  • 1. Data: 2004-11-17 16:34:50
    Temat: Jak uniknąc płacenia podatku po przyjeździe z UK?
    Od: "ko" <k...@W...gazeta.pl>

    Jak uniknąc płacenia podatku po przyjeździe z UK?
    I kiedy, jestesmy zwolnieni z 'dodatkowej doplaty roznicy' w opodatkowaniu.

    Dodatkwe(pomimo placenia podatku w UK) opodatkowanie po przyjezdzie do
    Polski to całkiem nowy temat, ale wprowadza juz wielu w rozgoryczenie,
    poniewaz moze sie okazac, ze niewiele zostanie(z powodu roznicy w progach-
    nie % ale realnych-po przeliczeniu Ł na zł.-kazdy wpadnie w 'najwyzszy' prog
    podatkowy-po ostatnich poprawkach prawie najwyzszy;-), a przeciez nikt nie
    uwzglednia drozszego zycia w UK(oczywiscie sa diety, ale 30diet w ciagu roku-
    to jakas kpina). US policzy nam tak jakbysmy te pieniadze 'zarobili' przy o
    wiele nizszych kosztach zycia i to mnie martwi.
    Stad moje kluczowe pytanie: Jak to do cholery obejsc?;)-przepraszam, ze sie
    unioslem. W jaki sposob?:
    1) Wymeldowac sie(co z adresem w paszporcie i prawojeździe itd.)

    [[[ustawa o podatku dochodowym mowi o "miejscu zamieszkania", to natomiast
    jest zdefiniowane w KC Art. 25: "Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest
    miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu." ]]]

    2) Wymeldowac i sprzedac mieszkanie(czy to ma sens?!, jadac nawet na 5lat) 2)
    Czy jezeli bede pracowal w GB 5 lat(lub 1,5roku) to po przyjezdzie bede
    musial zaplacic zalegly podatek?-istny absurd przeciez po 5 latach, kto
    przyjedzie/wroci do Polski majac swiadomosc, ze US puscil go
    przyslowiowych 'skarpetkach', a przynajmniej powaznie 'ograniczy'
    jego 'oszczednosci' (jezeli je bedzie mial) -i w cale nie chce mi sie smiac

    3) Jak dlugo mam 'byc' w GB aby nie placic dodatkowego podatku(moja skromna
    osoba uwaza go za dodatkowy, poniewaz koszty zycia nie sa tozsame, tylko
    wyzsze, a progi podatkowe po przeliczeniu beda 'realnie' nizsze-czyli bedac
    tam bede w najnizszym progu podatkowym, wracajac do Polski 'wpadne' w
    najwyzszy) 4)Jak to sie powinno liczyc? Czy jezeli nie przyjade przez 3lata,
    to bede i tak musial zaplacic podatek-czyli wrocic i zaplacic po kazdym
    pojedynczym roku, czy po powrocie zaplacic za 3lata? Wiem juz, ze jak
    wroce/odwiedze Polske to powinienem przed 20 nastepnego miesiaca wplacic
    zaliczke. Ale jezeli nie wroce(lub wroce/odwiedze Polske, ale nie bede dawal
    znaku zycia) to czy i tak powinienem skladac coroczne zeznanie podatkowe?
    Tylko za co-jezeli nie kozystam z dorg/sluzby zdrowia itd. CZY JEDYNYM
    ROZWIAZANIEM JEST ZRZECZENIE SIE OBYWATELSTWA?!! - niewykonalne, w koncu co
    bedzie z pszportem . I ostatnie: Jak to robia ci bogaci polacy, ktorzy placa
    na jakiejs wysepce podatki i nie musza placic w Polsce dodatkowych, a moze
    trzeba zalozyc firme w GB i wtedy nie bedzie juz sie placilo w Polsce,ale
    czy na pewno? Niestety moja wiedza nie pozwala odpowiedziec na powyzsze
    pytania z cala moca i swiadomoscia poprawnosci udzielonej odpowiedzi!
    Pozwala mi jeno na wtracenie swoich 3 groszy i podzielenie sie swoimi
    watpliwosciami. Dlatego z gory goraco dziekuje osobie pragnacej podzielic
    sie swoja wiedza i wiadomosciami, ktore rozwiewalyby powyzsze watpliwosci.
    pozdrowienia

    http://www.wcip.pl/pliki/0030.pdf

  • 2. Data: 2004-11-17 18:41:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Nov 2004, ko wrote:

    >+ Jak uniknąc płacenia podatku po przyjeździe z UK?

    O, optymista :[
    A tak wKF: to poniżej to są moje DYWAGACJE. Tylko :)

    >+ I kiedy, jestesmy zwolnieni z 'dodatkowej doplaty roznicy' w opodatkowaniu.

    Niestety - patrz:
    - umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania; w roli aktu prawnego ma
    rangę ustawy, faktycznie jest "ważniejsza". Nie, nie mam pojęcia
    co jest w której ustawie - w szczególności z GB :]
    - ustawa; już wiesz :)

    >+ 2) Wymeldowac i sprzedac mieszkanie(czy to ma sens?!, jadac nawet na 5lat)

    IMHO niekoniecznie.

