  • 1. Data: 2004-12-15 14:02:44
    Temat: Jak rozwiązać problem z US i ZUS, proszę życzliwych o pomoc...
    Od: Tomek <f...@g...pl>

    W listopadzie założyłem działalnośc gospodarczą, do dziś nie mam żadnych
    przychodów wiec nie zgłaszałem do US i ZUS (dowidziałem się - tak można)
    Ze względów finansowych chcę to zgłosić w styczniu 2005.
    Do dzisiejszego dnia otrzymałem faktury wystawione na moją firmę za
    wynajem biura (sztuk 2).
    Czy US może mnie ścigać w jakiś sposób ? Bo dostałem od nich wcześniej
    info, że w momencie wystawienia 1-szej faktury musze mieć wszystko u
    nich zgłoszone - ja jednak faktury nie wystwiłem, natomiast otrzymałem...
    Czekać do nowego roku czy zgłaszać szybko w obecnym?

  • 2. Data: 2004-12-15 14:05:58
    Od: "Piotrek" <petero2@o2_WYKASUJ.pl>

    Użytkownik "Tomek" <f...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    | nich zgłoszone - ja jednak faktury nie wystwiłem, natomiast otrzymałem...
    | Czekać do nowego roku czy zgłaszać szybko w obecnym?

    a ja sie podepne pod pytanie Tomka z takim:

    mam zarejestrowana DG (EDG, Regon, US, ZUS)
    data rozpoczecia dzialanosci: 1.01.2005 (tak chce, bo mi to ulatwi sprawy).
    chce w grudniu kupic telefon komorkowy i wziac FV i umowe na moja DG
    (abonament dla firm stad musze wziac FV).
    Czy jezeli tej faktury nie rozlicze wogole, bo chce zaczac oficjalnie od
    nowego roku, to moge miec jakies problemy ze strony US? telefon jest mi
    teraz nieezbedny.

    piotrek

  • 3. Data: 2004-12-15 15:31:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Dec 2004, Tomek wrote:

    > + W listopadzie założyłem działalnośc gospodarczą, do dziś nie mam żadnych
    ^^^^^^^^^[1]

    > + przychodów wiec nie zgłaszałem do US i ZUS (dowidziałem się - tak można)

    Nie masz *przychodów* czy *nie prowadzisz działalności* ??
    Bo jak dla mnie to dwie *różne* rzeczy.
    Jakbyś nie załapał: IMO nie sprawia *formalnej* różnicy czy w kosztach
    masz "tylko telefon" - czy 10 samochodów i 120 ludzi.
    Chcesz powiedzieć że ktoś zatruniający 120 ludzi, zajmujący dwie hale
    fabryczne i dysponujący eskardą helikopterów dla kierownictwa *nie
    prowadzi działalności* jeśli przypadkiem "nic nie sprzedaje" ???
    "Sprzedaż" to jest wyznacznik dla opodatkowania VAT.... ale o samym
    "prowadzeniu" jeszcze nie przesądza, IMHO :) - w żadną stronę !

    Natomiast owszem - IMHO & AFAIK zgadza się że można *nie*
    podjąć faktycznego prowadzenia DG od daty *zadeklarowanej*
    w *zgłoszeniu*[2] do EDG :) - a zrobić to później (pilnując
    żeby jednak zeznania w US i ZUS były zgodne :)).
    Sam też zacząłem (choć tylko trochę, a nie o kwartał :]) po
    terminie zadeklarowanym.
    Tyle że ty powiadasz że nie "zadeklarowałeś"[2] działalności - ale ją
    "założyłeś"[1] - no to jak "założyłeś" to (widać) "prowadzisz" ;)

    > + Ze względów finansowych chcę to zgłosić w styczniu 2005.
    > + Do dzisiejszego dnia otrzymałem faktury wystawione na moją firmę za wynajem
    > + biura (sztuk 2).

    Hm...
    Sprawa jest IMHO dość trudna: uznaje się niektóre koszty poniesione
    *przed* rozpoczęciem DG za "potrzebne". Nie kwestionuje się wydatków
    na pieczątkę firmową :), na opłacenie zgłoszenia do VAT (!) :) jako
    kosztów uzyskania itp. No i nie wiem jak podejść do "wynajmu jeszcze
    niepotrzebnego biura ale stanowiącego zapewnienie przyszłego źródła
    przychodu".
    [trochę OT]:
    Hm.. jeśli powiadasz że *nie prowadzisz DG* - to jak to się stało że
    faktury są "na firmę" ? :) Wiem, jest pewna trudność :[ z VATem...
    JUŻ jesteś zadeklarowanym podatnikiem VAT ?

    > + Czy US może mnie ścigać w jakiś sposób ? Bo dostałem od nich wcześniej info,
    > + że w momencie wystawienia 1-szej faktury musze mieć wszystko u nich zgłoszone

    Wszystko ?
    No to IMHO nie jest to prawda.
    O ile chciałeś być podatnikiem VAT - to rzeczywiście, VAT zglasza się
    "przed". Ale *prowadzenie DG* zgłasza się *po* ! Do 7 dni...
    Czyli odpowiedź nie wzbudza zaufania :]

    Jak dla mnie sprawa nie jest oczywista w *żadną* stronę.
    Wydatków świadczących o *prowadzeniu* działalności bym się bał.
    Ale przyznam że sam wynajem biura jeszcze IM*H*O dowodem "prowadzenia"
    nie jest...

    > + - ja jednak faktury nie wystwiłem, natomiast otrzymałem...
    > + Czekać do nowego roku czy zgłaszać szybko w obecnym?

    ...ciekawym reszty komentarzy. Bo w to że za ciebie nikt decyzji nie
    podejmie chyba nie wątpisz ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)