  • 1. Data: 2012-01-13 14:34:32
    Temat: Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji
    Od: " " <y...@g...pl>

    Witam
    Zamierzam sprzedawać instrukcje własnego autorstwa skierowane do ludzi z branży
    motoryzacyjnej. Jedynym moim kosztem bedzie conajwyżej papier do drukarki i
    toner. Instrukcje zamierzam sprzedawac np na allegro. Jak mam za to płacić vat?
    Pod co to podciągnąć ? Pod usługę (23%) ? czy raczej książke? ale przecież nie
    jestem wydawnictwem a niektore poradniki bede po prostu wysyłał mailem w
    pdfie... Na allegro jest cała masa różnego rodzaju instrukcji poradników itd i
    nie wiem jak ci ludzi odciągają od tego podatek...
    Jestem płatnikiem vat i mam kasę fiskalną ale dotychczas nie sprzedawałem nic
    przez internet ani nie swiadczyłem tego typu usług.

  • 2. Data: 2012-01-14 09:18:26
    Temat: Re: Jak płacić vat za sprzedasz instrukcji
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Jan 2012, wrote:

> [...]
    > jestem wydawnictwem a niektore poradniki bede po prostu wysyłał mailem

    Ja bym zajrzał do załącznika do ustawy:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,51
    384,20120101,wykaz-towarow-i-uslug-opodatkowanych-st
    awka-podatku-w.html
    ...i wylosował do przeczytania pozycję 181 :)

    Autor? Autor.
    "bez względu na symbol PKWiU"
    "lub udzielenie licencji".
    Coś jeszcze? ;)

    Nim VATem objęto prawa majątkowe, wałkowane były różne koncepcje, w tym
    odrębnego opodatkowania samego prawa jak i "towaru" w postaci nośnika,
    ale wraz ze zmianami IMO całość podpada pod efekt "montażu okien":
    przy sprzedaży "całościowej" stawka jest taka jaka dotyczy całości,
    więc okna luzem to 23% a okna z montażem to montaż okien z materiałem
    wykonawcy, a więc 8% (o ile ciągle jeszcze jest obniżona, bo nie
    jestem na bieżąco).
    IMO tak samo w tym przypadku: w tak *szczególnym* przypadku 8%
    nie dlatego, że książka, ale dlatego, że autor.

    > Na allegro jest cała masa różnego rodzaju instrukcji poradników itd
    > i nie wiem jak ci ludzi odciągają od tego podatek...

    Może czekają, aż US "odciągnie" ;)
    Zwróć uwagę, że jak ktoś nie jest czynnym podatnikiem a korzysta
    ze zwolnienia, to w zasadzie jedyne czym US może mu dokopać, to kara
    za brak ewidencji (uproszczonej) obrotu, o ile jej nie prowadzi.
    Kwota zwolnienia jest aktualnie dość wysoka, więc... z p. widzenia
    VAT "ci ludzie" mogą problemu nie mieć.

    > Jestem płatnikiem vat

    ...otóż to, dlatego nie masz tak dobrze :)
    BTW: przejrzyj archiwa. Sprawa "VATu autorskiego" w przeszłości już
    bywała.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-01-14 17:36:02
    Od: " " <y...@g...pl>

    Hm skoro widzisz to w vacie autorskim to nie wiem czy nie musze przypadkiem
    dopisać takiego typu działalności w UM bo mam tylko uslugi motoryzacyjne,
    sprzedaz cześci sam. i sprzedaż internetową a to chyba zupełnie coś innego z
    punktu widzenia tej ustawy. Szkoda że nie ma nikogo kto sprzedaje podobne rzeczy
    i rozlicza się z tego praktycznie dłuższy czas...

  • 4. Data: 2012-01-14 18:03:05
    Od: Animka <t...@w...pl>

    W dniu 2012-01-14 18:36, y...@g...pl pisze:
> [...]
    > punktu widzenia tej ustawy. Szkoda że nie ma nikogo kto sprzedaje podobne rzeczy
    > i rozlicza się z tego praktycznie dłuższy czas...

    Jak sprzedasz to masz sprzedaż :-)

    --
    animka

  • 5. Data: 2012-01-16 09:01:58
    Temat: Re: Jak płacić vat za sprzedaż instrukcji
    Od: BearBag <c...@g...com>

    no własnie a może to bardziej dałoby się podciągnąć pod sprzedaż
    internetową własnych wyrobów?

  • 6. Data: 2012-01-16 16:22:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Jan 2012, wrote:

    > Hm skoro widzisz to w vacie autorskim to nie wiem czy nie musze przypadkiem
    > dopisać takiego typu działalności w UM bo mam tylko uslugi motoryzacyjne,

    Moment.
    A zdajesz sobie sprawę, że "DG w rozumieniu VAT" ma własną, odrębną
    definicję, i z faktu zaliczenia do "DG w rozumieniu VAT" wcale NIE
    wynika, że *obrót* zaliczony do VAT (z takiego tytułu) ma być *przychodem*
    zaliczonym do dochodowego z DG?
    Nie musi mieć również związku z "DG w rozumieniu przepisów o ewidencji
    DG".
    Takim typowym przykładem jest ktoś, kto ma DG oraz wynajmuje swoje
    mieszkanie, nie zaliczone do "majątku w DG", komuś (innej firmie) na
    biuro.
    Ma przychód z najmu, ale zaliczany do VAT.

    IMHO, w opisywanym przypadku, mamy tak samo - przychód jest praw
    majątkowych (autorskich), a nie z DG, ale podlegający pod VAT,
    więc podlegający pod wpis do ewidencji VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-01-16 16:23:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Jan 2012, BearBag wrote:

    > no własnie a może to bardziej dałoby się podciągnąć pod sprzedaż
    > internetową własnych wyrobów?

    No właśnie jest - tyle, że "wyrób" który ma postać prawa majątkowego
    dla podatku dochodowego klasyfikuje się do osobnej rubryki w PIT.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-01-18 21:40:52
    Od: BearBag <c...@g...com>

    >   IMHO, w opisywanym przypadku, mamy tak samo - przychód jest praw
    > majątkowych (autorskich), a nie z DG, ale podlegający pod VAT,
    > więc podlegający pod wpis do ewidencji VAT.

    no dobra Vat tak ale jaki kod pkd i jaki vat?

  • 9. Data: 2012-01-20 08:25:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jan 2012, BearBag wrote:

    > no dobra Vat tak ale jaki kod pkd

    Nie wiem

    > i jaki vat?

    Oczywiście do podanego w tym wątku przepisu nie zajrzałeś, bo po co? ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2012-02-02 10:00:58
    Od: BearBag <c...@g...com>

    >   Nie wiem

    90.03.Z

    >   Oczywiście do podanego w tym wątku przepisu nie zajrzałeś, bo po co? ;>

    Zajrzałem ale nic to mi nie wyjaśniło.
    Po konsultacji ze specjalistą, ogólnie będzie 23% bo sprzedaje to w
    wersji elektronicznej, gdyby było w papierowej, na 99% byłoby 5% vatu.