  • 11. Data: 2012-11-10 10:38:05
    Temat: Re: Jak "wyjść" z VATu
    Od: "Roman" <r...@w...pl>

    .
    > Przepis z art.15, określający kto jest podatnikiem, nie przewiduje
    > "przerwania" bycia podatnikiem.
    > Można przestać podlegać pod ustawę z tytułu zaprzestania czynności
    > podlegających pod VAT, ale to nie powoduje, że po powrocie do
    > podlegania podmiot jest "nowy".
    > Jasno i wyraźnie napisali, że podatnikiem jest (w przypadku
    > o którym mowa) *osoba fizyczna*. Fakt zaprzestania DG nie powoduje
    > "zniknięcia" osoby, ta osoba zachowuje ciągłość.
    > To nie spółka, którą można rozwiązać, zawiązać i będzie nowa spółka.
    > (tak, przy spółce to JEST metoda na "wylot" z VATu).

    No to cytuję ten artykół w całości:
    "odatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości
    prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność
    gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej
    działalności."

    Jest tutaj "wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą" - jeśli firma
    zostanie zamknięta to w tym momencie osoba fizyczna przestaje wykonywać
    działalność gospodarczą a więc w myśl tego artykółu przestaje być
    podatnikiem!

  • 12. Data: 2012-11-14 00:10:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Nov 2012, Roman wrote:

> [...]
    > zostanie zamknięta to w tym momencie osoba fizyczna przestaje wykonywać
    > działalność gospodarczą a więc w myśl tego artykółu przestaje być

    Oczywiście.
    Ale po wznowieniu DG nie staje się nowym podatnikiem, lecz
    *wraca* do poprzedniego stanu podatnika zarejestrowanego.
    Przyjrzyj się - rejestracja podatnika jest stanem odrębnym,
    ale zwolnienie nie zależy od rejestracji.
    Zależy wyłącznie od bycia podatnikiem (bycia nim *teraz*) oraz
    od upłynięcia okresu od ostatniego przejścia na rejestrację.
    Jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie".
    Ale moje zdanie jest jak wyżej - z przepisów (mi) jednoznacznie
    wynika tylko to co napisałem.
    I jakby np. w US mi powiedzieli inaczej, to tym bardziej bym
    się bał wersji z wyrejestrowaniem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2012-11-16 13:13:39
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 09 Nov 2012 14:49:34 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > SC to jest współwłasność łączna, a dochód z niej może być
    > wypłacany tylko po rozliczeniu rocznym lub zmianie umowy (tak, 863 KC,
    > sprawdź - mi szczęka opadła, ale było to wiele lat temu, pisywał tu
    > grupowicz "Karol", który co zadał pytanie to trzeba było szczękę z
    > podłogi zbierać ;))

    To skąd oni te pieniądze na zaliczki na PIT mają wziąć? ;)

  • 14. Data: 2012-11-16 17:29:42
    Od: <8...@4...172942.invalid> (Tom N)

    jureq w

    > To skąd oni te pieniądze na zaliczki na PIT mają wziąć? ;)

    Gotfryd trochę namieszał pisząc *dochód*, i wskazał IMHO nie ten artykuł:

    Art. 868.
    § 1. Wspólnik może żądać podziału i wypłaty zysków dopiero po rozwiązaniu
    spółki.
    § 2. Jednakże gdy spółka została zawarta na czas dłuższy, wspólnicy mogą
    żądać podziału i wypłaty zysków z końcem każdego roku obrachunkowego.

    No i jeszcze to:
    § 3. Każdy wspólnik może bez uprzedniej uchwały wspólników wykonać czynność
    nagłą, której zaniechanie mogłoby narazić spółkę na niepowetowane straty.

    Płacenie zaliczek jest czynnością nagłą, której zaniechanie mogłoby narazić
    spółkę na niepowetowane straty, np. rozwiązanie spółki spowodowane
    upadłością wspólnika z powodu niepłacenia podatków ;-)

    --
    'Tom N'

  • 15. Data: 2012-11-17 08:55:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Nov 2012, jureq wrote:

    > To skąd oni te pieniądze na zaliczki na PIT mają wziąć? ;)

    :)
    A nie wiem, czy ustawodawca założył że stamtąd co zwykle w spółce
    (czyli z wkładu), czy to ma być "uzasadniony wydatek" a nie "zysk
    do podziału".
    Możesz popatrzeć na to tak: przy przychodzie memoriałowym (znaczna
    większość przychodów w DG) ustawodawca równie udanie się nie pyta
    skąd weźmiesz pieniądze na zaliczkę, jeśli przychodu kasowego jeszcze
    nie ma.
    :]

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2012-11-17 08:56:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Nov 2012, 8...@4...172942.invalid wrote:

    > Gotfryd trochę namieszał pisząc *dochód*, i wskazał IMHO nie ten artykuł:

    A tak, thx za korektę :)

    pzdr, Gotfryd