  • 1. Data: 2007-01-21 19:35:08
    Temat: Jak zakończyć?
    Od: "MR" <x...@p...onet.pl>

    Witam,
    Do 31.12.2006 byłem płatnikiem VAT + PKPiR z tym dniem zakończyłem
    działalność i zgłosiłem wszystko w:
    1. UM - dostałem decyzję o skreśleniu,
    2. z dokumentem z UM pojechałem do ZUS i złożyłem ZWUA i ZWPA
    3. z dokumentem z UM pojechałem do GUS i złożyłem RG-2 i dostałem
    zaświadczenie
    4. złożyłem NIP-3 i VAT-Z

    a) Teraz powinienem zrobić remanent likwidacyjny... (do kiedy go zrobić i
    gdzie złożyć?)
    b) Do tej pory robiłem tylko remament roczny - czym ten się różni?
    c) Głównie zajmowałem się usługami i z towarów mi zostało tylko 6
    asortymentów o wartości netto 500zł oraz jak się dowiedziałem to muszę
    jeszcze w tym remamencie uwzględnić również rzeczy które służyły mi jako
    wyposażenie. Wyposażenia naliczyłem według dokumentów zakupu na około 5000zł
    netto jednak niektóre rzeczy przez 3 lata działalności całkowicie się
    zniszczyły i fizycznie ich już nie mam bo wylądowały na śmietniku a inne
    straciły wiele na wartości (sprzęt komputerowy). Jako powinienem rozliczyć
    VAT (czy w VAT-7 z 12/2006 wpisać?) oraz podatek dochodowy (w PIT36
    uwzględnić jako dochód?) zarówno od towarów jak i od tego wyposażenia oraz
    jaki jest termin?

    Pozdrawiam
    Mariusz

  • 2. Data: 2007-01-22 09:20:13
    Temat: Re: Jak zakończyć?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Jan 2007, MR wrote:

    > Witam,
    > Do 31.12.2006 byłem płatnikiem VAT + PKPiR z tym dniem zakończyłem
    > działalność

    Hm...

    > a) Teraz powinienem zrobić remanent likwidacyjny... (do kiedy go zrobić i
    > gdzie złożyć?)

    Hm... a rozporządzenie poczytałeś?
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
    (rejestracja darmowa)
    +++
    § 27.
    1. Podatnicy sš obowišzani do sporzšdzenia i wpisania do księgi
    spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców)
    podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku,
    wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury"
    na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień
    rozpoczęcia działalnoœci w cišgu roku podatkowego, a także w razie
    zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub
    likwidacji działalnoœci.
    [...inny paragraf...]
    4. O zamiarze sporzšdzenia spisu z natury w innym terminie niż na dzień 1
    stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalnoœci gospodarczej
    podatnicy sš obowišzani zawiadomić w formie pisemnej właœciwego naczelnika
    urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datš
    sporzšdzenia tego spisu.
    ---

    > b) Do tej pory robiłem tylko remament roczny - czym ten się różni?

    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalnoœci, spisem z natury należy objšć również wyposażenie.

    Wynika to z faktu, że wg ustawy oblicza się wg "współczynnika"
    (dochód do przychodu) podatek również od wyposażenia.

> [...]
    > netto jednak niektóre rzeczy przez 3 lata działalności całkowicie się

    Hm... to na mój gust nie powinno ich być w ewidencji!
    Z VATem jest źle - bo kilka lat temu jakiś geniusz zmienił wycenę
    podstawy z wartości rynkowej na wartość zakupu, więc od niemal zużytego
    sprzętu (ale nie zbytego) trzeba zwracać cały VAT.
    Więc nalepiej sprzęt od którego odliczano kiedykolwiek VAT "wyprzedać
    do gołej ziemi" przed zamknięciem DG!
    Ja tam nie wiem, czy nagłe złomowanie dużej ilości sprzętu i to przy
    samym zamykaniu DG nie spowoduje czy ktoś nie będzie się czepiał :(
    Niby - "no nie było jak robiłem spis i przypomniałem sobie że kiedyś
    złomowałem", ale wtedy jest pytanie dlaczego ewidencja nie była
    aktalizowana na bieżąco.

    > uwzględnić jako dochód?) zarówno od towarów jak i od tego wyposażenia oraz
    > jaki jest termin?

    Właśnie z teminem mi się nie podoba.
    Bo spis powinien być "na dzień" zakończenia DG - to nie musi być
    równoznaczne że *w* dniu, ale tak mi podejrzanie wygląda, no i trzeba
    powiadomić US na 7 dni *przed* spisem.

    pzdr, Gotfryd