  • 11. Data: 2014-10-29 11:56:23
    Temat: Re: Gumtree i faktura.
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-10-29 o 11:34, Gotfryd Smolik news pisze:
    > *ZA CO*?
    > Może od tego trzeba było zacząć - za co ta f-ra :)
    Będę strzelał, bo nie chce mi się sprawdzać ;-)
    Opłaty pewnie są pobierane za jakieś wyróżnienie, bądź promowanie
    ogłoszeń - umieszczanie linków na stronie głównej, utrzymywanie ich w
    czołówce (lista promowanych) itp. Czyli ewidentnie nie pośrednictwo,
    tylko jakaś usługa związana z reklamą.

    Maciek

  • 12. Data: 2014-10-29 18:08:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-29 11:56, Maciek pisze:
> [...]
    > ogłoszeń - umieszczanie linków na stronie głównej, utrzymywanie ich w
    > czołówce (lista promowanych) itp. Czyli ewidentnie nie pośrednictwo,

    Opłata jest za wystawienie ogłoszenia.

    Przykładowo ostatnia faktura z pracuj.pl:

    Lp. 1

    Nazwa
    Ogł. eComm., Publikacja Standard, 14 dni (Data publikacji:
    2014.09.xx, Stanowisko: Sprzedawca - Kas

    Ilość 1 SZT
    Cena netto: 399,00

    itd.

    Płaci się za ogłoszenie, podobnie jak w prasie drukowanej.
    Część ogłoszeń komercyjnych (np dział praca) w (ogólnie chyba
    bezpłatnym) Gumtree też jest płatna.

    Moim zdaniem: usługa wystawienia ogłoszenia. A czy to w prasie
    drukowanej, czy na portalu elektronicznym, to już mniej istotne.

    Z innych portali zawsze "z definicji" dostawałem fakturę, stąd moje
    zdziwienie działaniem Gumtree.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2014-10-29 18:45:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-29 10:28, Maciek pisze:
> [...]
    > (mam na myśli wszelkie potwierdzenia przekazania środków na poziomie
    > banków), to osoba wpisująca sobie do formularza dane "z powietrza"
    > popełnia zwyczajnie oszustwo, w dodatku łatwe do wykrycia. Równie dobrze
    > mogłaby stworzyć fałszywą fakturę w Wordzie, zamiast bawić się
    > formularzami.
    > Zupełnie nie odnoszę się przy tym do kwestii, czy prawo unijne mówi coś
    > na temat procedury wystawiania tego typu dokumentów, ale podchodząc do
    > sprawy "zdroworozsądkowo" postępowanie Gumtree absolutnie mnie nie razi.

    Ale mnie nie chodzi ani o "poprawialność" dokumentu, ani o techniczne
    możliwości jego zmiany.

    Cały europejski system EDI/ECOD opiera się na elektronicznej wymianie
    dokumentów handlowych, zaś jego istotą jest zapewnienie nienaruszalności
    raz wygenerowanego dokumentu.
    Nie muszę otrzymywać od Gumtree faktury w ECOD, być może nawet nie mają
    takiej możliwości - ale też nie o to chodzi.
    Zasadą obiegu dokumentów (bez względu na jego postać: elektroniczną czy
    tradycyjną) jest to, że obie strony mają ten sam dokument w sensie
    zawartości.

    Jeśli ja fakturuję klienta, to mam w systemie dokument, klient otrzymuje
    mailem ten sam dokument co do zawartości (i wyglądu).
    Jeśli będzie kontrola np. z U.S., to dokument o numerze 123/10/2014/FV
    będzie opisywał to samo zdarzenie, zarówno u mnie, jak i mojego klienta.
    Może wyglądać (aczkolwiek nie powinien) inaczej bo klient wydrukuje go
    np. na starej drukarce Star LC10 ;) ale co do zasady to jest ten sam
    dokument - u mnie faktura sprzedaży, dla niego faktura zakupu.
    Tak robi kontrole "krzyżowe" US i UKS.
    W systemie sklepu internetowego klient może wpisać w formatkę bzdury
    (jest sprawdzany tylko numer NIP i PESEL), ale tak wygenerowany dokument
    jest zapisywany. W przypadku pomyłki można wystawić notę. Zresztą teraz
    trudniej już o pomyłki, bo wystarczy wpisać NIP, reszta "wskakuje" z baz
    REGON-u.

    Natomiast w przypadku Gumtree nie ma takiego powiązania pomiędzy
    dokumentami - gdyż wszystko wskazuje na to, iż dane kontrahenta nigdzie
    się nie zapisują.
    Ja jestem w stanie uzyskać wydruk wszystkich transakcji z kontrahentem,
    czy to płatniczych, czy z rejestrów KPiR, czy handlowych, czy
    jakichkolwiek innych.
    Natomiast wsydaje się, że Gumtree nie może uzyskać uzyskać takich
    wydruków z powodu braku danych, więc przykładowo nie może wykazać
    transakcji ze mną.

    Oczywiście całkowicie pomijam "zabawy" w stylu "update tabela set pole ="

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 14. Data: 2014-10-29 20:54:53
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-10-29 o 18:45, Adam pisze:
> [...]
    > Natomiast wsydaje się, że Gumtree nie może uzyskać uzyskać takich
    > wydruków z powodu braku danych, więc przykładowo nie może wykazać
    Dokonałeś wpłaty na ich konto? Sugerujesz, że nie mają danych do
    wykazania transakcji z Tobą?

    Maciek

  • 15. Data: 2014-10-29 22:25:49
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-29 20:54, Maciek pisze:
    > Dokonałeś wpłaty na ich konto? Sugerujesz, że nie mają danych do
    > wykazania transakcji z Tobą?

    Płacę z różnych kont.
    Poza tym płatność i transakcja nie są w relacji 1:1.
    Mogę opłacić kilka transakcji, w tym prywatnych i "na firmę".

    Ale nie o to pytam. O takie rzeczy może ich pytać ichniejszy urząd skarbowy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2014-10-30 07:14:01
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]

    > Natomiast wsydaje się, że Gumtree nie może uzyskać uzyskać takich
    > wydruków z powodu braku danych, więc przykładowo nie może wykazać

    Może ich prawo dopuszcza generowanie raportów zbiorczych
    np wg kraju albo i bez tego. W skali mini - tak jak u nas w obrocie
    wewnętrznym z kasy fiskanej- VAT zapłacony a nie wiadomo kto kupował.

  • 17. Data: 2014-10-30 11:36:31
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-30 07:14, cef pisze:

    > Może ich prawo dopuszcza generowanie raportów zbiorczych
    > np wg kraju albo i bez tego. W skali mini - tak jak u nas w obrocie
    > wewnętrznym z kasy fiskanej- VAT zapłacony a nie wiadomo kto kupował.

    Trudno powiedzieć - tego nie wiem.
    Gorsze, że w razie kontroli to raczej ja będę się musiał tłumaczyć, bo
    ja w koszty wrzucam jakąś kwotę i ewentualnie dopisuję do VAT-u
    naliczonego :(

    Dlatego chciałbym od nich uzyskać fakturę wewnątrzunijną, albo znaleźć
    przepisy mówiące, co mogę potraktować jako fakturę wewnątrzuniją (czyli
    jakie dane dokument musi posiadać).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam