  • 61. Data: 2012-07-22 13:09:20
    Temat: Re: Jak podpiąć e-księgarni pod firmę kolegi (nieformalna spółka)?
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-07-21, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > A kto wystawia?
    > (bo wystawienie przez zleceniobiorcę "osobistego" jest niewykluczone)
    > Kolejnym pytaniem chyba powinno być "i w czyim imieniu".

    Załóżmy rzeczoną wyżej księgarnię. Fakturę wystawi "firma kolegi", więc
    w razie udowodnienia firmanctwa przez US, okaże się że te faktury
    są nieprawidłowe i nie przysługiwało prawo do zaliczenia w koszty.

    Czyż nie?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 62. Data: 2012-07-23 10:59:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Jul 2012, Wojciech Bancer wrote:

    > Załóżmy rzeczoną wyżej księgarnię. Fakturę wystawi "firma kolegi", więc
    > w razie udowodnienia firmanctwa przez US, okaże się że te faktury
    > są nieprawidłowe i nie przysługiwało prawo do zaliczenia w koszty.

    Czekaj, czekaj.
    Ale "firma kolegi" to wystawia faktury, które dla niej są PRZYCHODEM.
    Nie kosztem.
    Jakoś nie podejrzewam, aby skarbówka miała interes w wykazywaniu
    że to nie był przychód podatnika.

    > Czyż nie?

    No coś mi właśnie nie pasuje w argumentacji :D

    pzdr, Gotfryd

  • 63. Data: 2012-07-23 11:43:18
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-07-23, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > Nie kosztem.
    > Jakoś nie podejrzewam, aby skarbówka miała interes w wykazywaniu

    A dla osób, które kupią? Fajna mina, nie? Kupisz od takiej firmy, a po
    3 latach się dowiesz, "sorry, nie miałeś prawa odliczyć". :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 64. Data: 2012-07-23 11:55:19
    Od: m <m...@g...com>

> [...]
    > Nie kosztem.
    > Jakoś nie podejrzewam, aby skarbówka miała interes w wykazywaniu

    Czyż takiej samej sytuacji nie mamy przypadkiem w przypadku podmiotów
    powiązanych? Skarbówka ma interes w wykazaniu że jest inaczej niż w
    papierach - po stronie tego co zaliczył w koszty. Tego który zaliczył w
    przychody - mogą nie ruszyć.

    Czyż nie?

    p. m.

  • 65. Data: 2012-07-23 14:01:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jul 2012, m wrote:

    > Czyż takiej samej sytuacji nie mamy przypadkiem w przypadku podmiotów
    > powiązanych?

    Nie, IMO nie.
    Czyż nie jest tak, że w przypadku podmiotów powiązanych skarbówka
    nie ma prawa do ustalania zobowiązania decyzją, co skutkuje
    brakiem prawa do korekty kosztu lub odliczenia po drugiej stronie?
    I (czyż) to nie jest wyjątek, który za każdym razem musi mieć wsparcie
    w przepisach, literalnie wyrażone, a nie "bo tak"?

    <OT>
    Na grupie było o podatnikach, którzy np. pogodzili się z sankcjami
    za "nieuczciwą konkurencję", ale wcale nie jestem pewien, czy
    (w warunkach które opisali, zakładając że były prawdziwe, rzetelnie
    opisane i kompletne), skarbówka by wygrała w takim przypadku.
    IMVHO art.2.1.4 działa "w obie strony", a razem z którymś wyrokiem
    SN że podatki są od ustalonych czynności, a nie ustanawiają zdarzeń,
    wypadałoby żeby najpierw istniał wyrok stwierdzający prawną
    nieskuteczność opodatkowanego zdarzenia :]
    <\OT>

    A literalne przepisy pozwalające na wycenę są dla "nieodpłatnych
    świadczeń" oraz podmiotów powiązanych, zgadza się?
    (no, jeszcze środki trwałe na które nie ma "papierów" by się
    znalazły).