    >+ 3) Jak dlugo mam 'byc' w GB aby nie placic dodatkowego podatku(moja skromna
    >+ osoba uwaza go za dodatkowy

    Najlepiej IMHO "rok podatkowy" :)
    Tj. od stycznia do grudnia :)
    Pomysł żeby pracować za granicą od lipca do czerwca jest IMHO
    proszeniem się o kłopoty :>

    >+ zaliczke. Ale jezeli nie wroce(lub wroce/odwiedze Polske, ale nie bede dawal
    >+ znaku zycia) to czy i tak powinienem skladac coroczne zeznanie podatkowe?

    Jasne że nie. Istotne jest czy *podlegasz podatkowi* w Polsce.

    >+ Tylko za co-jezeli nie kozystam z dorg/sluzby zdrowia itd. CZY JEDYNYM
    >+ ROZWIAZANIEM JEST ZRZECZENIE SIE OBYWATELSTWA?!! - niewykonalne

    Przecież to jest BEZ ZWIĄZKU !
    Myślisz że cała Polonia (w tym z USA) ma obowiązek podatkowy w .pl ?? :)
    Albo myślisz że ktoś z obywatelstwem niemieckim czy ukraińskim nie
    musi w Polsce podatku płacić - jeśli tu pracuje ??

    >+ bedzie z pszportem . I ostatnie: Jak to robia ci bogaci polacy, ktorzy placa
    >+ na jakiejs wysepce podatki i nie musza placic w Polsce dodatkowych

    ...mają tam firmę IMHO :)

    >+ a moze trzeba zalozyc firme w GB

    ...ale *spółkę handlową* będącą *osobą prawną*, tak ? :)
    Chyba nie myślisz o "DG osoby fizycznej która mieszka w Polsce" ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-17 19:50:21
    Temat: dzieki-troche sam 'pokopalem' i jezeli kogos ten temat by inter
    Od: " " <k...@N...gazeta.pl>

    interesowal, to zapraszam do lektury .
    Oczywiscie Ciebie bezpisrednio prosze o komentarz;0)

    2. Sposób opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej za
    granicą wynika z zawartych przez Polskę, dwustronnych umów w
    sprawie unikania podwójnego opodatkowania dochodów oraz ustawy
    o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy jednakże
    pamiętać, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania mają
    pierwszeństwo przed polskim wewnętrznym prawem podatkowym.
    Zwolnienia, które wynikają z tych umów mają zastosowanie nawet
    wówczas, gdy nie mają potwierdzenia w przepisach prawa
    wewnętrznego danego kraju.
    http://www.wcip.pl/pliki/0030.pdf
    art.15
    2. Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenia,
    jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z
    pracy najemnej wykonywanej na terenie drugiego Umawiającego się Państwa,
    mogą być opodatkowane tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:
    a) odbiorca przebywa w drugim Państwie łącznie nie dłużej niż 183 dni
    podczas danego roku podatkowego i
    CZY TO OZNACZA, IŻ TE WSPOMNIANE 183DNI-MAJA NADAL ZASTOSOWANIE?
    (ponizsza &#8216;umowa&#8217; jest obowiązujaca - sprawdzałem na stronie sejmu)

    UMOWA między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego
    Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia
    podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych,

    podpisana w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r.

