  • 1. Data: 2012-11-19 16:08:46
    Temat: Jaki adres na fakturach
    Od: POdatki <d...@w...pl>

    > Podatnik Jan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna
    (produkcja artykułów plastikowych, zatrudnia 20 osób) np. w Warszawie przy ulicy
    Ogórkowej 2, a zameldowany jest w Koziej Wólce pod Warszawą przy ulicy Polnej 1.

> [...]
    > 00- 956 Warszawa
    > ul. Ogórkowa 2
    > NIP 123456789
    >
    > Urząd Skarbowy to zakwestionował i wskazał, iż podatnik powinien posługiwać się
    takim adresem:

    > Firma Produkcyjna ,,Zabawki"
    > Jan Kowalski
    > 00-123 Pruszków
    > Kozia Wólka
    > ul. Polna 1
    > NIP 123456789
    > czyli adresem zameldowania.
    > Powołał się przy tym na rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28.03.2011r., DZ U.
    z 2011r. nr 68 poz. 360 - cytuję ,,faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna
    zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i
    nabywcy oraz ich adresy. Nie precyzuje jednocześnie o jakie adresy chodzi. Jak
    wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia
    17.11.2010r. nr IBPP1/443-795/10/BM należy odwołać się do innych przepisów, a w
    szczególności do danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, które są
    podstawą wpisu podatnika do rejestru podatników VAT." a wiec na fakturach
    sprzedażowych i zakupowych ma być adres zamieszkania podatnika , a nie prowadzenia
    działalności.

    > Uważam, iż jest to nadinterpretacja przepisów wręcz złośliwa dla podatników. Jeśli
    przepisy są nie precyzyjne to nie można ich interpretować na niekorzyść podatnika.
    Proszę sobie wyobrazić firmę której urzędnik poleca dokonanie korekty faktur
    sprzedaży i wystawienie not korygujących do faktur zakupu, gdy firma w ciągu roku ma
    1000 faktur zakupowych i 500 sprzedażowych .

    > Inna kwestia dlaczego podatnik ma ujawniać na każdej fakturze swoje miejsce
    zamieszkania, czy dla przestępców ?

    > Ktoś kto będzie chciał sprawdzić czy taka firma istnieje będzie jej szukał nie w
    Warszawie a w Koziej Wólce

  • 2. Data: 2012-11-20 07:59:04
    Temat: Re: Jaki adres na fakturach
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 19 Nov 2012 16:08:46 +0100, POdatki napisał(a):

> [...]

    Proponuję przemyśleć sytuację odwrotną: jaki będzie skutek jeśli ktoś w
    pozwie sądowym z tytułu działalności gospodarczej (np. o jakąś płatność)
    poda adres w Warszawie a nie w Koziej Wólce. Taki pozew powinien zostać
    po prostu odrzucony. I pytanie dodatkowe do przemyślenia: skąd po
    ostatnich zmianach w przepisach o rejestrze DG wziąć adres zamieszkania.

  • 3. Data: 2012-11-20 11:29:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Nov 2012, POdatki wrote:

> [...]

    Nie gra roli.
    Ważne gdzie zamieszkuje, a jeszcze ściślej, czy podał miejsce
    zamieszkania USowi.

    Nieprawda.
    Pokaż wycinek skanu, na którym US zapodał że "zameldowania" to uwierzę,
    uwierzę że US napisał coś niezgodnego z prawem, bo to się zdarza :>
    Podatnik podaje miejsce zamieszkania, również, jeśli różni się
    ono od miejsca zameldowania. Oba powinny być zgłoszone w US.

    Ale najwyraźniej jesteś w błędzie.
    Tak jest od lat.

    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo/msg/2ca4
    b699ad3c4d0f
    (możesz poczytać resztę flejmu, bo tacy co mieli poglądy zbliżone
    do Twoich i wtedy istnieli)
    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/
    msg/cf671efa40e5c83d
    (moje akurat, tyle że z 2006 roku)

    Ależ...