    > Skarbówka ma interes w wykazaniu że jest inaczej niż w papierach
    > - po stronie tego co zaliczył w koszty.
    > Tego który zaliczył w przychody - mogą nie ruszyć.

    W przypadku "powiązanych" usiłują ruszyć obu.
    Ktoś na grupie zapodawał przypadek, kiedy zapadły dwie decyzje,
    "logicznie" sprzeczne, ale skutkujące dopłatą podatku z obu
    stron (podwyższenie u zbywcy i obniżenie u nabywcy).

    > Czyż nie?

    Zgoda.
    Ale prawo (skrbówki) do ustalania wartości jest "samoistne" tylko
    przy podmiotach powiązanych.
    Porównywanie do innych przypadków IMO jest nie na miejscu.

    pzdr, Gotfryd

  • 66. Data: 2012-07-23 14:16:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jul 2012, Wojciech Bancer wrote:

    > On 2012-07-23, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A dla osób, które kupią? Fajna mina, nie?

    Przyznaję, że chwilowo nie pamiętam czy tę minę da się wysadzić :)
    Wygląda nieprzyjemnie, ale prawie na pewno w początkowym okresie
    "zdziwienia profesora Modzelewskiego" (najpierw brał udział w pisaniu
    *bardzo* restrykcyjnych przepisów, a potem się dziwił, że... skarbówki
    te przepisy stosują, literalnie, dokładnie tak jak zapisano) takie
    przypadki były. Na pewno wśród nich były zakończone tak jak piszesz,
    bo potem SN w kasacjach wynajdywał "mniejsze wagi" oraz zmieniano
    przepisy.

    > Kupisz od takiej firmy, a po
    > 3 latach się dowiesz, "sorry, nie miałeś prawa odliczyć". :)

    Coś mi się kołacze, że jakieś elementy obrony na taką okazję
    powstawały, ale "z głowy czyli z niczego" przytoczyć nie umiem :[

    Co do zasady wygląda nieprzyjemnie.

    Ale może w ten sposób:

    Czy ktoś podważa że wydatek poniosłem?
    Wiem, że minister przekroczył uprawnienia ustawowe, zawężając prawo
    do odliczenia do przypadków udokumentowanych, ale primo wyłóżcie
    mi skąd DW na różnice kursowe, a secundo, ja dokument mam,
    tylko błędny!

    (oczywiście mogę sobie również sporządzić zestaw wersji odpowiedzi
    usiłujący obalic te tezy :))

    pzdr, Gotfryd

  • 67. Data: 2012-07-23 15:23:36
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-07-23, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > Coś mi się kołacze, że jakieś elementy obrony na taką okazję
    > powstawały, ale "z głowy czyli z niczego" przytoczyć nie umiem :[

    Wydaje mi się to w skutkach bardzo podobne do fikcyjnego obrotu złomem.
    Firmy w dobrej wierze odliczają, a potem fiskus ściga je, bo mu łatwiej
    niż ścigać firmę-ducha. Sporo tego było w mediach i to wcale nie tak
    dawno (ja kojarzę nawet w tym roku).

    > Czy ktoś podważa że wydatek poniosłem?

    A kogoś to obchodzi?
    Spróbuj nie oVATować "wewnętrznie" transakcji NP. :-)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 68. Data: 2013-12-30 17:00:14
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Raczej po prostu nie dac sie okrasc zlodziejskiemu panstwu.

    Za szkoły - podstawową, średnią, wyższą - czy płaciłeś?

    Jeżeli nie korzystałaś, to skąd wiesz, co to jest państwo?

  • 69. Data: 2014-01-01 13:50:36
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2013-12-30 17:00, Poldek pisze:
    > Za szkoły - podstawową, średnią, wyższą - czy płaciłeś?
    On pewnie nie, ale jego rodzice. I nie piszę tu o podatkach, tylko o
    znanym micie jakoby szkoły państwowe były bezpłatne :->

    Maciek