  • 1. Data: 2003-04-24 18:57:07
    Temat: Jaki dochód jest podstawą ustalenia proc. limitów odliczeń?
    Od: " mala" <i...@N...gazeta.pl>

    Niektóre z limitów odliczeń ustalane są jako określony procent dochodu (np.
    10% w przypadku darowizn). Czy wartość dochodu użyta do ustalenia tego limitu
    to tylko przychód - koszty uzyskania, czy też dochód - koszty uzyskania -
    składki na ubezpieczenia społeczne, czy jeszcze coś innego?
    Będę wdzięczna za odpowiedź, najchętniej wraz z podstawą prawną.

  • 2. Data: 2003-04-28 19:33:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Apr 2003, mala wrote:

> [...]
    >+ składki na ubezpieczenia społeczne, czy jeszcze coś innego?
    >+ Będę wdzięczna za odpowiedź, najchętniej wraz z podstawą prawną.

    Przyznam że też mnie zaciekawiło... nikt nie wie ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-04-28 21:58:54
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > Przyznam że też mnie zaciekawiło... nikt nie wie ?

    Sadzę, że przychód minus koszty - odliczenia te są w tym samym artykule.

    Z ustawy pdof:
    Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28-30,
    stanowi
    dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 oraz ust. 4-6 i 8-12 lub
    art. 24b
    ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot:
    2) składek, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych:
    9) darowizn:
    a) na cele naukowe, naukowo-techniczne,[]
    -łącznie do wysokości nie przekraczającej 15% dochodu,
    b) na cele kultu religijnego[]
    -łącznie do wysokości nie przekraczającej 10% dochodu,

    i wcześniej w ustawie
    Art. 9.
    []
    2. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią
    inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich
    uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają
    sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
    []
    Art. 24.
    1. U podatników, którzy zgodnie z obowiązującymi ich zasadami rachunkowości
    sporządzają sprawozdanie finansowe, za dochód z działalności gospodarczej
    uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg,
    zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki nie
    stanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar
    kosztów uzyskania przychodów.
    [] i dalej.

    Dfincja dochodu zajmuje w ustawie znaczną ilość miejsca, ale to co
    przytoczyłem to IMHO podstawa.

    Ryszard