    http://www.pb.pl/content.aspx?sid=6755&id=100985
    Artykuł 1
    Zakres podmiotowy.
    Niniejsza Umowa dotyczy osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w
    jednym lub obu Umawiających się Państwach.
    Artykuł 4
    Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.
    1. W rozumieniu niniejszej Umowy określenie &#8222;osoba mająca miejsce
    zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie&#8221; oznacza &#8211; z
    uwzględnieniem postanowień ustępów 2 i 3 niniejszego artykułu &#8211; każdą osobę,
    która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi
    na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne
    podobne znamiona; określenie to nie obejmuje osoby fizycznej, która podlega
    opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona
    dochód ze źródeł w nim położonych. Określenia &#8222;osoba mająca miejsce
    zamieszkania lub siedzibę w Polsce&#8221; oraz &#8222;osoba mająca miejsce
    zamieszkania
    lub siedzibę w Zjednoczonym Królestwie&#8221; będą rozumiane w sposób analogiczny.
    2. Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce
    zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas stosuje się
    następujące zasady:
    a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się
    Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania. Jeżeli ma ona stałe
    miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas uważa się ją
    za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, z którym ma
    ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
    b) jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiającym się Państwie osoba ma
    ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze albo jeżeli nie posiada ona
    stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, wówczas
    uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie,
    w którym zwykle przebywa;
    c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Umawiających się Państwach lub nie
    przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, wówczas będzie ona uważana za mającą
    miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, którego jest obywatelem;
    d) jeżeli miejsca zamieszkania nie można określić zgodnie z postanowieniami
    litery a), b) oraz c) niniejszego ustępu, właściwe władze Umawiających się
    Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.
    Artykuł 15
    Praca najemna.
    1. Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 wynagrodzenia
    za pracę i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce
    zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, mogą być
    opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim
    Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za
    nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
[...]
    b) wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy,
    który nie ma w tym drugim Państwie miejsca zamieszkania lub siedziby, i
    c) wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą
    pracodawca posiada w drugim Państwie.
    3. Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu
    wynagrodzenia z pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku morskiego,
    samolotu, pojazdu szynowego lub drogowego w komunikacji międzynarodowej mogą
    być opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się
    miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.
    Artykuł 23
    Uniknięcie podwójnego opodatkowania.
    1. Podatek polski, płatny na podstawie ustawodawstwa Polski oraz zgodnie z
    postanowieniami niniejszej Umowy, bez względu na to, czy jest pobierany
    bezpośrednio, czy przez potrącenie, w stosunku do zysków, dochodu lub
    należnych przychodów ze źródeł położonych w Polsce (wyłączając &#8211; jeżeli
    chodzi o przypadek dywidendy &#8211; podatek płatny od zysków, z których dywidenda
    ta jest płacona) będzie zaliczony na poczet jakiegokolwiek podatku
    Zjednoczonego Królestwa obliczonego w odniesieniu do tych samych zysków,
    dochodu lub należnych przychodów, od których podatek polski został
    obliczony. Zaliczenie takie zostanie udzielone zgodnie z istniejącymi
    postanowieniami ustawodawstwa Zjednoczonego Królestwa, które dotyczą tego
    zaliczenia jako zaliczenia na poczet podatku Zjednoczonego Królestwa,
    podatku płatnego na terytorium, które znajduje się poza Zjednoczonym
    Królestwem, oraz zgodnie z każdą następną zmianą tych postanowień, która
    jednakże nie naruszy zawartej tutaj zasady.
    2. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga
    dochód lub zyski majątkowe, które &#8211; zgodnie z postanowieniami niniejszej
    Umowy &#8211; mogą być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie, wtedy Polska
    pozwoli na potrącenie od polskiego podatku od dochodu lub zysków majątkowych
    (w zależności od konkretnego przypadku), należnego od tej osoby, kwoty
    równej podatkowi zapłaconemu w Zjednoczonym Królestwie odpowiednio od tego
    dochodu lub zysków majątkowych. Jednakże takie potrącenie nie może
    przekroczyć tej części podatku polskiego, która przypada proporcjonalnie na
    dochód lub zyski majątkowe, które mogą być opodatkowane w Zjednoczonym
    Królestwie.
    3. Dla celów stosowania ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu zyski, dochód
    oraz zyski majątkowe &#8211; będące własnością osoby mającej miejsce zamieszkania
    lub siedzibę w Umawiającym się Państwie &#8211; które mogą być opodatkowane w
    drugim Umawiającym się Państwie zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy,
    będą uznane jako powstające ze źródeł położonych w tym drugim Państwie.
    4. Jeżeli zyski, odnośnie do których przedsiębiorstwo Umawiającego się
    Państwa zostało objęte podatkiem w tym Państwie, są także włączone do zysków
    przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa i te zyski tak włączone
    są zyskami, które byłyby narosły dla tego przedsiębiorstwa tego drugiego
    Umawiającego się Państwa, jeżeliby warunki ustalone między tymi
    przedsiębiorstwami były warunkami, jakie byłyby ustalone między niezależnymi
    od siebie przedsiębiorstwami &#8211; wtedy kwota włączona do zysków obydwu
    przedsiębiorstw będzie traktowana dla celów stosowania niniejszego artykułu
    jako dochód ze znajdującego się w tym drugim Państwie źródła należącego do
    przedsiębiorstwa pierwszego wymienionego Państwa i ulga podatkowa zostanie
    odpowiednio udzielona na podstawie postanowień ustępu 1 lub ustępu 2
    niniejszego artykułu.
    Artykuł 24
    Równe traktowanie.
    1. Obywatele Umawiającego się Państwa nie mogą być poddani w drugim
    Umawiającym się Państwie ani opodatkowaniu, ani związanym z nim obowiązkom,
    które są inne lub bardziej uciążliwe od tych, których w tych samych
    okolicznościach są lub mogą być poddani obywatele tego drugiego Państwa.

  • 4. Data: 2004-11-18 12:07:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    >+ Oczywiscie Ciebie bezpisrednio prosze o komentarz;0)

    Y tam... nie mam nic do dodania :)

    [...]
> [...]
    >+ podczas danego roku podatkowego i
    >+ CZY TO OZNACZA, IŻ TE WSPOMNIANE 183DNI-MAJA NADAL ZASTOSOWANIE?

    IM*H*O - powinny mieć. Ale...doradzcą nie jestem :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)