  • 1. Data: 2004-04-16 10:58:42
    Temat: Jak to wyliczyc - ZUS ?
    Od: "karol" <b...@N...pl>

    Witam serdecznie.
    Prosze o pomoc jak wyliczyć składki ZUS ( za marzec) dla pracownika
    zatrudnionego na pół etatu z wynagrodzeniem 412 zł brutto. Osoba ta była
    zatrudniona 29.03.2004 czyli w marcu pracowała 3 dni.

    Z góry dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2004-04-16 11:23:20
    Temat: Re: Jak to wyliczyc - ZUS ?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik karol napisał:

> [...]
    > zatrudnionego na pół etatu z wynagrodzeniem 412 zł brutto. Osoba ta była
    > zatrudniona 29.03.2004 czyli w marcu pracowała 3 dni.

    Hmm...
    Bierze sie faktyczne wynagordzenie brutto, mnoży razy stawki ZUS i
    wychodza składki.
    Od wynagrodzenia poniżej 824zł nie ma Funduszu Pracy.

    To by było dopowiedź na to o co pytałes.
    Niestety, mam wrazenie że nie o to chciałes zapytać.
    Ale o co?

    Maddy nie jasnowidz

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-04-16 12:06:18
    Od: "karol" <b...@N...pl>

> [...]
    >
    > To by było dopowiedź na to o co pytałes.
    > Niestety, mam wrazenie że nie o to chciałes zapytać.

    :) MAddy

    więc biorę wynagrodzenie ( 412/31 * 3 = 39.87 brutto) i wyliczam ?

    emerytalne - podstawa 39.87 *19,52% = 7,78
    rentowe - 39,87 * 13% = 5,18
    chorobowe - 39,87 * 2,45% = 0,98
    wypadkowe - 39,87 * 1,93% = 0,77
    zdrowotne - 32,32 (tj.39,78 - 3,89 - 2,59 - 0,98) * 8,25% =
    2,67

    UF:). Czy to jest ok?

  • 4. Data: 2004-04-16 12:27:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik karol napisał:

    > więc biorę wynagrodzenie ( 412/31 * 3 = 39.87 brutto) i wyliczam ?
    >
    > emerytalne - podstawa 39.87 *19,52% = 7,78 rentowe -
    > 39,87 * 13% = 5,18 chorobowe - 39,87 * 2,45% = 0,98
    > wypadkowe - 39,87 * 1,93% = 0,77

    Tu ok. Tyle że powinno sie liczyć osobno skladki od pracodawcy i od
    praconika (liczyc dwa razy po 9,76% i dwa razy po 6,5% zamiast raz
    19,52% i raz 13% -inaczej nie zgodza Ci sie grosze i ZUS będzie Cie
    męczył o nieprawidłowo naliczone składki)

    > zdrowotne - 32,32 (tj.39,78 - 3,89 - 2,59 - 0,98) *
    > 8,25% = 2,67

    Owszem, dobrze, ale tylko jeżeli rownolegle wyszła zaliczak na podatek.
    Jeżeli podatek jest mniejszy od skladki zdrowotnej to ogranicza się
    składke do wysokości podatku. A jezsli nie ma w ogóle podatku (przy tym
    wynagrodzeniu to prawie pewne, chyba że nie będzie ani kosztów ani ulgi)
    to nie ma skladki zdrowotnej.

    > UF:). Czy to jest ok?
    Prawie ;-)

    Aha.. dochodzi jeszcze skladka na FGŚP* - 0,15%. To nam da 0,06zł (sześc
    gorszy) w tym wypadku. Jeżeli miałbys robić przelew tylko na to, to się
    nie opłaca.
    Ale jeżeli płacisz jeszcze za kogos ZUS (np za siebie) i płacisz FP to
    doliczasz FGŚP na tym samym przelewie (to samo konto)

    *ten słodki skrót to fundusz gwarantowanych świadczen pracowniczych,
    przedsiębiorca go za siebie nie płaci, za pracowników owszem

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2004-04-16 14:07:18
    Od: "Ryszard G." <rysgar@ SPAM wp.pl>

    Użytkownik "karol" napisał: > > Hmm...
    [...]
    > więc biorę wynagrodzenie ( 412/31 * 3 = 39.87 brutto) i wyliczam ?
    [...]
    > UF:). Czy to jest ok?

    Nie. Obliczenie tego wynagrodzenia jest trochę pokrętne.

    Przyjmuję, że Twój pracownik pracuje na 1/2 etatu po 4 godziny dziennie z
    wynagrodzeniem miesięcznym stałym 412 zł. Jeśli obowiązuje go inny rozkład
    czasu pracy, to na podstawie poniższego przykładu sam sobie przeliczysz.