    Są bardzo precyzyjne.
    Bez adresu zamieszkania będzie kłopot.
    I będziesz klął, dokładnie tak jak Liwiusz Ci napisał, jak kiedyś
    kontrahent Ci nie zapłaci albo towaru nie dostarczy, a sąd
    zwróci "papiery" z żądaniem podania adresu zamieszkania.
    Bo sąd nie będzie wzywał na rozprawę lokalu (lokalu w roli podmiotu,
    nie przedmiotu).
    Chce wezwać człowieka.
    I nie będzie szukał kogo to masz na myśli, bo nie ma takiego obowiązku.

    Bo to *ON* jest firmą!

    Mylisz firmę z przedsiębiorstwem.
    Firma to osoba. Jej nazwa.
    Lokal, narzędzia, towary, prawa majątkowe i reszta "sprzedawalnego"
    chłamu to przedsiębiorstwo, nie firma.
    Firma jest właścicielem przedsiębiorstwa (lub wielu przedsiębiorstw),
    tak to działa.
    W przypadku DG osoby fizycznej firmą jest po prostu człowiek, właściciel.
    Ściślej, "firma" to nazwa pod którą występuje.

    Zajrzyj tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    ...i poszukaj słów "firma" i "przedsiębiostwo".

    A tego nie wiem.
    Podobno w W-wie jest nieco "zamieszkałych" mieszkań, których to
    mieszkańcy głównie opłacają ciecia żeby pilnował czy lokal sobie
    stoi :P
    Być może właśnie z tego powodu (możliwości zapodania miejsca
    zamieszkania w kategorii "NIL").

    A poważniej - podstawą jest odpowiedzialność prowadzącego DG.
    W przypadku DG OF to ta osoba jest odpowiedziala i jej adres jest
    jawny, w przypadku spółki kapitałowej ta odpowiedzialność spoczywa
    na członkach zarządu - i to ich dane są jawne (wpisane do KRS).

    I znajdzie :)

    Bodaj Ludwik XV (król taki, francuski zdaje się) powiadał że
    "państwo to ja".
    A prowadzący jednoosobową DG tak mówi o firmie :)

    pzdr, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT)

  • 4. Data: 2012-11-20 11:44:04
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Podatnik podaje miejsce zamieszkania, również, jeśli różni się
    > ono od miejsca zameldowania. Oba powinny być zgłoszone w US.

    Przy okazji tradycyjnie przypomnę, że na podstawie zupełnie odrębnych
    przepisów obywatel jest obowiązany zameldować się tam gdzie mieszka.

    MJ

  • 5. Data: 2012-11-20 12:18:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Nov 2012, Michal Jankowski wrote:

    > Przy okazji tradycyjnie przypomnę, że na podstawie zupełnie odrębnych
    > przepisów obywatel jest obowiązany zameldować się tam gdzie mieszka.

    Ale grzywna za niedopilnowanie tegoż już nie podpada pod .podatki ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-11-20 13:26:20
    Od: W <w...@w...pl>

    Michal Jankowski wystukał, co następuje:

    > Przy okazji tradycyjnie przypomnę, że na podstawie zupełnie odrębnych
    > przepisów obywatel jest obowiązany zameldować się tam gdzie mieszka.

    OT: A To jeszcze funkcjonuje? Nie mieli tego zmienić? Albo może nie weszło
    jeszcze w życie?

  • 7. Data: 2012-11-20 15:07:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    W wrote:
    > OT: A To jeszcze funkcjonuje? Nie mieli tego zmienić? Albo może nie weszło
    > jeszcze w życie?

    Mieli, ale jak zwykle nie zdazyli

  • 8. Data: 2012-11-20 15:13:34
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Mieli, ale jak zwykle nie zdazyli

    Mieli, ale ile razy termin się zbliża, to odkładają na potem.

    MJ

  • 9. Data: 2013-01-06 13:50:16
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

> [...]
    > zwróci "papiery" z żądaniem podania adresu zamieszkania.
    > Bo sąd nie będzie wzywał na rozprawę lokalu (lokalu w roli podmiotu,

    No to świadczy o tym, że przepisy sądowe są do bani. Człowieka w XXI
    wieku powinno się wzywać po jego ID (peselu, nipie, etc), a nie adresie.
    W końcu, jak przedsiębiorca wystawił fakturę a dwa dni później zmienił
    adres zamieszkania, to też go pozwiesz na zły adres i też dostaniesz w
    cztery litery.

