  • 1. Data: 2003-02-18 22:35:41
    Temat: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
    Od: Stopek <m...@l...bielsko.pl>

    Witam, może tutaj uzyskam odpowiedź, bo gdzie indziej mi się nie udaje.

    Prowadzę małą DG i nigdy nie wiedziałem, jak to jest z prowadzeniem
    magazynu. Wcześniej tematem się nie interesowałem, bo swiadczyłem usługi
    informatyczne i niewiele poza częściami komputerowymi na własne potrzeby
    kupowałem. Teraz chciałbym się zająć elektroniką - niskonakładowa
    produkcja urządzeń, raczej na zamówienie. No i tutaj mam problem, bo
    nakupowałem kupę różnych rezystorów, kondensatorów i innych
    'śmieci' i wrzuciłem po prostu w koszta. Pytania zatem takie:

    * czy muszę w takiej sytuacji prowadzić magazyn i dlaczego?
    * jeśli tak, to co zrobić z fantem w postaci zaksięgowanych już w
    styczniu kosztów w postaci opisanych powyżej elementów elektronicznych
    i innych takich rzeczy - czy można się tym nie przejmować, czy raczej
    coś kombinować i jak
    * co tak naprawdę trzeba wprowadzać na magazyn a co nie - to zwłaszcza
    jest dla mnie niejasne
    * co zrobić jeśli w przeciągu paru ostatnich lat nie prowadziłem
    magazynu i w koszta wrzucałem (nieduże kwoty, ale jednak) podobne
    rzeczy, np. elementy elektroniczne

    Niestety mimo poszukiwań w księgarniach w dużym wojewódzkim mieście nie
    udało mi się znaleźć żadnej książki w której takie sprawy bylyby
    przystępnie wytłumaczone. Jedynie ustawy z komentarzem albo akademickie
    podręczniki rachunkowości. :-( Mam nadzieję, że może tutaj ktoś
    pomoże... Nie wiem, potrafię dużo różnych rzeczy które inni podciągają
    wręcz pod magię :-), a nie potrafię zrozumieć przepisów, które przecież
    są dla ludzi. I jak tutaj w tej Polsce ma się rozwijać
    przedsiębiorczość, w tym gąszczu przepisów...

    Pozdrawiam, S.

  • 2. Data: 2003-02-19 07:02:23
    Temat: Re: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
    Od: "Łukasz Kaliński" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stopek" <m...@l...bielsko.pl> napisał w wiadomości
    .
> [...]
    > 'śmieci' i wrzuciłem po prostu w koszta. Pytania zatem takie:
    >
    > * czy muszę w takiej sytuacji prowadzić magazyn i dlaczego?

    Magazynu jako takiego na KPIR nie prowadzisz. Do ewidencji zakupów towarów i
    materialow służy kolumna 10.

> [...]
    > styczniu kosztów w postaci opisanych powyżej elementów elektronicznych
    > i innych takich rzeczy - czy można się tym nie przejmować, czy raczej

    Dokonaj korekty zapisow w KPIR: jesli zaksiegowales 5000 w koszty (kolumna
    14) to usun zapis i zaksieguj to w kolumnie 10.
    Jezeli Twoj program Ci na to nie pozwoli: wyksieguj z kosztów 5000,
    zaksieguj w zakupy towarow i materialow.
    Od strony podatkowej nie ma tutaj róznicy: deklaracje sie nie zmienia, wiec
    wydrukujesz KPIR po zmianach i zalatwione.

    > * co tak naprawdę trzeba wprowadzać na magazyn a co nie - to zwłaszcza
    > jest dla mnie niejasne

    Towary i materialy - wszystko, co jest zuzywane BEZPOŚREDNIO do wytworzenia
    produktu koncowego.

    > * co zrobić jeśli w przeciągu paru ostatnich lat nie prowadziłem
    > magazynu i w koszta wrzucałem (nieduże kwoty, ale jednak) podobne
    > rzeczy, np. elementy elektroniczne

    Na koniec roku masz obowiazek sporzadzenia remanentu, a o kwote, ktora
    wychodzi z roznicy pomiedzy remanentem na poczatek i na koniec roku
    korygujesz koszty w rozliczeniu rocznym.
    Wyjscia masz 2: przygotowac remanenty na koniec kazdego roku i korygowac
    zeznania roczne :-)
    lub jezeli to sa niewielkie kwoty - zapomniec o tym i miec nadzieje ze ew.
    kontrola z US przymknie na to oko po Twoim wytlumaczeniu, ze remanenty
    wychodzily zerowe - wszystko co kupiles, zostalo zuzyte w danym roku
    podatkowym.
    Decyzja nalezy do Ciebie.

> [...]
    > są dla ludzi. I jak tutaj w tej Polsce ma się rozwijać
    > przedsiębiorczość, w tym gąszczu przepisów...

    Sprawdz rozporzadzenie MF w sprawie prowadzenie Księgi Przychodów i
    Rozchodów a szczegolnie opis na koncu rozporzadzenia lub jakakolwiek
    broszurke/publikacje nt. zasad prowadzenia KPIR.

    Pozdrawiam
    Lukasz

  • 3. Data: 2003-02-19 07:15:39
    Od: "Robert" <W...@p...com.pl>

> [...]

    > są dla ludzi. I jak tutaj w tej Polsce ma się rozwijać
    > przedsiębiorczość, w tym gąszczu przepisów...

    Pracuję w firmie średniej wielkości i też mam podobne problemy. Jak
    szczegółowo musi być prowadzony magazyn? Chętnie bym poczytał coś o tym ale
    też do tej pory nic nie znalazłem.
    Może ktoś podpowie jakieś tytuły

    Robert

  • 4. Data: 2003-02-19 09:59:00
    Od: Stopek <m...@l...bielsko.pl>

    W artykule <b2vaai$3do$2@atlantis.news.tpi.pl> Łukasz Kaliński napisał(a):

    > Magazynu jako takiego na KPIR nie prowadzisz. Do ewidencji zakupów towarów i
    > materialow służy kolumna 10.

    'Towary handlowe' czy jakoś podobnie, tak?

    > Na koniec roku masz obowiazek sporzadzenia remanentu, a o kwote, ktora
    > wychodzi z roznicy pomiedzy remanentem na poczatek i na koniec roku
    > korygujesz koszty w rozliczeniu rocznym.

    Aha, i ten remament robię po prostu rozliczając całość kolumny 10-tej z
    okresu roku? Jak to rozliczam? Rozumiem, ze w cylku miesiecznym robic
    tego nie musze, wiec co, pisze na koniec roku:

    wyprodukowano XX produktow takich a takich do ktorych zuzyto
    * xx tego
    * xx tamtego

    a z tego wynika ze zostaje XX tego i XX tamtego, tak? Tylko jak teraz
    skorygowac koszty? Rozumiem, ze pomniejszam koszty o wartość towarów,
    które zostały?

    Czy w powyższym rozliczeniu mogę rozliczać tylko produkty sprzedane? A
    prototypy urzadzen? I jak ksiegowac straty wewnetrzne (rezystory
    spalone podczas montazu itd.)?

    Duzo tych pytan, dzieki z gory za odpowiedz, stawiam jakies piwo jesli
    sie kiedys spotkamy. ;-)

    > Sprawdz rozporzadzenie MF w sprawie prowadzenie Księgi Przychodów i
    > Rozchodów a szczegolnie opis na koncu rozporzadzenia lub jakakolwiek
    > broszurke/publikacje nt. zasad prowadzenia KPIR.

    Dzięki za namiar, adres strony MF Kołodko wbił mi w pamięć, więc już
    lecę. :-)

    Pzdr, S.

  • 5. Data: 2003-02-19 11:05:24
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Robert" <W...@p...com.pl> napisał w wiadomości news:b2vbd5

    > Pracuję w firmie średniej wielkości i też mam podobne problemy. Jak
    > szczegółowo musi być prowadzony magazyn? Chętnie bym poczytał coś o tym
> [...]

    Magazyn (ilościowa ewidencja towarów/wyrobów/materiałów) nie musi być
    prowadzona przy KPiR. Dla właśnej wygody (kontrola stanów mag., prostsze
    remanenty, inwentaryzacje) czasami jednak warto.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 6. Data: 2003-02-20 10:10:07
    Od: "Łukasz Kaliński" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > a z tego wynika ze zostaje XX tego i XX tamtego, tak? Tylko jak teraz
    > skorygowac koszty? Rozumiem, ze pomniejszam koszty o wartość towarów,

    Załóżmy, ze rozpoczynasz dzialalnosc 1 stycznia. Remanent początkowy
    oczywiscie =0.
    W ciagu roku zakupujesz materialy i towary, ktorych czesc zuzywasz i
    sprzedajesz jako wyroby lub towary.
    Na koniec roku sprawdzasz co Ci jeszcze zostało: 30 tranzystorow, 10 plytek
    drukowanych itp.
    Robisz spis z natury:
    30 tranzystorów po cenie zakupu netto xx pln =30 xx pln
    .
    .
    .
    Sumujesz całość: wychodzi Ci np. 2500 pln.

    I uwzgledniasz to w rozliczeniu rocznym:
    dochód=przychod - zakupy towarow - wydatki + remanent koncowy - remanent
    poczatkowy.
    Jak od razu widac, po uwzglednieniu różnicy remanentów twoj dochod wzrosnie
    o 2500 pln.

