    From: "Ryszard G" <r...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR, towar handlowy i koszty.
    Date: Sun, 13 Jan 2002 15:22:09 +0100

    witam

    napisał w wiadomości
    news:Pine.LNX.4.21.0201121840000.30346-100000@irys.s
    tanpol.com.pl...
    > Dotyczy: towar handlowy, KPiR, zaliczenie w koszty.
    >
    > Mam problem - czy poprawnie podsumowałem koszty na PIT-5.
    > Problem jest mniejszy jeśli chodzi o ew. korektę zeznania (i tak
    > w okresie do listopada są straty, więc podatku niet), odrobiwszy
    > googlem lekcję :] i poczytawszy ustawy wiem że wręcz mogłem nie
    składać
    > zeznań PIT-5 - niemniej nie chciałbym dopuścić żeby coś zostało
    > źle...

    Przede wszystkim, wszystkie kolumny księgi podsumowujesz narastająco
    od początku roku. Czyli np. na koniec listopada masz sumę wszystkich
    przychodów za m-ce od stycznia do listopada.
    "Koszty uzyskania przychodu" liczy się sumując: koszty zakupu towarów
    + koszty uboczne zakupu towarów + pozostałe wydatki
    czyli suma wszystkich towarów i wydatków od początku roku.

    Podsumowania w twoim przykładzie są błędne.
    Koszty uzyskania przychodu do końca października ( zakładając, że od
    stycznia do września były 0,00) wynoszą:
    2000 + 100 = 2100
    dochód = 0 - 2100 = -2100 czyli strata
    przepisujesz to do PIT-5 wykazujesz stratę i nie ma podatku.

    do końca listopada:
    koszty uzyskania: towary 2500 (tj. 2000 + 500 )
    plus wydatki 600 ( tj. 100 + 500 )
    co daje razem 3100
    do PIT-5 za 11.2001
    przychód: 2,00
    koszty uzyskania: 3100,00
    strata 3098,00

    Towary handlowe będące kosztem uzyskania w ciągu roku liczy się
    narastająco tylko wyłącznie na podstawie bieżących zakupów.
    Czyli możesz więcej kupić niż sprzedać, bo kupowałeś "na stan
    magazynu".
    Robisz to w celu zapłaty ZALICZKI na podatek dochodowy.

    Po zakończeniu roku, w PIT rocznym, w celu policzenia PODATKU towary
    musisz uwzględnić w kwocie tylko tych, które sprzedałeś.
    A sprzedałeś towary ( i taki jest koszt towarów ):
    a) remanent początkowy
    b) plus zakupy towarów w ciągu roku
    c) minus remanent końcowy

    np. u ciebie rem.pocz.= 300,00
    plus zakupy = 2500,00
    minus rem.końcowy = 2799
    daje koszt towarów handlowych = 1,00 zł

    Tak więc na PKPiR w ciągu roku kosztem towarów są tylko zakupy towarów
    a do zeznania rocznego są one korygowane remanentami.

    pozdrawiam
    Ryszard