę:
    >
    > ..... musi skorygować (zmniejszyć) VAT naliczony z korekty jeśli jest to
    > korekta "na minus".
    >
    > Korekty faktur zakupowych nie wpływają na VAT należny.

    Mea culpa, oczywiście namieszałem i przepraszam (być może stąd pytanie
    Mariusza "to gdzie ma wpisać").
    Jasne, -1000netto -220VAT (minus kwota zakupu z przykładu) do
    naliczonego.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-04-23 10:13:07
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    Ok, dzięki.
    Korekta z pierwszą fakturą się znoszą, takie same kwoty i ten sam towar i
    spoko nie ma problemu już wiem jak to księgować.
    Na tej drugiej fakturze jednak jest inaczej, ponieważ sklep chciał się jakoś
    zrehabilitować i obniżył mi troszkę cenę towaru i dorzucił za niewielką
    kwotę drobiazg. Dokładnie jest to komputer, którego cenę obniżono o
    kilkadziesiąt złotych i dorzucono w cenie promocyjnej kamerę internetową.
    Wszystko jest na jednej fakturze, jako osobne pozycje. jak mam teraz to
    zaksięgować, komputer jako ŚT i w deklaracji VAT wpisać w nabycie towarów i
    usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych, a kamerę do nabycie
    towarów i usług pozostałych?
    Kamera może być ulepszeniem? Potraktować to jako komplet i wszystko do ŚT?
    Czy jak się kupuje części do ulepszenia to wpisuje się to w nabycie towarów
    i usług pozostałych, czy też nabycie ŚT?

    Tak na marginesie jakie to usługi mogą zostać zaliczone do ŚT?

    --

    pozdrawiam,
    MariuszM