    IMHO w marcu były 23 dni pracy.
    Dla pełnego miesiąca: 23*4=92 godz.
    Nie przepracował: 20*4= 80 godz.

    stawka godzinowa dla marca: 412/92 = 4,48 zł
    80 * 4,48 = 358,40
    wynagrodzenie za marzec: 412,00 - 358,40 = 53,60 zł

    czyli w przybliżeniu to samo co 412 / 23 * 3

    Reguluje to
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 29 maja 1996 r.
    w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy
    oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw,
    dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności
    przewidzianych w Kodeksie pracy.
    (Dz. U. Nr 62, poz. 289) ze zmianami
    [ ]
    § 12. 1. W celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej w
    stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik w tym
    miesiącu był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy
    spowodowana chorobą, i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa do
    wynagrodzenia - miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę
    godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę
    mnoży się przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy z tych
    przyczyn. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia
    przysługującego za cały miesiąc.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się także w przypadku obliczania wynagrodzenia
    pracownika, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, gdy okres
    pozostawania pracownika w stosunku pracy nie obejmuje pełnego miesiąca.
    [ ]

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 6. Data: 2004-04-16 14:18:05
    Od: "ata" <a...@r...pl>

    Czesc,

    To ja mam inne pytanie wiem jak sie liczy take niepelne wynagrodzenie,
    ale nie moge znalesc jak sie liczy wynagrodzenie za dni pzrepracowane w
    miesiacu jak ktos byl na L-4. nijak mi nic nie pasuje
    Wiem dokladnie jak sie liczy chorobowe a jak reszte .. nie podalbys mi..
    Bede wdzieczna

    ata

  • 7. Data: 2004-04-16 14:20:52
    Od: "mina" <m...@s...pl>

    Użytkownik "karol" <b...@N...pl> napisał w wiadomości

    > więc biorę wynagrodzenie ( 412/31 * 3 = 39.87 brutto) i wyliczam ?

    Przy założeniu, że pracownik ma 20 godzinny tydzień pracy
    liczony od poniedziałku do piątku i pracuje 4 godz. dziennie
    (co dla marca daje nominał 23 dni)
    wyliczenie podstawy wymiaru składek winno wyglądać
    następująco:

    412/23*3 = 53,74

    resztę niżej wyjaśniła Maddy

    pozdro Kamila R.

  • 8. Data: 2004-04-16 14:22:36
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "ata" <a...@r...pl> wrote in message
> [...]
    > miesiacu jak ktos byl na L-4. nijak mi nic nie pasuje
    > Wiem dokladnie jak sie liczy chorobowe a jak reszte .. nie podalbys mi..

    wynagrodzenie za czas przepracowany=
    wynagrodzenie stałe * (1-L/30), gdzie L - liczba dni na zwolnieniu lekarskim

    Magda

  • 9. Data: 2004-04-16 15:40:03
    Od: "Ryszard G." <rysgar@ SPAM wp.pl>

    Użytkownik "Magdalena" napisał:

    > wynagrodzenie za czas przepracowany=
    > wynagrodzenie stałe * (1-L/30), gdzie L - liczba dni na zwolnieniu
    lekarskim

    Nie do końca tak.
    W czasie obliczeń należy ustalić _kwotę_ za jeden dzień oraz _kwotę_
    nienależnego wynagrodzenia.

    wynagrodzenie za czas przepracowany=
    wynagrodzenie_stałe - zaokr.do.groszy( wynagrodzenie_stałe / 30 ) *(30-L),
[...]

    § 11. 1. W celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej w
    stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik za
    pozostałą część tego miesiąca otrzymał wynagrodzenie określone w art. 92
    Kodeksu pracy, miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez 30 i
    otrzymaną kwotę mnoży przez liczbę dni nieobecności pracownika w pracy z
    powodu niezdolności do pracy wskutek choroby. Tak obliczoną kwotę
    wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały
    miesiąc.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku nieobecności
    pracownika w pracy, w okresie której pracownikowi przysługuje zasiłek
    przewidziany w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub w przepisach o
    ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
    [ ]

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 10. Data: 2004-04-16 18:21:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Magdalena,

    > wynagrodzenie za czas przepracowany=
    > wynagrodzenie stałe * (1-L/30), gdzie L - liczba dni na zwolnieniu lekarskim

    Wyjątek dla pełnego miesiąca juz nie obowiązuje? Bo po zastosowaniu
    wzoru dla 31 dni wyjdzie Ci ujemne wynagrodzenie czyli ujemna kwota
    podstawy składek a Pogrom Płatnika nie wie o istnieniu liczb ujemnych
    i nie ukrywa swojego zaskoczenia...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl