  • 1. Data: 2004-05-31 12:15:58
    Temat: Info: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    (crosspost)
    Witam, dzisiejsza GP:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/27.html?numer=1214
    &dok=1214.27.3.2.6.2.0.1.htm

    Jakiś czas temu przy okazji dyskusji osoby zza granicy uprzedzały
    "jak to u nich z podatkiem się skończyło" - chodzi o to że dość
    szybko urzędnicy się orientują że dużą zaletą "katastralnego" jest
    w miarę łatwa ściągalność..."no to podwyższymy"..."ale o trochę"...
    "i tak trzydzieści razy" :>

    W artykule są konkretne wartości, jak widać "z czasem" podatek od
    "małej części promila" (obiecywanej tu i ówdzie) doszedł (lub przekroczył)
    do granicy 3% (procent, nie promili !). W 30 lat każdy właściciel domu
    lub mieszkania płaci państwu jego równowartość !

    Z ciekawostek: "Francja - 20-45% wartości czynszowej".
    Po polsku: aby właściciel zarobił tyle co zarabia bez katastru
    czynsz musi być większy o 25-80% :>
    I ciekawe kto ma płacić podatek od lokali socjalnych.

    Ech, ja tam przeciw "katastralnemu" z samej zasady nic nie mam.

    Ale pod warunkiem że stawki będą ustalone w wysokości i na
    zasadach deklarowanych przez JKM :> (włącznie z prawem wywłaszczenia
    - a rozszerzyłbym je :]) przez zapłatę oszkodowania w przykładowej
    wysokości (JKM) 140% deklarowanej wartości...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 2. Data: 2004-05-31 13:30:52
    Temat: Re: Info: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: QaczorQwak <r...@o...gl>

    Gotfryd Smolik news napisał:

    > (crosspost)
    > Witam, dzisiejsza GP:
    >
    > Ech, ja tam przeciw "katastralnemu" z samej zasady nic nie mam.

    A mozesz mi wyjasnic jego sens. Bo dla mnie - laika prawnego - nie ma on
    zadnego. Jestem jeszcze w stanie (choc z wieeelkim trudem) zrozumiec
    zasadnosc placenia abonamentu radiowo-teewizyjnego. Choc na przyklad w
    przypadku zakupu telewizora tylko i wylacznie do ogladania np. video lub
    dvd (czyli bez instalacji antenowej w domu) jest moim zdaniem czystym
    wymuszeniem oplaty za usluge niezamawiana. Natomiast koniecznosc placenia
    podatku za sam fakt posiadania mieszkania czy kawalka ziemi kloci sie wg.
    mnie ze zdrowym rozsadkiem. Idac dalej, mozemy wprowadzi podatki od
    wszystkiego, co posiada ludnosc: psiej budy (Pies juz jest opodatkowany. A
    dlaczego nie kot?), komputera, telefonu, wanny w lazience, szyby w oknach,
    itd. Skoro za to zaplacilem, a panstwo zdarlo przy tym ze mnie podatek VAT,
    do wara od tego bo to moje.
    Czy tez obowiazuje tu inna logika?

    J.D.

    --
    Odpowiadając pocztą zamień gl na pl

  • 3. Data: 2004-05-31 14:06:31
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <c9fc2d$bu$1@213.17.133.246>, QaczorQwak wrote:
    > Gotfryd Smolik news napisa?:

    > itd. Skoro za to zaplacilem, a panstwo zdarlo przy tym ze mnie podatek VAT,
    > do wara od tego bo to moje.
    > Czy tez obowiazuje tu inna logika?

    Tak. Logika diody:
    Pieniadze maja plynac w kierunku do US a dalej do wybranych
    najlepszych reprezentatow narodu zeby mogli zaprezentowac
    sie swiatu tak zeby kraj ich sie nie wstydzil.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 4. Data: 2004-05-31 14:26:45
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

> [...]
    > dvd (czyli bez instalacji antenowej w domu) jest moim zdaniem czystym
    > wymuszeniem oplaty za usluge niezamawiana.

