  • 1. Data: 2010-07-28 19:15:53
    Temat: Jaki VAT na usluge w Szwajcarii (w swietle nowych zasad opodatkowania uslug)?
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam problem nastepujacy - jaka VAT mam zastosowac do faktury? 22% czy
    faktura nie podlega pod VAT?

    Jako samozatrudniony zarejestrowany w Polskce bede subkontraktorem
    firmy konsultingowej, zarejestrowanej w Szwajcarii, ktora to firma z
    kolei funkcjonuje jako subkontraktor firmy outsourcingowej w Niemiec,
    ktora to z kolei firma swiadczy uslugi ostatecznemu klientowi - duzej
    firmie z Niemiec. Kontrakt jest na uslugi konsultingu IT.

    Wydaje mi sie, ze zgodnie z nowa definicja miejsca swiadczenia uslug,
    wlasciwym miejscem powinna byc siedziba uslugobiorcy - Szwajcaria w
    tym przypadku, VATu w ogole nie powinienem naliczac (NP), a poniewaz
    Szwajcaria nie jest czlonkiem EU, nie powinienem nawet tez wspominac o
    reverse-charge VAT.

    Temat byl juz poruszany w 2008 ( http://tinyurl.com/38e6pfb ), ale
    nowe zasady opodatkowania uslug imo dosyc istotnie moga zmienic
    sytuacje...

    Ktos moze pomoc?

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 2. Data: 2010-07-28 19:41:14
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 28-07-2010 o 21:15:53 glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > ktora to z kolei firma swiadczy uslugi ostatecznemu klientowi - duzej
    > firmie z Niemiec. Kontrakt jest na uslugi konsultingu IT.

    Ok, a te firmy z Niemiec to mają znaczenie dla sprawy, czy po prostu
    tak się składa że wiesz z kim Szwajcarzy współpracują ?

> [...]
    > tym przypadku, VATu w ogole nie powinienem naliczac (NP), a poniewaz
    > Szwajcaria nie jest czlonkiem EU, nie powinienem nawet tez wspominac o

    "Zależy" :)

    Jeśli Szwajcaria nie łapie się na bycie w unijnym obszarze VAT (wydaje mi
    się
    że jest poza UE również dla potrzeb VAT, ale to na 95%), to wtedy ma
    zastosowanie
    albo art. 28b jeśli klient jest podanikiem w rozumieniu art. 28a, albo
    art. 28l jeśli nim nie jest.
    Tak czy siak, jeśli mówimy o usługach 72.2 z PKWiU'97 to masz je
    wydelegowane poza UE
    - i oczywiście wtedy nie wspominasz o reverse charge (ale już o art.
    28b/28l jak najbardziej).

    Natomiast jeśli Szwajcaria pod względem VATu należy do UE, to wtedy
    przydałoby się mieć
    dowody że ma zastosowanie art. 28b.1 a nie art. 28b.4 - taka mała pułapka.

    --
    Tomek