  • 1. Data: 2004-05-12 19:42:39
    Temat: JAK WYSTAWIC F-RE
    Od: "Nacia" <n...@w...pl>

    Usluga wykonywana wg. ustawy VAT w kraju trzecim. Z jaka stawka wystawic
    fakture? Sa to uslugi przetwarzania baz danych wykonywane dla kraju
    trzeciego.

    Pozdrawiam
    Natalia

  • 2. Data: 2004-05-13 09:15:33
    Temat: Re: JAK WYSTAWIC F-RE
    Od: "Nacia" <n...@w...pl>

    > Usluga wykonywana wg. ustawy VAT w kraju trzecim. Z jaka stawka wystawic
    > fakture? Sa to uslugi przetwarzania baz danych wykonywane dla kraju
    > trzeciego.

    Ok rozwine temat troche i napisze co mi sie udalo ustalic w US.
    Uslugi przetwarzania danych w 04/2004 byly opodatkowane stawka 0 % na
    podstawie rozporzadzenia. Teraz art 27 us.3 mowi, ze miejscem swiadczenia
    uslugi jest kraj trzeci. Czyli usluga nie podlega ustawie o VAT w Polsce.
    Jak wystawic fakture? W US powiedzieli, ze wg zasad obowiazujacych w kraju
    trzecim. Czyli jesli np VAT jest tam 17% to z VAt 17%, ale w deklaracji za
    maj nie wykazuje tego, bo usluga nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Sorka,
    dla mnie to wyglada jak horor, moze ktos sie ustosunkowac dp tematu?
    Użytkownik "Nacia" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    Pozdrawiam
    Natalia

  • 3. Data: 2004-05-13 10:54:05
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    Naciu
    Mam taka sama sytuacje. Jest to czescki film. Jutro Pani z US ma dac mi
    odpowiedz jak to zrobic, bo dzwoniac do kilku US w W-wie okazalo sie, ze
    nowa ustawa VAT jest takim samym zaskoczeniem dla urzednikow jak dla nas
    wszystkich. Jesli nic z tego nie bedzie radze Ci wysmarowac pismo z
    oficjalnym zapytaniem. Widze, ze na forum tez kazdy omija ten temat jak
    smierdzace jajo i wcale sie nie dziwie. Czekam moze ktos bedzie mial
    odpowiedz na Twoje pytanie.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 4. Data: 2004-05-13 12:53:12
    Od: "W.R." <h...@b...pl>

    Dnia 2004-05-13 11:15, Użytkownik Nacia napisał:

> [...]
    > maj nie wykazuje tego, bo usluga nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Sorka,
    > dla mnie to wyglada jak horor, moze ktos sie ustosunkowac dp tematu?

    Ja spróbuję, ale to tylko gdybanie.
    Otóż - skoro osoba, która kupuje usługę od ciebie jest podatnikiem VAT
    (a chyba musi być, aby miejscem wykonania usługi był inny kraj Wspólnoty
    - art 27 ust 3 pkt 2) to na nabywcy usługi będzie spoczywał obowiązek
    rolziczenia z tyt. vat w jego kraju (tam, gdzie określono miejsce
    wykonania usługi).
    A fakturę musisz wystawić w sposób określony w par. 30 rozporządzenia
    Min.Fin z 27.04.2004 określającego m.in. zasady wystawiania faktur.
    Czyli faktura taka powinna zawierać w zasadzie większość danych z
    "normalnej" faktury ale BEZ stawki podatku (czyli ani 0% ani zw.), kwoty
    podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (czyli tylko jedną cenę)
    ale za to MUSI zawierać nr pod którym nabywca jest zidentyfikowany na
    potrzeby VAT w kraju, gdzie określono miejsce wykonania usługi.
    W ten sposób wystawiam od 1 maja faktury dla zagranicznych nabywców
    usług transportowych.

    --
    pozdrawiam
    W.R.

  • 5. Data: 2004-05-13 13:42:07
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

> [...]
    > - art 27 ust 3 pkt 2) to na nabywcy usługi będzie spoczywał obowiązek
    > rolziczenia z tyt. vat w jego kraju (tam, gdzie określono miejsce

    Nacia napisala, ze usluga jest wykonana dla panstwa trzeciego

> [...]
    > potrzeby VAT w kraju, gdzie określono miejsce wykonania usługi.
    > W ten sposób wystawiam od 1 maja faktury dla zagranicznych nabywców

    W zwiazku z czym wywod jest dobry, ale wadliwy (tak ja ustawa VAT). Fajnie,
    ze probowales bo sam jestem zywo zainteresowany tym postem.

