    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Gumtree i faktura.
    Date: Mon, 27 Oct 2014 20:01:30 +0100

    Witajcie.

    Wystawiłem kilka płatnych ogłoszeń na gumtree.pl.

    Teraz chciałem fakturę, i okazuje się, że takowej nie ma.
    Jest tylko formatka, do której można wpisać cokolwiek i uzyskać wydruk:

    [Początek PDF]
    ===================================

    Strona 1

    Rachunek
    Informacje o kliencie:
    Nazwa
    użytkownika: Firma Jakaś Tam Spółka Nieodpowiedzialna
    Adres: ul. Nowa 23, 99-111 Miasto Kosmiczne
    NIP: 123-456-78-90
    Numer VAT:

    Informacje o płatności:
    Numer referencyjny: PL17000112xxxx
    Złożono zamówienie: 21/10/2014
    Adres e-mail: r...@x...xxx
    Forma płatności: P24

    Informacje o sprzedawcy:
    Marktplaats B.V.
    Wibautstraat 224
    1097 DN Amsterdam
    The Netherlands
    VAT ID: 803.603.307.B.01

    Szczegóły zamówienia
    Przedmiot Informacje o ogłoszeniu Koszt
    Ogłoszenie pilne #61270xxxx: Nazwa Ogłoszenia Zł 15,99
    Opłata za dodanie #61270xxxx: Nazwa Ogłoszenia Zł 10,00
    Podświetl ogłoszenie #61270xxxx: Nazwa Ogłoszenia Zł 9,99
    Zapłacono Łącznie: Zł 35,98

    To jest elektroniczny zapis dokonania zakupu Wydrukuj tę stronę i
    zachowaj ją.

    =======================================
    [Koniec PDF]

    Wpisać można cokolwiek.

    Wysłałem do nich kilka zapytań, w skrócie:

    __________
    Ja:

    "Proszę o wystawienie i wysłanie mailem faktury VAT za następujące
    ogłoszenia: xxxxx xxxxx xxxxx xxxx xxxxx

    Dane do faktury:

    Firma Handlowo-Usługowa (...)"

    _____________
    Odpowiedź Gumtree:

    "Jako firma zagraniczna nie pobieramy VATu w Polsce, dlatego też nie
    wystawiamy faktury VATu.

    Za dokonane płatności dostępne są tylko rachunki online. Jest to
    jednak także oficjalny dokument potwierdzający dokonanie zakupu, który
    również umożliwia rozliczenie płatności. Podane są wszystkie informacje
    handlowe dotyczące sprzedawcy i płatności. (...)"

    ____________
    Ja:

    "Nie potrzebuję rachunku.

    Proszę o wystawienie Faktury Wewnątrzunijnej dla następujących danych:
    (...)"

    ___________
    Odpowiedź Gumtree:

    "Tak jak pisaliśmy w poprzedniej korespondencji jako firma zagraniczna
    nie pobieramy VATu w Polsce, dlatego też nie wystawiamy faktury VATu.
    Wystawiamy jedynie rachunki, jest to jednak dokument wystarczający do
    rozliczenia płatności na naszej stronie i który z powodzeniem jest
    wykorzystywany przez innych użytkowników (...)"

    ___________
    Ja:

    "Chyba się nadal nie rozumiemy.

    W świetla aktualnie obowiązujących przepisów o rachunkowości - art.
    31a ustawy o VAT (obowiązujących w całej Unii europejskiej), to ja
    wystawiam Fakturę Wewnętrzną, niezbędną do rozliczenia podatku.

    Teraz rozmawiamy o dokumencie dotyczącym wewnątrzwspólnotowego nabycia
    usług. Artykułów dotyczących tego zagadnienia jest sporo, w razie
    potrzeby mogę podesłać.

    "Rachunek" drukowany przez strony Gumtree nie spełnia wymagań
    narzuconych przez prawo unijne.

    Proszę o wystawienie faktury unijnej - dane potrzebne do wystawienia
    takiego dokumentu podałem wcześcniej.
    Oczywiście faktura wewnątrzunijna nie zawiera podatku VAT"

    _______________
    Odpowiedź Gumtree:

    "Jesteśmy firmą zagraniczną bez siedziby i pobytu w Polsce, a VAT
    opłacamy w Holandii. Za dokonane płatności dostępne są tylko rachunki
    online. Jest to oficjalny dokument potwierdzający dokonanie zakupu.
    Podane są wszystkie informacje handlowe dotyczące sprzedawcy i płatności.
    Numer: to Numer referencyjny: PL1700.... jest on generowany przez nasz
    system.
    Data: Złożono zamówienie: 01/01/2014
    Data wystawienia: 01/01/14 - znajduje się w lewym górnym rogu, nad
    logo Gumtree

    Otrzymaliśmy informacje, że w takiej sytuacji, kiedy rachunki są
    zgodne z prawem holenderskim, muszą być uwzględnione przez instytucje
    podatkowe w Polsce. Wynika to z rozporządzeń unijnych.

    Poniżej przesyłam link do certyfikatu rezydencji. Dokument jest w
    formacie pdf. Można go zapisać na dysku i/lub wydrukować.
    2014 - http://goo.gl/bqEjv1

    Dziękujemy i proszę o wiadomość, jeśli rachunki zostaną odrzucone
    przez urząd podatkowy."

    _______________________
    _______________________

    Pytanie:

    Czy Gumtree ma rację?
    Czy wydruk, uzyskany przez wypełnienie formatki spełnia wymagania
    niezbędne, aby go wprowadzić do systemu?

    Moje zastrzeżenia:
    Do formatki można wpisać dowolne bzdury - i tak się wydrukuje, przykład
    jest na początku tego postu.
    Wprowadzone dane nie zapisują się w systemie, można edytować je i
    drukować dowolną ilość razy.

    Czy Gumtree to jakaś firma-krzak?
    Nigdzie nie widać maila (kontakt wyłącznie przez formatkę z ich strony),
    nigdzie nie widać telefonu. W odpowiedziach na pytania w miejscu "Imię i
    nazwisko" odpowiadającego jest wyłącznie imię.

    Jak ruszyć temat dalej?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.