  • 1. Data: 2002-01-12 17:43:35
    Temat: KPiR, towar handlowy i koszty.
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Witam obecnych.

    Dotyczy: towar handlowy, KPiR, zaliczenie w koszty.

    Mam problem - czy poprawnie podsumowałem koszty na PIT-5.
    Problem jest mniejszy jeśli chodzi o ew. korektę zeznania (i tak
    w okresie do listopada są straty, więc podatku niet), odrobiwszy
    googlem lekcję :] i poczytawszy ustawy wiem że wręcz mogłem nie składać
    zeznań PIT-5 - niemniej nie chciałbym dopuścić żeby coś zostało
    źle...

    Najpierw (nim czytający stracą cierpliwość !) przykład KPiR
    [fixed font, np. Courier - a nie Arial !]

    podsumowanie Razem zakup mat. Razem
    miesiąca Przychód handlowych Wydatki
    9 10 15 <---kolumna KPiR
    października: 0,00 2000,00 100,00
    listopada: 2,00 500,00 500,00

    PIT-5 za październik:
    C. Ustalenie dochodu i straty
    Przychód koszty dochód strata
    b c d e
    0,00 2000,00 0,00 2000,00

    PIT-5 za listopad:
    C. Ustalenie dochodu i straty
    Przychód koszty dochód strata
    b c d e
    2,00 2600,00 0,00 2598,00

    Jest dobrze czy coś nie tak ??

    Jeszcze co poczytałem:

    UoPDoOF art.22.1:
    "kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszystkie koszty
    poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych
    w art. 23."

    Czyli zakup towaru handlowego *gdzieś* i *kiedyś* uznaje się za koszt.

    Instrukcja ("Objaśnienia...") do KPiR:
    "15. Kol. 15 jest przeznaczona do wpisywania łącznej kwoty...kolumn 12-14"
    (a towary handlowe są wcześniej)
    Czyli koszt nabycia towaru handlowego *tu* nie jest KUP.

    Z drugiej strony remanent roczny nakazuje wliczyć wartość towarów do
    przychodów (odejmując remanent "zeszłoroczny") przy liczeniu dochodu
    - co jest zrozumiałe (inaczej każdy kto może za cały dochód kupowałby
    łatwo zbywalnego towaru i nie miałby zysku "na papierze").
    Wydawało mi się że właściwe jest policzenie "towaru" do KUP przy
    PIT-5[C.c], co przystaje do reszty algorytmu: kupuję w "koszt
    miesiąca" a "przychód miesiąca" przepisuję jak leci, na koniec
    roku wszystko co "się zebrało" na magazynie łupie mnie podatkiem :>
    a co przejadłem z zeszłorocznych zapasów obniża mój dochód (bo
    podatek zapłaciłem wcześniej).

    Niniejszym zapodaję prośbę o uspokojenie... -:)
    - Pozdrowienia, Gotfryd
    PS: czyjś komentarz do H.T.A żeby sobie ksiązkę o książce ;) kupił też
    czytałem, ale po pierwsze w sobotę wieczorem na peryferiach miasta
    trochę trudno o wybór książek - a po drugie to *tu* często pada argument
    żeby usiłować zrozumieć materiały źródłowe a nie polegać na opraco-
    waniach :) więc poproszę o usprawiedliwienie mocno lamerskiego pytania !

  • 2. Data: 2002-01-13 14:22:09
    Temat: Re: KPiR, towar handlowy i koszty.
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    witam

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
> [...]
    składać
    > zeznań PIT-5 - niemniej nie chciałbym dopuścić żeby coś zostało

    Przede wszystkim, wszystkie kolumny księgi podsumowujesz narastająco
    od początku roku. Czyli np. na koniec listopada masz sumę wszystkich
    przychodów za m-ce od stycznia do listopada.
    "Koszty uzyskania przychodu" liczy się sumując: koszty zakupu towarów
    + koszty uboczne zakupu towarów + pozostałe wydatki
    czyli suma wszystkich towarów i wydatków od początku roku.

    Podsumowania w twoim przykładzie są błędne.
    Koszty uzyskania przychodu do końca października ( zakładając, że od
    stycznia do września były 0,00) wynoszą:
    2000 + 100 = 2100
    dochód = 0 - 2100 = -2100 czyli strata
    przepisujesz to do PIT-5 wykazujesz stratę i nie ma podatku.

    do końca listopada:
    koszty uzyskania: towary 2500 (tj. 2000 + 500 )
    plus wydatki 600 ( tj. 100 + 500 )
    co daje razem 3100
    do PIT-5 za 11.2001
    przychód: 2,00
    koszty uzyskania: 3100,00
    strata 3098,00

    Towary handlowe będące kosztem uzyskania w ciągu roku liczy się
    narastająco tylko wyłącznie na podstawie bieżących zakupów.
    Czyli możesz więcej kupić niż sprzedać, bo kupowałeś "na stan
    magazynu".
    Robisz to w celu zapłaty ZALICZKI na podatek dochodowy.