    Wydaje mi sie ze skoro w ustawie jako miesce wykonania uslugi jest panstwo
    trzecie to mamy tu do czynieia z exportem uslug, ale pwnosci nie mam. CZyli
    f-ra powinna byc wystawiona ze stawka ex czy jakos tak. Generalnie jako f-ra
    exportowa. To jest moj wywod, ale jesli ktos sie z nim nie zgadza to
    zapraszam do dyskusji.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 6. Data: 2004-05-13 13:53:10
    Od: "W.R." <h...@b...pl>

    Dnia 2004-05-13 15:42, Użytkownik Adamski napisał:

    > W zwiazku z czym wywod jest dobry, ale wadliwy (tak ja ustawa VAT).

    Co racja to racja - oczywiście cały "wywód" dotyczył transakcji
    wewnątrzwspólnotowych.

> [...]
    > f-ra powinna byc wystawiona ze stawka ex czy jakos tak. Generalnie jako f-ra
    > exportowa. To jest moj wywod, ale jesli ktos sie z nim nie zgadza to
    No to ja się nie zgodzę ;) W nowej ustawie nie ma czegoś takiego jak
    "export usług" - albo usługe uznaje sie za wykonaną i opodatkowana w
    kraju albo wykonaną i opodatkowaną poza krajem. Wspomniane w moim
    poprzednim poście rozporządzenie w par. 30 mówi zarówno o usługach, dla
    których miejscem opodatk. jest inne państwo członkowskie jak i o
    usługach, które mają miejsce opodatkowania w kraju trzecim (przy
    założeniu, że podatnik nie jest w tych krajach zidentyf. na potrzeby
    podatku VAT). Różnica między fakturami w tych przypadkach jest taka, że
    przy usługach opodatkow. w kraju trzecim nie trzeba umieszczac na
    fakturze nr identyfikacyjnego nabywcy.

    --
    pozdrawiam
    W.R.

  • 7. Data: 2004-05-13 16:20:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Adamski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    CZyli
    > f-ra powinna byc wystawiona ze stawka ex czy jakos tak.

    Strasznie trudno jest teraz ludziom zrozumieć,
    że coś co było opodatkowane wcześniej
    i jeszcze preferencyjnie, teraz nie podlega pod VAT wcale.
    Wszyscy szukają jakiegoś zapisu w ustawie,
    że jest na to stawka 0%, a tu nic.

    Generalnie jako f-ra
    > exportowa. To jest moj wywod, ale jesli ktos sie z nim nie zgadza to
    > zapraszam do dyskusji.

    Też się nie zgadzam.
    Transakcje (typu jak z art 27) są opodatkowane
    w kraju nabywcy (zarówno we Wspólnocie
    jak i w krajach trzecich)
    Albo zrobi to nabywca
    (tak najwygodniej, bo dla niego to czynność
    czysto papierkowa - naliczy i odliczy)
    albo usługodawca zarejestruje się w kraju
    wykonania usługi.

  • 8. Data: 2004-05-13 19:41:46
    Od: "Nacia" <n...@w...pl>

> [...]
    > (tak najwygodniej, bo dla niego to czynność
    > czysto papierkowa - naliczy i odliczy)
    > albo usługodawca zarejestruje się w kraju

    A skad on bedzie wiedzial, ze ma sobie opdatkowac moja usluge? Czy ja musze
    miec na ta okolicznosc jakies jego oswiadczenie, czy umowe zawierajaca takie
    postanowienie? Czy w zwiazku z tym wystawiam tylko rachunek jako czynnosc
    niepodlegajaca opodatkowaniu? Jak zrobi zeby bylo dobrze?

    Nacia

  • 9. Data: 2004-05-14 06:05:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > postanowienie? Czy w zwiazku z tym wystawiam tylko rachunek jako czynnosc
    > niepodlegajaca opodatkowaniu? Jak zrobi zeby bylo dobrze?

    Jeśli jest z UE, to zapewne jego krajowe przepisy
    w jakiś sposób uwzględniają zapisy VI dyrektywy.
    Tak jak u nas opodatkowane jest nabycie usług z art 27 za granicą.
    Podobno jest w tej dyrektywie zapis, że na fakturze ma być
    informacja o tym kto jest podatnikiem dla tej transakcji,
    ale do naszych przepisów tego nie przeniesiono.
    Jeśli jest z kraju trzeciego, to
    zapewne uwaga na fakturze (choć u nas nie wymagana)
    lub zapis w umowie załatwi sprawę.
    Jak nie zamierzasz kopać się z koniem,
    zrób dopisek na fakturze lub aneks do umowy.
    Być może to wystarczy, ale czy na pewno - to nie wiem.
    W końcu jest dowolność umów - możecie ustalić inaczej.

    Wystawiasz fakturę - patrz art 106.2 ustawy
    i par 30 rozporządzenia.