  • 1. Data: 2005-06-16 15:51:57
    Temat: Oplata za wieczyte uzytkowanie a podatek od nieruchomosci
    Od: slonk0 <s...@b...wp.pl>

    Witam!
    Mam pytanie, czym sie rozni oplata za wieczyte uzytkowanie od podateku
    od nieruchomosci? Czy to sa 2 odrebne rzeczy? W lutym w UM we Wroclawiu
    zglosilam nabycie mieszkania, wyliczyli mi roczny podatek od
    nieruchomosci, ktory juz dawno zaplacilam. Na pismie dot. podatku sa
    dwie pozycje: za grunt i za czesc mieszkalna. A tu dzis przychodzi mi
    wezwanie do zaplaty za wieczyste uzytkowanie terenu wraz z karnymi
    odsetkami. Myslalam, ze w podatek od nieruchomosci juz wchodzi oplata za
    uzytkowanie wieczyste (pozycja 1). Kwoty na podatku i tym wezwaniu
    roznia sie od siebie. Zadnego dodatkowego pisma dot. oplaty z tytulu
    uzytkowania gruntu nigdy nie otrzymalam. Czy po zakupie mieszkania
    powinnam sama gdzies sie zglosic w sprawie tej oplaty?
    Wiem, zadzwonic moge, pojsc tez, tyle ze telefon zajety, a z pracy nie
    ma jak wyjsc wczesniej.

    Pozdrawiam
    Magda

  • 2. Data: 2005-06-17 23:25:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Jun 2005, slonk0 wrote:

    > + Witam!
    > + Mam pytanie, czym sie rozni oplata za wieczyte uzytkowanie od podateku od
    > + nieruchomosci? Czy to sa 2 odrebne rzeczy?

    Tak.
    Podatek płacą właściciele lub (niekiedy) dzierżawcy. To jest "opłata
    za nic" :>
    Opłata za użytkowanie wieczyste to jest rata za odmianę dzierżawy,
    bo posiadacz wieczysty NIE JEST właścicielem: przy "normalnym" obrocie,
    w stanie prawnym jaki mamy (nie wszędzie na świecie znają takiego
    dziwoląga jak "uzytkowanie wieczyste" !) jak ktoś KUPUJE - to
    płaci całą cenę i już. A jak ktoś nabywa prawo UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO
    to płaci zazwyczaj *połowę* ceny.
    Za to płaci "opłatę za użytkowanie". Tak jak dzierżawca właśnie.
    Różnica między UW a dzierżawą sprowadza się do tego, iż UW może
    postawić SWÓJ budynek na NIE SWOIM gruncie - a zasadą jest że
    "czyja ziemia tego budynek", UW jest wyjątkiem.

> [...]
    > + od nieruchomosci juz wchodzi oplata za uzytkowanie wieczyste (pozycja 1).

    Nie zdziwił bym się jakbyś myślała NA ODWRÓT (że to dający w użytkowanie
    ma płacić), mimo że tak nie jest.
    Ale tym konceptem że podatek zawiera OPŁATĘ... zaskoczyłaś mnie :)
    Opłata należy się miastu - za to, że masz w użytkowaniu komunalny
    grunt za który NIE zapłaciłaś - zapłaciłaś za "prawo do wejścia
    w użytkowanie", zazwyczaj właśnie połowę ceny "zakupu na własność'.

    > + Kwoty na podatku i tym wezwaniu roznia sie od siebie. Zadnego dodatkowego
    > + pisma dot. oplaty z tytulu uzytkowania gruntu nigdy nie otrzymalam.

    Y.... a jakiejść umowy notarialnej dot. zakupu tego mieszkanie
    nie ma ???
    Zaś wysokość opłaty pewnie będzie uregulowana uchwałą rady miasta, na
    tej samej zasadzie co wysokość czynszu komunalnego.
    Pewnie jest taka uchwała...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-06-18 21:52:59
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości: ...
    On Thu, 16 Jun 2005, slonk0 wrote:

    >Podatek płacą właściciele lub (niekiedy) dzierżawcy. To jest "opłata
    >za nic" :>

    Ale zarówno podatek od nieruchomości jak i opłata za UW trafiają do
    tego samego lokalnego worka.
    Żeby było ciekawiej to opłata za UW jest już bardziej zbliżona do
    podatku katastralnego (zgiń, przepadnij!...) bo górna wysokość
    jest ograniczona jakimś procentem wartości nieruchomości, obecny
    podatek ma ograniczenie kwotowe od m^2 (są wyjątki).

    Arek

  • 4. Data: 2005-06-18 22:37:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Jun 2005, Arek wrote:

    >+ Ale zarówno podatek od nieruchomości jak i opłata za UW trafiają do
    >+ tego samego lokalnego worka.

    No niby tak.
    Ale podatek jest zobowiązaniem 'administracyjnym' zaś opłata
    za UW ... chyba jednak cywilnoprawnym świadczeniem, tak jak
    np. czynsz - dobrze gadam ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-06-19 01:02:27
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    On Sat, 18 Jun 2005, Arek wrote:

    >No niby tak.
    >Ale podatek jest zobowiązaniem 'administracyjnym' zaś opłata
    >za UW ... chyba jednak cywilnoprawnym świadczeniem, tak jak
    >np. czynsz - dobrze gadam ?

    Formalnie _chyba_ tak... A i tak w powszechnym rozumieniu jest to
    pewien ekwiwalent za nakłady ponoszone przez gminę na rzecz
    nieruchomości. To nie wiem, jak to zakwalifikować.

    Arek

  • 6. Data: 2005-06-19 06:48:26
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

    > Formalnie _chyba_ tak... A i tak w powszechnym rozumieniu jest to
    > pewien ekwiwalent za nakłady ponoszone przez gminę na rzecz
    > nieruchomości.

    To takie rozumienie jest po prostu złe.
    To jest zapłata za korzystanie z CZYJEJŚ nieruchomości.
    Nieważne, że ona jest mniej czyjaś niż przy zwykłej dzierżawie, a bardziej
    niż przy przeniesieniu własności.

  • 7. Data: 2005-06-19 19:24:44
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Cavallino napisał(a) w wiadomości: ...

    >To takie rozumienie jest po prostu złe.

    Dość powszechne jednak. Ludziska "czują", że pewnie płacą właśie
    za to. Często nie odróżniają tego od podatku.

    >To jest zapłata za korzystanie z CZYJEJŚ nieruchomości.

    Czasem można usłyszeć "czynsz dla gminy"...
    Arek

  • 8. Data: 2005-06-19 20:48:00
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

    > w powszechnym rozumieniu jest to

    > Dość powszechne jednak.

    A co to zmienia w powyższym?

    > Czasem można usłyszeć "czynsz dla gminy"...

    Dokładnie - formą zapłaty za korzystanie z nieruchomości jest właśnie
    czynsz.

  • 9. Data: 2005-06-20 09:12:28
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0506180114570.1344@athlon>,

    > Tak.
    > Podatek płacą właściciele lub (niekiedy) dzierżawcy.

    Jeszcze paru innych by się znalazło, jak choćby użytkownicy wieczyści i
    niektórzy kioskarze ;)

> [...]
    > dziwoląga jak "uzytkowanie wieczyste" !) jak ktoś KUPUJE - to
    > płaci całą cenę i już. A jak ktoś nabywa prawo UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO

    Tu też się czepnę. W moich stronach zazwyczaj jest 15 albo 25 proc. na
    początek :)

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 10. Data: 2005-06-20 09:20:13
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <d92g3n$3dq$2@news.onet.pl>, "Arek" <a...@p...onet.pl>
    wrote:

    > Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości: ...

    > Formalnie _chyba_ tak... A i tak w powszechnym rozumieniu jest to
    > pewien ekwiwalent za nakłady ponoszone przez gminę na rzecz
    > nieruchomości.

    Eee? Mnie się wydawało, że raczej w powszechnym rozumieniu to jest taka
    dłuższa dzierżawa...