    A co, jeżeli przedsiębiorstwo jest na tyle dochodowe, że przedsiębiorca
    ma dom w górach, apartament w Hiszpanii, ranczo na Warmii ? I np. w
    zimie siedzi w górach, w lecie na ranczu, a jesienią w Hiszpanii?

    Zresztą, nie trzeba być bogatym, aby mieć ten problem. Moja rodzina tak
    miała ze obecnie już ś.p. babcią, która ostatnie 2 lata swego życia
    spędziła raz u jednej córki w Zabrzu, raz u drugiej w Częstochowie. I
    był problem z lekarzem, bo lekarza pierwszego rażenia można zmieniać raz
    na pół roku, a nie raz na miesiąc. Na szczęście przemeldowywanie to
    fikcja i nikt tego nie sprawdza. Ale biorąc pod uwagę przepisy, to
    dodatkowo jeszcze powinni byli latać i przemeldowywać babcię co miesiąc.

    Ogólnie przepisy są wciąż przepisami z czasów feudalnego chłopa
    pańszczyźnianego przywiązanego do ziemi.

    A co, jak ja sobie kupię wóz Dżymały i se będę dżymoł codziennie gdzie
    indziej? Jakieś prawo mi tego zakazuje?

    Skoro gościu prowadzi przedsiębiorstwo w Warszawie i tak sobie napisał
    na fakturze, to to miejsce powinno być dla sądu uznane, za miejsce
    właściwe do dostarczania korespondencji dla tego gościa.

    > I nie będzie szukał kogo to masz na myśli, bo nie ma takiego obowiązku.

    Kogo to wiadomo, bo jego NIP / PESEL identyfikują go jednoznacznie, w
    przeciwieństwie do miejsca zamieszkania, które się może zmieniać, jak
    też pod jednym adresem mogą mieszkać dwaj osobnicy tak samo się
    nazywający (mam znajomego, co ma na imię Michał i synowi też dał na imię
    Michał i mieszkają razem).

    > I znajdzie :)

    firma
    1. <<przedsiębiorstwo handlowe, usługowe lub przemysłowe>>
    2. <<zarejestrowana urzędowa nazwa przedsiębiorstwa>>

    Myślę, że POdatkom chodziło raczej o pierwsze znaczenie. Jak ktoś np. ma
    fakturę i adres z Koziej Wólki, to np. z reklamacją przyjdzie do Koziej
    Wólki (może zapomniał, że kupował w W-wie, może nie on kupował a inny
    pracownik) i zastanie zamknięte mieszkanie.

    > A prowadzący jednoosobową DG tak mówi o firmie :)

    No niestety nie do końca tak jest :( Np. ja chciałem kupić abonament w
    Plusie obecnie na siebie jako konsumenta (zawieszona DG), a po
    odwieszeniu przepisać na siebie jako przedsiębiorcę. Plus się zgodził,
    ale powiedział, że wtedy utracę 700 promocyjnych minut.

    Inny przypadek: Mam podpisaną umowę z Vectrą na Internet 8M jako
    przedsiębiorca. Ostatnio wystąpiłem z pytaniem czy nie można zwiększyć
    prędkości. Nie żeby mi zależało, ale zauważyłem, że dają więcej, to
    myślę ,,a nóż widelec''. No i powiedzieli, że OK, że za 6zł miesięcznie
    więcej i cyrograf na kolejne 2 lata mogę mieć 20M. Zgodziłem się.
    Przyszedł monter, założył nowy modem, wszystko działa. A tu nagle po
    tygodniu dzwonią, że zorientowali się, że ja mam umowę jako firma i albo
    zaakceptuję warunki dla firmy albo przyjdzie monter z powrotem wymienić
    modem.

    I dla Plusa i dla Vectry Ja-Ja to nie to samo co Ja-Przedsiębiorca.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 10. Data: 2013-01-06 17:12:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 06 Jan 2013 13:50:16 +0100, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

> [...]
    > odwieszeniu przepisać na siebie jako przedsiębiorcę. Plus się zgodził,
    > ale powiedział, że wtedy utracę 700 promocyjnych minut.

    A tak z ciekawości: po co chciałeś to przepisywać? Dla przypomnienia:
    jeśli nie zmienili coś od 01.2013, to faktura na usługi telekomunikacyjne
    nie zawierająca NIP jest poprawną fakturą także dla "firmy"