  • 1. Data: 2005-04-19 18:08:06
    Temat: Imie i Nazwisko właściciela na fakturach VAT - obowiazkowo czy nie?
    Od: Kowalski <b...@a...com>

    czy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą powinienem
    wystawiać faktury na których jest moje imie i nazwisko? czy też
    wystarczy nazwa firmy jaka została podana przy zgłaszaniiu DG?

  • 2. Data: 2005-04-19 18:57:23
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Temat ten przewałkowałam na własnym przykładzie i oto, do jakich wniosków
    doszłam:

    W Rozporządzeniu VAT jest napisane, że na fv powinny widnieć imiona i
    nazwiska lub nazwy lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy. Sprawa więc z
    pozoru wydaje się więc prosta - wystarczy podać w NIP-1 w nazwie skróconej
    tylko nazwę właściwą bez imienia i nazwiska i już. Tymczasem Spraw jest
    trochę bardziej zawiła.
    Urzednicy z US niezbyt wiedzą, co odpowiedzieć na takie pytanie. Jest jednak
    jeden Pan z informacji VAT w US na Targówku, który upiera się, że imię i
    nazwisko jest obowiazkowe. Uzasadnia to w ten sposób, że firma jednoosobowa
    prowadzona przez osobę fizyczną nie może mieć nawy skróconej. Po drugie jego
    zdaniem rozporzadzenie wprost mówi, że "imiona i nazwiska", a to jego
    zdaniem odnosi się właśnie do osób fizycznych. No i kolejny argument to
    taki, że kodeks cywilny mówi, że nazwą osoby fizycznej jest jej imię i
    nazwisko, a więc.... Poza tym za ujmowaniem na fakturach imienia i nazwiska
    przemawia fakt, ze w zgłoszeniu VAT-R nie podaje się nigdzie nazwy, a
    właśnie imię i nazwisko, podobnie zresztą na deklaracjach rozliczeniowych
    VAT. A jeśli na fv poda się samą nazwę, identyfikacja podatnika bedzie
    niemożliwa.
    Tak więc konkluzja jest taka, że imię i nazwisko jest obowiazkowe na fv w
    takim przypadku. Ba.... zdaniem wspomnianego Pana moze nie być "nazwy", ale
    imię i nazwisko to obowiazek!!!!
    Cóż - ja doszłam do wniosku, że jeśli sa wątpliwości, najlepiej przyjąć
    wariant najbezpieczniejszy. Istotne to może okazać się zwłaszcza, gdy
    będziemy chcieli odliczyć VAT od fv zakupowej, na której imienia i nazwiska
    nie bedzie, a us to zakwestionuje..... raczej lepiej nie ryzykowac.

    Na koniec dodam jeszcze, ze w praktyce równie czesto spotyka sie fv z
    imieniem i nazwiskiem, jak i bez nich..... ale kto ma racje......

    pozdrawiam
    monika

  • 3. Data: 2005-04-19 20:53:09
    Od: Kowalski <b...@a...ru>

> [...]
    > takim przypadku. Ba.... zdaniem wspomnianego Pana moze nie być "nazwy", ale
    no cóż mam nadzieję że się mylisz, ale na wszelki wypadek chyba dodam to
    imie i nazwisko do swoich faktur

  • 4. Data: 2005-04-20 06:01:14
    Od: "parrot" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kowalski" <b...@a...ru> napisał w wiadomości

    > no cóż mam nadzieję że się mylisz, ale na wszelki wypadek chyba dodam to
    > imie i nazwisko do swoich faktur

    Wczoraj bylam w US i zarejestrowalam wlasna DG. Na VAT-R oczywiscie tylko
    nazwisko (i dwa imiona), a na druku NIP-1 Pani powiedziala, zebym w ogole
    nie wypelniala pola "nazwa firmy", bo to bez znaczenia w moim przypadku.

    Dla Pani najwazniejszy byl REGON a nie wpis do ewidencji. Na REGONie, to ja
    mam nawet podane dwa imiona (na VAT-R tez). Juz sie pogodzilam z tym, ze
    bede musiala podawac dwa imiona i dwuczlonowe nazwisko :((((

    Nie ma sily. Ale w sumie czego sie wstydzic? Oczywiscie nazwe firmy tez bede
    podawac :) a pod spodem dlugasny zlepek imion i nazwisk, heh.

    Pozdrawiam
    parrot