    A dlaczego bez anteny ?? A małoż to komercyjnych, darmowych telewizji??
    Np polsat, tvn - oni nie dostają ani bita z abonamentu. A może ja chce tylko
    te oglądać? Albo przez analodię do videa czy dvd - są jeszcze wszelkiej
    maści satelity, nie nadające tvp - więc wtedy nie korzystam z tvp i za
    cholere
    jasną nie będę za nią płacił.

    PawelZ
    -----------

  • 5. Data: 2004-05-31 15:22:45
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "QaczorQwak" <r...@o...gl> napisał w wiadomości

    > A mozesz mi wyjasnic jego sens. Bo dla mnie - laika prawnego - nie ma on
    > zadnego.

    Podatek od posiadania jest bardziej sprawiedliwy niż od przychodu
    (dochodu) - jeśli coś masz to mogą Ci to ukraść, lub zniszczyć, lub
    zaanektować, w związku z tym wymagasz większej ochrony niż nic nie mając. To
    jest moje prywatne zdanie i nie wiem, czy inicjatorzy podatku katastralnego
    wyszli z podobnych przesłanek.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 6. Data: 2004-05-31 17:02:23
    Od: Tomek <m...@p...nie.lubie.smieci.onet.pl>

    Mon, 31 May 2004 17:22:45 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, BaLab napisał(a):
> [...]
    > jest moje prywatne zdanie i nie wiem, czy inicjatorzy podatku katastralnego

    Znaczy się drogie samochody są lepiej przez policję chronione od tańszych?
    Chyba lepszym odwzorowaniem kosztów utrzymania drogich rzeczy jest ich
    ubezpieczenie lub prywatna ochrona.

    Tomek

  • 7. Data: 2004-05-31 17:03:55
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl>

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości

    > Podatek od posiadania jest bardziej sprawiedliwy niż od przychodu
    > (dochodu)

    Polimeryzowałbym. Dochód jest _aktualnym_ wskaźnikiem zdolności poniesienia
    pewnego ciężaru na rzecz wspólnego dobra jakim jest państwo (żeby tak
    jeszcze jakiś Einstein sejmowy wpadł na pomysł obliczania dochodu metodą
    kasową, a nie memoriałową to już w ogóle byłoby super). Natomiast
    zgromadzony majątek, w szczególności w postaci nieruchomości nie jest
    wskaźnikiem aktualnym. Ktoś mógł kupić dom w czasach gdy mu się dobrze
    wiodło, a teraz cienko przędzie i znaczny podatek od nieruchomości może być
    dla niego zbyt wielkim obciążeniem, zmuszającym do sprzedaży domu, a to
    chyba nie jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia sprawiedliwości,
    tym bardziej, że osoba sprzedająca pod przymusem niezapłaconego podatku musi
    sprzedać zazwyczaj mocno poniżej rzeczywistej wartości nieruchomości, a na
    tym znów mogą zacząć żerować różni cwaniacy wykorzystujący przymusową
    sytuację sprzedającego. Poza tym wszelkie podatki majątkowe mają poważną
    wadę w postaci konieczności wyceny majątku, bynajmniej nie robionej za
    darmo, co podwyższa zupełnie bez potrzeby koszt funkcjonowania systemu
    podatkowego. I wreszcie warto tu zacytować jedno z udanych porównań JKM,
    który stwierdził, że każdy podatek majątkowy nie jest niczym innym niż
    zwyczajną konfiskatą majątku, tyle że robioną na raty.

    > jest moje prywatne zdanie i nie wiem, czy inicjatorzy podatku
    katastralnego
    > wyszli z podobnych przesłanek.

    Inicjatorzy tego podatku postanowili jedynie skopiować podatek z krajów
    zachodnich. Każda inna przesłanka ich przerasta intelektualnie.

    Darek

  • 8. Data: 2004-05-31 19:34:11
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Mon, 31 May 2004 14:15:58 +0200, w
    <P...@A...porte
    zjan.zabrze.pl>, Gotfryd
    Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(-a):

> [...]
    > - a rozszerzyłbym je :]) przez zapłatę oszkodowania w przykładowej
    > wysokości (JKM) 140% deklarowanej wartości...

    A tak, pamiętam dyskusję na grupie pl.*.banki nad tym pomysłem wywłaszczenia.
    Skończył jako tak debilny pomysł, że nawet połączone sztaby SLD, SO i LPR by
    czegoś równie idiotycznego nie wymyśliły.