    Po zakończeniu roku, w PIT rocznym, w celu policzenia PODATKU towary
    musisz uwzględnić w kwocie tylko tych, które sprzedałeś.
    A sprzedałeś towary ( i taki jest koszt towarów ):
    a) remanent początkowy
    b) plus zakupy towarów w ciągu roku
    c) minus remanent końcowy

    np. u ciebie rem.pocz.= 300,00
    plus zakupy = 2500,00
    minus rem.końcowy = 2799
    daje koszt towarów handlowych = 1,00 zł

    Tak więc na PKPiR w ciągu roku kosztem towarów są tylko zakupy towarów
    a do zeznania rocznego są one korygowane remanentami.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 3. Data: 2002-01-13 22:49:42
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Witam !

    On Sun, 13 Jan 2002, Ryszard G wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Przede wszystkim, wszystkie kolumny księgi podsumowujesz narastająco

    ....do zeznania PIT-5. Wiem (proszę o nie traktowanie tego
    jako arogancji, tylko ustalam fakty :)!)

    >+ Czyli np. na koniec listopada masz sumę wszystkich
    >+ przychodów za m-ce od stycznia do listopada.

    Powoli.
    W KPiR *muszę* sporządzić podsumowanie miesięczne wszystkich
    kolumn (i *to* podsumowanie podałem w przykładzie), natomiast
    *mogę* robić *dodatkowo* podsumowania narastające - lub też
    mogę ich *nie* robić, za to zrobić jedno podsumowanie
    roczne. Tak przeczytałem w instrukcji i rozporządzeniu :)
    Wybrałem ten drugi wariant.
    Oczywiście, na PIT-5 wpisuję sumy narastające niezależnie
    czy w KPiR wystepują czy nie !

    >+ "Koszty uzyskania przychodu" liczy się sumując: koszty zakupu towarów
    >+ + koszty uboczne zakupu towarów + pozostałe wydatki
    >+ czyli suma wszystkich towarów i wydatków od początku roku.

    Inaczej mówiąc: sumuję to co w KPiR jest w kol. 10, 11
    (nie podałem, bo mam pusto) i 15. Uff, OK, thx !

> [...]
    >+ stycznia do września były 0,00) wynoszą:
    >+ 2000 + 100 = 2100
    >+ dochód = 0 - 2100 = -2100 czyli strata

    ARRRGH ! Źle napisałem w przykładzie !
    Rzut oka do KPiR i kopii zeznania... (oczywiście tam są mniej
    okrągłe kwoty)... - JEST DOBRZE.

    >+ przepisujesz to do PIT-5 wykazujesz stratę i nie ma podatku.

    Tak. Z grupy dowiedziałem się że mogłem wręcz nie składać
    PIT-5. Ale składałem i to dwa razy: bo odliczyłem składkę
    *zdrowotną* (tj. wpisałem w koszty) :>
    Cóż, nauka kosztuje... :(

    >+ do końca listopada:
    >+ koszty uzyskania: towary 2500 (tj. 2000 + 500 )
    >+ plus wydatki 600 ( tj. 100 + 500 )
    >+ co daje razem 3100

    O-CZY-WIŚ-CIE.

    Zeznaję, że w zeznaniu mam dobrze, "zaokrąglając" w przykładzie
    przy okazji bez sensu pominąłem kolmnę koszty :(
    Wybaczcie zamieszanie, ale pisałem posta po dłuższej (samodzielnej)
    walce z ustawą nt. amortyzacji więc byłem lekko skołowany !
    Jeszcze raz przepraszam za nieumiejętności policzenia w 2 kolumnach :(

    [...]
> [...]
    >+ musisz uwzględnić w kwocie tylko tych, które sprzedałeś.
    >+ A sprzedałeś towary ( i taki jest koszt towarów ):

    Miałem zero :)
    Ale reszta mi się zgadza - tylko czytałem, czytałem i *nigdzie*
    nie znalazłem jawnego zapisu *kiedy* wlicza się wartość zakupu
    w koszt :)

    >+ Tak więc na PKPiR w ciągu roku kosztem towarów są tylko zakupy towarów
    >+ a do zeznania rocznego są one korygowane remanentami.

    Ta...jest !
    Uff, dziękuję bardzo - bo już myślałem że popełniłem błąd
    gruby w rozumowaniu :) Przeczytanie ustawy jest ZNACZNIE
    łatwiejsze niż wydedukowanie które rubryki danych źródłowych
    wpisać w które rubryki PIT :>
    Ostatnio (wczoraj) obracałem we wszystkie strony EŚT, kombinując
    co gdzie miało być wpisane na przełomie roku :[

    >+ pozdrawiam
    >+ Ryszard

    Ja pozdrawiam, dziękuję i przepraszam za błąd w przykładzie.
    Może i dobrze - bo wyjaśniłeś wielkimi literami :)

    - Gotfryd
    PS: oczywiście, czytając archiwa grupy już dowiedziałem
    się że FP niesłusznie policzyłem do "osobistych
    składek ubezpieczeniowych" w PIT-5 zamiast wpisać do KUP,
    ale tym zajmę się za chwilę :]
    "Szkodowość" żadna, więc może nie trzeba będzie korygować
    zeznań...