  • 1. Data: 2003-12-10 21:22:05
    Temat: JAKIE DOKUMENTY DO ZUS-u ????
    Od: "Iah" <i...@w...pl>

    Witam,

    W piatek po raz pierwszy pojde skladac te wszystkie
    biurokratyczne papiery do ZUS-u.

    Opis sytuacji:

    Zona prowadzi dzialalnosc (placi TYLKO ubez. zdrowotne)
    Ja pracuje na etat u niej.

    1. Dokument RCA - dla mnie
    2. Dokument RZA - dla zony.
    3. Dokument DRA - dla mnie i dla zony?

    Czy jeszcze na jakies papierki dla ZUS-u musze byc
    przygotowany?

    I.

  • 2. Data: 2003-12-10 22:49:46
    Temat: Re: JAKIE DOKUMENTY DO ZUS-u ????
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Dec 2003, Iah wrote:
    [...]
    >+ Opis sytuacji:
    >+
    >+ Zona prowadzi dzialalnosc (placi TYLKO ubez. zdrowotne)
    >+ Ja pracuje na etat u niej.

    - :O !
    To jest "działalność żony" czy "spółka żony" (S.A. jakoweś
    dla przykładu :)) ? Przyznam że obiekt badań ("po co ktoś
    może chcieć koniecznie zatrudnić małżonka") był kiedyś na
    grupie poszukiwany, dobrze że się nawinąłeś :) - co cię
    skłoniło do takiego układu ? (przypomnę że "wzięcie pod
    pantofel" też było wśród [raczej żartobliwie] wymienianych
    powodów "pracy u małżonka" :))

    >+ 1. Dokument RCA - dla mnie

    To jest dla osoby współpracującej ? (nie bić, mam stosik papierków
    z ZUSu do którego niechętnie zaglądam :))

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-12-11 09:14:04
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Iah wrote:

> [...]
    > biurokratyczne papiery do ZUS-u.
    >
    > Opis sytuacji:
    >
    > Zona prowadzi dzialalnosc (placi TYLKO ubez. zdrowotne)

    Wrozki to my nie jestesmy, ale jak pisal Godfryd "jest niebezpiecznie"..
    Naprawde trzeba to porzadnie przeanalizowac,
    czy nie wdepneliscie w ....piiiiiiiii

    > 1. Dokument RCA - dla mnie
    > 2. Dokument RZA - dla zony.
    > 3. Dokument DRA - dla mnie i dla zony?
    >
    > Czy jeszcze na jakies papierki dla ZUS-u musze byc
    > przygotowany?

    Co to znaczy "po raz pierwszy..." ?
    Bo jesli naprawde po raz pierwszy, to najpierw nalezy zlozyc
    dokumenty zgloszeniowe platnika i ubezpieczonego.

    A jesli chodzi o rozliczeniowe, to w waszym przypadku
    (jesli mnie talent wrozbiarski nie zawodzi - a mam niewielki)
    jedynie jeden raz DRA
    (potem juz nie trzeba, chyba, ze chcecie placic wiecej niz "niezbedne")

    Boguslaw

  • 4. Data: 2003-12-11 10:56:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Dec 2003, bosz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ jedynie jeden raz DRA
    >+ (potem juz nie trzeba, chyba, ze chcecie placic wiecej niz "niezbedne")

    A jak ktoś płaci więcej niż "niezbędne" (ale stałą stawkę) to musi ??

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-12-11 11:16:58
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > On Thu, 11 Dec 2003, bosz wrote:
    > [...]
    >
    > A jak ktoś płaci więcej niż "niezbędne" (ale stałą stawkę) to musi ??

    nie "musi", ale nie "NIE MUSI".

    Jesli np uprze sie, ze zaplaci 2 razy wiecej niz "musi"
    to musi...
    (co 3 miesiace na ogol)

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 6. Data: 2003-12-11 11:56:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Dec 2003, bosz wrote:

> [...]
    >+ nie "musi", ale nie "NIE MUSI".
    >+
    >+ Jesli np uprze sie, ze zaplaci 2 razy wiecej niz "musi"

    Kiedy właśnie tego się czepiam !
    Jeśli ktoś płaci zawsze tyle samo to NIE MUSI składać DRA.
    Zechcesz zadeklarować dajmy na to 3000 zł. Składasz DRA raz...

    A przypadek że *również* jeśli płaci minimum - to *mimo* iż
    składka się zmienia - również nie musi, jest "dodatkowym wyjątkiem"...
    Zasadą jest że DRA składa się przy zmianach !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-12-11 16:58:14
    Od: buźka<p...@p...fm>

    hmmm...musi czy nie musi:) Oczywiscie, ze musi, bo zwolnienie z
    przesylania (zanoszenia) dokumentow rozliczeniowych dotyczy jedynie
    wybranej grupy osob:
    "Począwszy od dokumentów rozliczeniowych za kwiecień 2003 r. osoby
    prowadzące pozarolniczą działalność, opłacające składki za siebie i/lub
    osoby współpracujące, zwolnione są z obowiązku składania
    dokumentów rozliczeniowych za kolejne miesiące, w przypadku gdy nic
    się nie zmienia w stosunku do danych wykazanych w ostatnio
    złożonych dokumentach rozliczeniowych. Zwolnienie dotyczy także tych
    sytuacji, gdy następuje zmiana w stosunku do danych rozliczeniowych
    wykazanych w poprzednich dokumentach, ale jest to zmiana
    wynikająca ze zmiany wysokości minimalnej podstawy wymiaru
    składek."(www.zus.pl)
    w tym konkretnym przypadku nalezy zaczac od ZFA badz ZPA w
    zaleznosci od formy dzialalnosci (nalezy zaniesc osobiscie z
    zaswiadczeniem o Regonie i nadaniu NIP), ZUA dla pracownika i ZZA
    dla pracodawcy - o ile ma podstawy do podlegania *jedynie*
    ubezpieczeniu zdrowotnemu. Poza tym co miesiac skladacie RZA za
    pracodawce, RCA za pracownika i DRA, gdzie zbiorczo ujete sa skladki
    za te dwie osoby.... no i jeszcze jedno, mam nadzieje, ze wzieliscie
    pod uwage, ze Ty mozesz byc zatrudniony u swojej zony pod
    warunkiem, ze "nie pozostajecie we wspolnym gospodarstwie
    domowym"

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2003-12-11 22:14:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Dec 2003, buźka wrote:

    >+ hmmm...musi czy nie musi:) Oczywiscie, ze musi, bo zwolnienie z
    >+ przesylania (zanoszenia) dokumentow rozliczeniowych dotyczy jedynie
    >+ wybranej grupy osob:

    Odpowiadasz na mój post, a my się z Bogusiem kłócimy już
    lekko OT :)

    [...]
> [...]
    >+ pod uwage, ze Ty mozesz byc zatrudniony u swojej zony pod
    >+ warunkiem, ze "nie pozostajecie we wspolnym gospodarstwie

    Nie widzę związku.
    Moim zdaniem:
    1. u swojego małżonka można być zatrudnionym ZAWSZE (co powoduje
    że małżonek musi płacić podatek od swojej pensji, bo zwolnienia
    nie ma !)
    2. owa pensja nie jest kosztem *nigdy*, jak się mylę to poproszę
    uprzejmie o komentarz dlaczego :), bo stosowny kawałek ustawy
    brzmi:
    ++++++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich
    dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki
    cywilnej lub osobowej spółki handlowej - także małżonków
    i małoletnich dzieci wspólników,
    ------

    >+ Pozdrawiam

    wzajem, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2003-12-12 08:17:12
    Od: buźka<p...@p...fm>

    ok, to ja juz sie nie wtracam:)
    chcialam tylko zaznaczyc, ze zatrudnienie w tym wypadku moze byc
    zakwestionowane przez ZUS - tylko co do oplacanych skladek
    oczywiscie (jezeli chodzi o US i to co napisales to calkowicie sie z Toba
    zgadzam:)), a zatrudniony maz moze byc uznany za osobe
    wspolpracujaca jesli nie spelniony jest warunek, o ktorym wczesniej
    wspomnialam a wiadomo jakie skladki odprowadza sie za osobe
    wspolpracujaca...
    "Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą
    działalność oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i
    5, uważa się MALZONKA, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i
    dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby
    przysposabiające, _jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie
    domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności_ lub
    wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie dotyczy to
    osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania
    zawodowego."
    .i juz mnie tu nie ma:)
    pozdrowienia

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 10. Data: 2003-12-12 08:45:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Dec 2003, buźka wrote:

    >+ ok, to ja juz sie nie wtracam:)

    Ależ nie, bo masz rację :)

    >+ chcialam tylko zaznaczyc, ze zatrudnienie w tym wypadku moze byc
    >+ zakwestionowane przez ZUS

    No... pominąłem ten element :), ale oczywiście:
    [...]
    >+ zgadzam:)), a zatrudniony maz moze byc uznany za osobe
    >+ wspolpracujaca

    Nawet *powinien* !
    Co nie przeszkadza zawarciu umowy o pracę :), AFAIK.
    Tyle, że się nie opłaca...
    [...]
    >+ .i juz mnie tu nie ma:)

    A to dlaczego ? :)