  • 1. Data: 2004-05-31 13:25:44
    Temat: Organ zatwierdzający w spółkach cywilnych
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Art. 3 ust 1 pkt 7 Ustawy o rachunkowości wskazuje, że w spółkach osobowych
    z wyjątkiem między innymi spółki cywilnej organem zatwierdzającym są
    wspólnicy.
    Tymczasem mam przed sobą "Odpowiedzi na pytania egzaminacyjne dla kandydatów
    na doradców podatkowych" i tam na pytanie o organ zatwierdzający w spółce
    cywilnej autorzy wskazują wspólników.
    Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam
    Monika

  • 2. Data: 2004-05-31 14:02:23
    Temat: Re: Organ zatwierdzaj?cy w spółkach cywilnych
    Od: "leslaw" <f...@v...pl>

    Użytkownik "Kalina" <d...@s...pl .invalid> napisał w wiadomości

    spółka cywilna jest we włascicielach organem kierowniczym patrz punkt
    wyżej.organ ten skupia w sobie jednoczesnie rolę zarządu i do
    podejmowania decyzji nie potrzebuje zadnego zatwierdzania
    kontrolnego -zarządzając jednocześnie kontroluje .w innych decyzja
    zarządcza musi być uprawocniona decyzją odrębną i na tym to polega
    ponieważ zarząd nie musi skladać się ze wspólników .
    dlatego pytanie jest tak sformułowane ponieważ testuje jednocześnie
    znajomość kodeksu handlowego a to też radca prawny musi umieć

    Lesław

  • 3. Data: 2004-05-31 14:06:47
    Temat: Re: Organ zatwierdzający w spółkach cywilnych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 May 2004, Kalina wrote:

> [...]
    >+ na doradców podatkowych" i tam na pytanie o organ zatwierdzający w spółce

    Z ciekawości zajrzałem :)
    IMO źle poustawiałaś kolejność operacji logicznych: jak dla mnie
    powinno się czytać:
    "W przypadku (spółki osobowej[1] z wyjštkiem spółki komandytowo-akcyjnej),
    (oraz [w przypadku] spółki cywilnej] przez organ zatwierdzajšcy rozumie
    się jej wspólników,"

    Zgadzam się z góry że przecinek po słowach "spółki osobowej" (w treści
    ustawy jest, w tekście wyciąłem bo to tekst jak IM*H*O należy
    czytać przepis !) jest nieporozumieniem w znaczeniu logicznym
    a tego "językoznawcę" co go tam wsadził też należy wsadzić ;),
    jak również iż zdanie jest pewnikiem dałoby się logiczniej zapisać :]
    Na początek wystarczyłoby "spółki cywilnej" zapisać jako pierwszy
    człon:
    "W przypadku spółki cywilnej oraz osobowej z wyjštkiem spółki
    komandytowo-akcyjnej przez organ zatwierdzajšcy
    rozumie się jej wspólników"

    S.C. nie ma "wyższego" organu niż wspólnicy :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    ("jak ja lubię zbedne przecinki" :))

  • 4. Data: 2004-05-31 14:18:59
    Temat: Re: Re: Organ zatwierdzaj?cy w spółkach cywilnych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 May 2004, leslaw wrote:

    >+ Użytkownik "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
    [...]
    >+ wyżej.organ ten skupia w sobie jednoczesnie rolę zarządu i do
    >+ podejmowania decyzji nie potrzebuje zadnego zatwierdzania
    >+ kontrolnego -zarządzając jednocześnie kontroluje .

    ...aczkolwiek to prawda, to wyjaśnienie mi się o tyle nie
    podoba że "racjonalny ustawodawca" w tym momencie nie powinien
    wymieniać wspólników S.C *w ogóle*.
    Skoro wymienił (a wymienił :)) to jest już tylko kwestią interpretacji
    doszukanie się sprzeczności lub zgodności w przepisach - jak to
    Sąd Najwyższy wielokrośc powiadał: "truizmem jest"... (o pierwszenstwie
    literalnej wykładni zapisu prawnego :)).
    Zdanie zapisali tak ze głowa boli...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-06-01 06:38:20
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik leslaw napisał:
> [...]
    > dlatego pytanie jest tak sformułowane ponieważ testuje jednocześnie
    > znajomość kodeksu handlowego a to też radca prawny musi umieć

    Zajrzyj do jakiegoś Monitora Polskiego B gdzie sprawozdanie publikuje
    osoba fizyczna prowadząca działalność a zobaczysz, że też zatwierdza
    sprawozdania, a nie ma chyba większego skupienia roli zarządczych i
    kontrolnych.

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net