  • 9. Data: 2004-05-31 22:05:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 May 2004, Radosław Popławski wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ A tak, pamiętam dyskusję na grupie pl.*.banki nad tym pomysłem wywłaszczenia.

    Co skończyło, dyskusja czy prawo do wywłaszczenia "wg wartości
    deklarowanej" ? Nie było mnie przy dyskusji :)

    Przecież w tej chwili mamy taki problem... Mieszkańcy przeznaczonych
    w planach do zatopienia wiosek pod Raciborzem bronią się zębami
    i czym tam mogą przed "urzędowym wywłaszczeniem".
    I przyznam że się im nie dziwię.
    Pewnie spodziewają się wyceny swoich (starych bo starych) domów
    wg wartości występującej kiedy znienacka pojawiają w jednej
    okolicy się dwie setki (takich) domów do sprzedaży.
    A to NIE JEST ta sama cena (też "rynkowa" :>) która występuje jak
    w danej okolicy dwie setki chętnych chcą mniej więcej takie
    chałupy KUPIĆ.
    Uprzedzam że mechanizm rynkowy może i działa, ale w jednostce miary
    pt. "stary budynek" trudno dożyć równowagi rynkowej :[

    >+ że nawet połączone sztaby SLD, SO i LPR by
    >+ czegoś równie idiotycznego nie wymyśliły.

    A to zależy kto wymyślał :]
    Jak bankowcy... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-05-31 22:42:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 May 2004, Darek W. wrote:

> [...]
    >+ Polimeryzowałbym. Dochód jest _aktualnym_ wskaźnikiem zdolności poniesienia
    >+ pewnego ciężaru na rzecz wspólnego dobra jakim jest państwo

    Prawda. Wspominany JKM wskazywał na motywacyjną rolę takiego podatku
    właśnie: inaczej dalecy potomkowie kogoś kto zapracował na bogactowo
    będą nadal pławić się w bogactwie, mimo że społeczeństwo z ich
    pławienia się nie ma nic.
    Zastrzegam że przy jednoczesnym założeniu iż podatek majątkowy
    jest niski owo działanie jest raczej słabe :)
    [...]
> [...]
    >+ chyba nie jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia sprawiedliwości,

    Owszem. Pytaniem jest co kto uważa za sprawiedliwe :)
    I jaki jest cel określonych działań...
    [...]
    >+ sytuację sprzedającego. Poza tym wszelkie podatki majątkowe mają poważną
    >+ wadę w postaci konieczności wyceny majątku, bynajmniej nie robionej za
    >+ darmo,

    ...no toż bez powodu nie powoływałem się na koncept propagowany przez
    JKM właśnie: samowyceny. A z drugiej strony miecz w postaci prawa
    do wykupu (wywłaszczenia) po zapłaceniu wartości wyceny (100%) plus
    należne "odszkodowanie za trudy przeprowadzki" (40% w propozycji JKM,
    IMHO trochę mało - ale liczy się idea).

    >+ co podwyższa zupełnie bez potrzeby koszt funkcjonowania systemu
    >+ podatkowego.

    ...jak widać - NIE MUSI (podwyższać).

    >+ I wreszcie warto tu zacytować jedno z udanych porównań JKM,
    >+ który stwierdził, że każdy podatek majątkowy nie jest niczym innym niż
    >+ zwyczajną konfiskatą majątku, tyle że robioną na raty.

    ...a dochodowy to czym jest ? :]

    >+ > wyszli z podobnych przesłanek.
    >+ >
    >+ Inicjatorzy tego podatku postanowili jedynie skopiować podatek z krajów
    >+ zachodnich. Każda inna przesłanka ich przerasta intelektualnie.

    Mnie najbardziej zadziwia zupełny brak zastanowienia nad zadziałaniem
    mechanizmu podatkowego po obnizce akcyzy na alkohole i CIT.
    Chodzi o to że całkiem spora grupka ludzi (a słuchając posłów w mediach
    to mi o nich chodzi między innymi :>) nie przyjmuje do wiadomości FAKTÓW.
    BTW: bynajmniej nie uważam że *wszystkie* koncepta JKM są dobre :)
    Ale z podatkowych... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd