  • 1. Data: 2005-06-16 16:59:15
    Temat: Jak legalnie "zatrudnić" żonę?
    Od: "Jarek" <j...@w...pl>

    Mam DG. Żona chce mi pomagać odpowiadając na maile, telefony, itd.
    Wiadomo, im więcej zarobię, tym więcej oboje będziemy z tego mieli.

    Zastanawiam się tylko, jak to zrobić, żeby taka pomoc żony była w pełni
    legalna i żebym nie musiał płacić od niej ZUS-u.

    Chodzi o to, żeby żona mogła odpowiadać za mnie w imieniu firmy i podpisywać
    się normalnie swoim nazwiskiem.

    Może powinienem zatrudnić ją na 1/4 etatu? (To chyba wtedy nie wchodzi w
    KUP, prawda?)
    A może zlecenie?

    A może mógłbym po prostu uczynić ją przedstawicielem, reprezentantem, czy
    jak to się tam nazywa i nie ponosić z tego tytułu żadnych kosztów?

    Jak to zrobić, żeby było jak najtaniej? (i w pełni legalnie)

  • 2. Data: 2005-06-17 06:29:30
    Temat: Re: Jak legalnie "zatrudnić" żonę?
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Jarek <j...@w...pl>
    w wiadomości <news:d8sb3p$aga$1@riot.atman.pl> wstukał:

> [...]
    > Zastanawiam się tylko, jak to zrobić, żeby taka pomoc żony była w pełni
    > legalna i żebym nie musiał płacić od niej ZUS-u.

    Zacząć od przeszukania archiwum wpisując słowa kluczowe ZUS małżonek,
    autor:Smolik.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2005-06-18 06:06:49
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    > A może mógłbym po prostu uczynić ją przedstawicielem, reprezentantem, czy
    > jak to się tam nazywa i nie ponosić z tego tytułu żadnych kosztów?

    Możesz uczynić ją pełnomocnikiem - oczywiście bez pobierania przez nią
    wynagrodzenia.

    pozdr

  • 4. Data: 2005-06-19 23:42:44
    Od: "Jarek" <j...@w...pl>

    > Możesz uczynić ją pełnomocnikiem - oczywiście bez pobierania przez nią
    > wynagrodzenia.

    A jak to się robi i jakie są wszystkie konsekwencje?

  • 5. Data: 2005-06-20 06:02:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Jun 2005, Robert wrote:

> [...]
    >+
    >+ Możesz uczynić ją pełnomocnikiem - oczywiście bez pobierania przez nią

    Zleceniobiorcą nieodpłatnej umowy też może ją uczynić...
    Pytaniem pozostaje czy takie "uczynienie" spowoduje że w świetle
    przepisów przestanie być "osobą współpracującą" ?
    Bo ile pamiętam zapisy są przeraźliwie proste - z ustawy o SUS:
    ++++
    11. Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą
    działalność oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6
    ust. 1 pkt 4 i 5, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci
    drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę
    i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi
    we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu
    tej działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia;
    nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę
    w celu przygotowania zawodowego.
    ----

    Poza ostatnim zdaniem - wyjątkiem - nie ma żadnych innych wyłączeń,
    "robi coś dla DG małżonka -> jest osobą współpracującą", bez wnikania
    czy ktoś mu płaci i ile...
    Oraz bez wnikania w zakres owej "współpracy". Mi z tego wychodzi
    że jak robi cokolwiek co prowadzący DG miałby robić sam lub komuś
    zlecić bądź polecić (w ramach zatrudnienia) to "współpracuje".
    Chyba trudno twierdzić że pełnomocnik nie "współpracuje" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-06-20 06:25:26
    Od: "Jarek" <j...@w...pl>

> [...]
    > zlecić bądź polecić (w ramach zatrudnienia) to "współpracuje".
    > Chyba trudno twierdzić że pełnomocnik nie "współpracuje" ?

    I wtedy co? Normalnie drugi ZUS 730 zł? :(

  • 7. Data: 2005-06-20 10:19:46
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 20 cze o godzinie 08:02, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    news napisał(a):

> [...]
    > zlecić bądź polecić (w ramach zatrudnienia) to "współpracuje".
    > Chyba trudno twierdzić że pełnomocnik nie "współpracuje" ?

    A co w przypadku gdy przedmiotowi małżonkowie posiadają np. dwie
    nieruchomości - jedną mąż, druga żona - każdy jest zameldowany u "siebie".
    Czy wtedy:
    "jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują"
    ma zastosowanie pojęcie *współpracy* ?

    --
    Herbi
    20-06-2005 12:19:44

  • 8. Data: 2005-06-20 10:20:47
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    news napisał(a):

> [...]
    > Chyba trudno twierdzić że pełnomocnik nie "współpracuje" ?

    A co w przypadku gdy przedmiotowi małżonkowie posiadają np. dwie
    nieruchomości - jedną mąż, drugą żona - każdy jest zameldowany u "siebie".
    Czy wtedy:

  • 9. Data: 2005-06-20 20:11:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Jun 2005, Herbi wrote:
    [...]
    >+ > Poza ostatnim zdaniem - wyjątkiem - nie ma żadnych innych wyłączeń,
    >+ > "robi coś dla DG małżonka -> jest osobą współpracującą" [...]
    ^^
    (uwaga - *fixed font* żeby trafiło, nie żaden semi-fixed typu Arial :))
    [...]
> [...]
    >+ "jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują"
    >+ ma zastosowanie pojęcie *współpracy* ?

    ...zmierzasz do wykazania że nie pozostają "we wspólnym gospodarstwie" ?
    No to ja się nie podejmuję rozwikłać - na początek odpowiedzi na pytanie
    kogo (czy wszystkich) dotyczy owo "jeśli", a później o definicję
    "wspólnego gospodarstwa" :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)