  • 1. Data: 2003-02-18 23:31:58
    Temat: DG - kilka pytań
    Od: "Monica" <m...@h...pl>

    Witam!

    1/ Zarejestrowałam właśnie DG.
    W zaświadczeniu o wpisie do ew. gosp. jako oznaczenie przedsiębiorcy mam
    wpisane:

    AAA-BBB (nazwa firmy)
    Ewa Nowak
    ul. Nowa 5
    00-000 Nowakowo

    natomiast jako siedzibę przedsiębiorcy oznaczono - (i prawidłowo bo
    działalność będę prowadzić pod tym adresem:)

    11-111 Kwiatowo, ul. Kwiatowa 3

    Pytanko jak mają brzmieć moje dane (do wystawiania i odbierania faktur)

    Czy tak będzie dobrze?

    AAA-BBB
    ul. Kwiatowa 3
    11-111 Kwiatowo

    (Jeśli to ma jakieś znaczenie będę na KPiR + VAT)

    2/. Wstępnie DG miała być spółką cywilną, ale w biurze prawno-rachunkowym
    powiedziano nam że lepiej (łatwiej i taniej) założyć DG na jedna osobę a
    druga ustanowić pełnomocnikiem.
    Gdzie i kiedy ustanawia się takiego pełnomocnika?
    Co może a czego nie może robić pełnomocnik w mojej DG?

    Czy pełnomocnik może np. wystawiać i odbierać faktury? lub w przypadku gdy
    prowadzę np. kwiaciarnię sam układać bukiety i sprzedawać? rozwozić towar
    klientom?

    3/ Jednocześnie jestem zatrudniona na cały etat. Pracodawca odprowadza
    wszystkie składki ZUS. Z tego co czytałam prowadząc DG mam obowiązek płacić
    zdrowotne, cos ok. 100,00 zł.
    Jakie druki powinnam złożyć dodatkowo w ZUSie?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi na moje pytanka

    Pozdrawiam

    Monica

  • 2. Data: 2003-02-19 06:47:55
    Temat: Re: DG - kilka pytań
    Od: "Łukasz Kaliński" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Monica" <m...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ul. Kwiatowa 3
    > 11-111 Kwiatowo
    >
    > (Jeśli to ma jakieś znaczenie będę na KPiR + VAT)

    Tak. We wpisie do dzialalnosci masz: adres zamieszkania: Nowa 5, Nowakowo, a
    adres siedziby i miejsca wykonywania dzialalnosci: Kwiatowa.
    Faktury wystawiasz jako Nowa5, Nowakowo.

> [...]
    > prowadzę np. kwiaciarnię sam układać bukiety i sprzedawać? rozwozić towar

    Co do pełnomocnika - pelnomocnictwo musi byc poswiadczone notarialnie - a
    jakie pelnomocnik bedzie mial prawa - to zalezy od tego, co wpiszesz w
    pelnomocnictwie: mozesz napisac 'upowazniam do reprezentowania firmy'.

    Z tym, ze nie jestem pewien jak to wyglada od strony US i ZUS - teoretycznie
    podpada to pod UoP. - moze ktos z grupowiczow sie wypowie na ten temat.

    > 3/ Jednocześnie jestem zatrudniona na cały etat. Pracodawca odprowadza
    > wszystkie składki ZUS. Z tego co czytałam prowadząc DG mam obowiązek
    płacić
    > zdrowotne, cos ok. 100,00 zł.

    Z DG placisz samo zdrowotne tylko wtedy, gdy jestes zatrudniona na minimum
    800 brutto.

    > Jakie druki powinnam złożyć dodatkowo w ZUSie?

    ZFA - zgloszenie os. fiz. prowadzacej dzialalnosc
    ZZA - zgloszenie do zdrowotnego Ciebie jako właściciela

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 3. Data: 2003-02-19 07:39:49
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    teoretycznie
    > podpada to pod UoP. - moze ktos z grupowiczow sie wypowie na ten temat.

    Nieeeee no kurna molek nie przesadzaj z tym notariuszem ........ a nie
    wystarczy we wpisie do działalności podać pełnomocnika ???????????????
    Ja nie będę dawał zarabiać notariuszom ..... i tak dużo zarabiają.

    a poza tym to niby dlaczego nie miała by być spółka ????????????????????
    Zakładając firmę MYŚLCIE O TYM JAK TO BĘDZIE JAK BĘDZIECIE JĄ LIKWIDOWAĆ.
    Uzgodnijcie , jak będziecie się dzielić długami i innymi zobowiązaniami
    ......... dochód łatwo podzieli,ć z długami ciężko.
    Ten na kogo jest firma bierze ryzyko ewentualnego wypięcia się teoretycznego
    wspólnika na długi, bo teoretyczny wspólnik będzie pracownikiem.
    Jeśli firma nie ma majątku ......... to kurna jakie dodatkowe większe koszty
    ponosi, przecież nie opłaca podatku od wartości wniesionego w umowie do
    spóki majątku ??????????????????
    Jedyne co, to podwójne ubezpieczenia ale, kurna molek, dochód spółki od razu
    dzielony jest na pół.

    > płacić

    Ja był naprawdę przemyślał srawę spółki ........ jeszcze raz pod względem
    dpowiedzialności.
    Przykro być wydymanym i spłacać długi firmy.

    pozdrawiam
    fart

  • 4. Data: 2003-02-19 09:17:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Feb 2003, Łukasz Kaliński wrote:

> [...]
    >+ adres siedziby i miejsca wykonywania dzialalnosci: Kwiatowa.
    >+ Faktury wystawiasz jako Nowa5, Nowakowo.

    Można poprosić o tzw. "podstawę" ?

    W rozp. ds. f-r VAT napisano tylko "oraz ich adresy", nie precyzując
    o *które* adresy chodzi. Mniemam że w tym układzie obowiązuje
    dowolność :), oczywiście możliwym jest iż jakiś inny przepis
    precyzuje który adres jest obowiązkowy.
    Osobiście sądzę że adres "prowadzenia" spełnia wszystkie wymogi
    z punktu widzenia PDG - jest zarejestrowany, jawny.

    BTW: próbowałem kiedyś dociekać który adres wpisywać, jeśli na
    fakturze mam ich kilka :]. Jak dotąd - nikt nie protestował
    (podając "podstawę" :)) wobec opinii: "którykolwiek".

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-02-19 09:42:36
    Od: "Łukasz Kaliński" <o...@p...onet.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > fakturze mam ich kilka :]. Jak dotąd - nikt nie protestował
    > (podając "podstawę" :)) wobec opinii: "którykolwiek".

    Faktycznie, nie wspominalem o przepisach, opierajac sie na najczesciej
    stosowanym-adresie prowadzenia DG.
    Co do adresu - ŻADNE przepisy nie precyzuja jaki to ma byc adres - tak wiec
    w sumie to podatnik ma mozliwosc wyboru.

    Pozdrawiam
    Lukasz

  • 6. Data: 2003-02-19 10:07:19
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Monica" <m...@h...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > natomiast jako siedzibę przedsiębiorcy oznaczono - (i prawidłowo bo
    > działalność będę prowadzić pod tym adresem:)

    W dzisiejszej GP jest napisane, ze prowadzacy we wlasny imieniu
    DG ne ma "siedziby" innej niz adres zamieszkania, ma natomiast
    "miejsce prowadzenia dzialanosci". To moze byc ine.
    (co prawda temat byl pit-4 ale mysle, ze tu powinno byc podobnie).

    > Pytanko jak mają brzmieć moje dane (do wystawiania i odbierania faktur)

    Nazwa badz nazwa skrocona i adres sprzedawcy.

    > Czy tak będzie dobrze?
    >
    > AAA-BBB
    > ul. Kwiatowa 3
    > 11-111 Kwiatowo
    >
    > (Jeśli to ma jakieś znaczenie będę na KPiR + VAT)

    Ma. Nie VAT-man nie wystawia FV.
    KPiR nie ma nic do rzeczy TU.

> [...]
    > druga ustanowić pełnomocnikiem.
    > Gdzie i kiedy ustanawia się takiego pełnomocnika?
    > Co może a czego nie może robić pełnomocnik w mojej DG?

    Pod warunkiem, ze sie nie wpadnie w 2 prog podatkowy...
    i pod warunkiem ze ta osoba nie potrzebuje miec udokumentowanego dochodu.

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-02-19 10:09:48
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Łukasz Kaliński" [...]

> [...]
    wiec
    > w sumie to podatnik ma mozliwosc wyboru.

    Jesli wierzyc GP ze dla osoby fizycznej siedziba to adres zamieszkania,
    to wg mnie nie prawnika z wykladni jezykowej wynika, ze adres sprzedawcy
    (czyli soby fizycznej) to tam, gdzie mieszka...

    Ale mysle, ze mozna podac i oba...

    Boguslaw

  • 8. Data: 2003-02-19 11:07:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Feb 2003, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ "Łukasz Kaliński" [...]
    >+ > w sumie to podatnik ma mozliwosc wyboru.
    >+
    >+ Jesli wierzyc GP ze dla osoby fizycznej siedziba to adres zamieszkania,

    Hm... Masz link pod ręką ?
    Miałem takie niczym nie poparte wrażenie że siedzibą OF jest
    adres zamieszkania ale siedzibą DG może być miejsce przechowywania
    ksiąg lub inne :) (niekoniecznie będące miejscem prowadzenia DG).

    >+ to wg mnie nie prawnika z wykladni jezykowej wynika, ze adres sprzedawcy
    >+ (czyli soby fizycznej) to tam, gdzie mieszka...

    Tyle, że na mój gust w uoVAT nie ma nawet nakazu podawania siedziby,
    z czego wnioskuję że może to być "miejsce prowadzenia" :)

    >+ Ale mysle, ze mozna podac i oba...

    ...i niech się odbiorca f-ry martwi :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-02-19 12:22:42
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    jan.zabrze.pl...

    > Hm... Masz link pod ręką ?

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/3.html?numer=891&d
    ok=891.3.3.2.4.2.0.1.htm

    jakby nie dzialal caly do daj poczatek i wybierz:
    "urzad skarbowy wg miejsca zamieszkania".

    > Miałem takie niczym nie poparte wrażenie że siedzibą OF jest
    > adres zamieszkania ale siedzibą DG może być miejsce przechowywania
    > ksiąg lub inne :) (niekoniecznie będące miejscem prowadzenia DG).

    Tam pisza tak:

    Jak się wydaje, nieporozumienie bierze się z tego, że miejsce prowadzenia
    działalności traktowane jest przez wielu przedsiębiorców jako ich siedziba.
    Tymczasem, jak wynika z przepisów kodeksu cywilnego, osoby fizyczne nie mają
    siedziby. Pojęcie to dotyczy jedynie osób prawnych oraz jednostek
    organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, np. spółek jawnych,
    komandytowych, akcyjnych etc...

    Boguslaw