  • 1. Data: 2012-07-12 16:57:16
    Temat: Praca za darmo
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Powiedzcie mi proszę, jak nasze prawo zapatruje się na taką sytuację.

    Jest firma zagraniczna, prowadząca w Polsce kika stron. Za korzystanie z
    tych stron pobiera regularne opłaty.
    Dodatkowo na tych stronach jest teżforum, na którym są moderatorzy.
    Moderatorzy tych stron to ochotnicy/wolontariusze, za swoją pracę nie
    dostają pensji.

    Pytanie: czy tak wolno?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "...kobiety tak dalece szanować należy, jak dalece

  • 2. Data: 2012-07-12 17:34:30
    Temat: Re: Praca za darmo
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-07-12 16:57, Budzik pisze:
> [...]
    > Dodatkowo na tych stronach jest teżforum, na którym są moderatorzy.
    > Moderatorzy tych stron to ochotnicy/wolontariusze, za swoją pracę nie

    Wg słownika PWN:

    1. <<osoba pracująca gdzieś dobrowolnie, bez wynagrodzenia, zwłaszcza
    opiekująca się nieuleczalnie chorymi lub niepełnosprawnymi ludźmi>>
    2. <<praktykant pracujący bez wynagrodzenia w celu zaznajomienia się z
    zawodem>>

    Tak więc skoro jest wolontariuszem to nie może pobierać pensji - to
    normalne. ;)

    --
    spp

  • 3. Data: 2012-07-12 23:32:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Jul 2012, Budzik wrote:

    > Pytanie: czy tak wolno?

    Ale pytanie jest źle postawione.
    Nie wolno, jeśli "praca" jest rozumiana wg przepisów z Kodeksu pracy:
    jeśli wykonawca działa pod kierownictwem, wykonuje swoje obowiązki
    w określonych godzinach itede, czyli inaczej mówiąc, w wesji odpłatnej
    nie mogłoby to być zlecenie, to istnieje obowiązek zapłaty.

    Natomiast jeśli to nie jest umowa o pracę, nie ma przeszkód.
    Nie ma oczywiście przeszkód również w tym, żeby fiskus upomniał
    się o należny podatek :>, i w tym problem.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-07-13 00:55:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > w określonych godzinach itede, czyli inaczej mówiąc, w wesji odpłatnej
    > nie mogłoby to być zlecenie, to istnieje obowiązek zapłaty.

    dzieje się w pewnym sensie pod nadzorem poniewaaż jest stworzona normalna
    struktura podległości. Z okreslonymi godzinami może być różnie - ZTCW
    pracują jak mają czas. Nie wiem, czy są jakieś dodatkowe wymagania w tym
    względzie. Obowiązek zapłaty jest sprawą drugorzędną, te osoby nie
    dopominają się o wypłate, chodzi bardziej o firmę i...

    > Natomiast jeśli to nie jest umowa o pracę, nie ma przeszkód.
    > Nie ma oczywiście przeszkód również w tym, żeby fiskus upomniał
    > się o należny podatek :>, i w tym problem.

    .... tu przechodzimy dokładnie do tego o czym myślałem.
    Czy w takiej sytuacji podatek powinien być uiszczany?
    Od jakiej wysokości? W jaki sposób miałoby to być szacowane?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Wątroba była cały dzień śledziona

  • 5. Data: 2012-07-13 10:07:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Jul 2012, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    [...]
> [...]
    > pracują jak mają czas. Nie wiem, czy są jakieś dodatkowe wymagania w tym
    > względzie. Obowiązek zapłaty jest sprawą drugorzędną

    Prawdę powiedziawszy, zajrzałem do tego KP, i tam jest "wymaga zgodnego
    oświadczenia woli". Z drugiej strony, dalej (art.13) jest "ma prawo
    do godziwego wynagrodzenia".
    W sumie ... może ktoś przypomnieć, jak to jest z należnością
    wynagrodzenia, jeśli np. pracownik zapozoruje brak żądania wynagrodzenia
    a później sobie "przypomni" że mu się należy?
    (i nie mam na myśli głównie kwoty pensji tudzież ew. sporu o jej
    wysokość, lecz ew. kary z tytułu niepłacenia wynagrodzeń)

    > .... tu przechodzimy dokładnie do tego o czym myślałem.
    > Czy w takiej sytuacji podatek powinien być uiszczany?

    Nie jest to podatek "od wynagrodzenia", nie jest związany z pracownikiem
    (nie podlega więc również ewidencjonowaniu na podobnych zasadach),
    to oczywiście uproszczenie (bo "wynik podatkowy" jest taki sam).
    Po prostu wszelkie "nieopłatne świadczenia" stanowią przychód,
    który ewidencjonuje się tak jak każdy przychód uboczny (dajmy
    na to, odsetki bankowe).

    > Od jakiej wysokości? W jaki sposób miałoby to być szacowane?

    O, i tu masz główną trudność.
    Na mój gust należałoby oszacować wartość robocizny *brutto*,
    którą należałoby wypłacić jeśliby świadczenie było odpłatne.

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    021,20120423,zrodla-przychodow.html
    +++
    art. 11
    [...]
    2. Wartoœć pieniężnš œwiadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    okreœla się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami
    lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególnoœci
    ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
    2a. Wartoœć pieniężnš innych nieodpłatnych œwiadczeń ustala się:
    1) jeżeli przedmiotem œwiadczenia sš usługi wchodzšce w zakres
    działalnoœci gospodarczej dokonujšcego œwiadczenia [...]
    <zwracam uwagę, że powyższy punkt NIE dotyczy opisywanego przypadku,
    bo obejmuje DG *świadczące* a nie otrzymujące>
    2) jeżeli przedmiotem œwiadczeń sš usługi zakupione [...]
    <też nie są>
    3) jeżeli przedmiotem œwiadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku
    <też nie dotyczy> [...]
    4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych
    przy œwiadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego
    rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególnoœci ich stanu i stopnia
    zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
    [...]
    [...]
    Art. 14.
    [...]
    2. Przychodem z działalnoœci gospodarczej sš również:
    [...]
    8) wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    œwiadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem
    art. 21 ust. 1 pkt 125;
    ---

    Dla porządku - 21.1.125 to są świadczenia od rodziny (nie są
    opodatkowane).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-07-16 15:57:34
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > zgodnego
    > oświadczenia woli". Z drugiej strony, dalej (art.13) jest "ma prawo

    reasumując:
    - jeżeli obie strony się zgodzą - wypłata nie musi być wypłacana
    - w takiej sytuacji wartość pracy powinna być oszacowana i opodatkowana
    Ok?

    Czy coś w tym toku myślenia zmienia fakt, że forma działa w Polsce (ma
    strone *.pl, dla polskim klientów możliwść płatności w zł za pomocą
    przelewów, smsów itp ale co do zasady siedzibę ma poza granicami naszego
    kraju?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "W demokracji wolno głupcom głosować,

  • 7. Data: 2012-07-18 23:54:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Jul 2012, Budzik wrote:

    > reasumując:
    > - jeżeli obie strony się zgodzą - wypłata nie musi być wypłacana
    > - w takiej sytuacji wartość pracy powinna być oszacowana i opodatkowana
    > Ok?

    Tak by wychodziło.

> [...]
    > strone *.pl, dla polskim klientów możliwść płatności w zł za pomocą
    > przelewów, smsów itp ale co do zasady siedzibę ma poza granicami naszego

    Ano, skoro podatek rozlicza wg "ichnich" przepisów (miejsca uzyskiwania
    przychodów), to trzeba by znać ichnie przepisy :)

    pzdr. Gotfyrd