    > Czy w powyższym rozliczeniu mogę rozliczać tylko produkty sprzedane? A
    > prototypy urzadzen? I jak ksiegowac straty wewnetrzne (rezystory
    > spalone podczas montazu itd.)?
    Po prostu nie uwzględniasz ich w remanencie.

    Łukasz

  • 7. Data: 2003-02-20 10:43:04
    Od: Stopek <m...@l...bielsko.pl>

    W artykule <b32a78$pck$1@atlantis.news.tpi.pl> Łukasz Kaliński napisał(a):
> [...]
    > poczatkowy.
    > Jak od razu widac, po uwzglednieniu różnicy remanentów twoj dochod wzrosnie

    Aha... Jasne, kapuje. Natomiast ciekawi mnie jeszcze, w jaki sposob to
    musi byc powiazane ze sprzedanymi produktami/uslugami? Jesli w ciagu
    roku naprawie piec zasilaczy komputerowych i sprzedam trzy urzadzenia za
    w sumie 1000 zl, a materialow zuzyje za 900 zl wykazujac w remamencie
    koncowym 0, to nikt sie nie przyczepi? To oczywiscie przypadek
    ekstremalny, chodzi mi ogolnie o to, czy nie musze udokumentowac na co i
    do czego zuzylem te materialy?

    I czy remament poczatkowy jest po prostu przeniesieniem remamentu
    koncowego z poprzedniego roku? Zapytam inaczej - czy trzeba napisac
    papier o remamencie poczatkowym i wpiac sobie do dokumentacji?

    Pozdrawiam, Stopek

  • 8. Data: 2003-02-20 22:15:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Feb 2003, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ Załóżmy, ze rozpoczynasz dzialalnosc 1 stycznia. Remanent początkowy
    >+ oczywiscie =0.

    wKF: sprzeciw wobec słowa "oczywiście".
    Oczywiście po to jest remanent początkowy przy rozpoczynaniu
    DG aby przedsiębiorca mógł wprowadzić do DG *towary* będące
    własnością osobistą :)
    Kwestię sensowności (VAT) pomijam, ale porządek musi być :)

    >+ > Czy w powyższym rozliczeniu mogę rozliczać tylko produkty sprzedane?
    >+ > A prototypy urzadzen?

    Pytanie nie jest śmieszne. Czytając je przypomniał mi się zapis
    w ustawie "o amortyzacji prac badawczych *które zostały wdrożone
    do produkcji*" !! :(
    Nie mam zdrowia ZIPować[1] przemyśleń, chcę iść spać :]
    [1] - jak nie zaZIPuję to wyjdzie niestrawny elaborat na 5 stron,
    więc i tak nikt nie przeczyta :> W skrócie: jest podejrzenie
    że protyp "nie poszedł do produkcji" -> nie KUP.

    W odróżnieniu od tego - z resztą:

    >+ > I jak ksiegowac straty wewnetrzne (rezystory
    >+ > spalone podczas montazu itd.)?
    >+ Po prostu nie uwzględniasz ich w remanencie.

    ...zgoda.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-02-20 22:21:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Feb 2003, Stopek wrote:
> [...]
    >+ roku naprawie piec zasilaczy komputerowych i sprzedam trzy urzadzenia za
    >+ w sumie 1000 zl, a materialow zuzyje za 900 zl

    Czyli 100zł czystego zysku do opodatkowania ? Nieźle :)

    >+ wykazujac w remamencie
    >+ koncowym 0, to nikt sie nie przyczepi? To oczywiscie przypadek
    >+ ekstremalny, chodzi mi ogolnie o to, czy nie musze udokumentowac na co i
    >+ do czego zuzylem te materialy?

    Hm...

    >+ I czy remament poczatkowy jest po prostu przeniesieniem remamentu
    >+ koncowego z poprzedniego roku?

    Tak !

    >+ Zapytam inaczej - czy trzeba napisac
    >+ papier o remamencie poczatkowym i wpiac sobie do dokumentacji?

    Zajrzyj do rozporządzenia. Gdzieś tam widziałem "w dwu
    egzemplarzach" ;) i obowiązkowo "zakończono na pozycji..." ;)
    No i rozumiem że wiesz, iż jest obowiązek wpisywania remanentu
    do KPiR ? Nie, *nie* sumujesz go, ale *gdzieś* w KPiR musi być !

    Gdzie ? "inne propozycje - kolumna 'inne'[16]", przykładowo :)

    pzdr, Gotfryd
    (z wnioskiem formalnym: przeczytaj to @#$%^& rozporządzenie ! Warto.)