  • 1. Data: 2009-04-25 17:26:11
    Temat: Karta podatkowa - odliczenie jednorazowo zapłaconej kwoty składki zdrowotnej za dwa miesiące
    Od: "Last Warrior" <Last Warrior@gazeta.pl>

    Witam bardzo serdecznie,

    Mam taki problem:
    Poza pracą na etacie, prowadzę działalność na karcie podatkowej. Za 2008 rok
    podatek wynosił 48 zł. W styczniu 2008 zapomniałem dokonać wpłaty składki
    zdrowotnej za ten miesiąc (195,15 zł).
    W lutym (po 10-tym lutego) dokonałem w ZUS wpłaty składki za styczeń i za
    luty (2 x 195,15 = 390,3 zł). Oczywiście podatku w US nie płaciłem, bo był
    on niższy niż 7,75% podstawy wymiaru składki (168,05 zł)

    W jaki sposób w PIT37 odliczam składkę zdrowotną zapłaconą w wysokości 390,3
    zł a te dwa miesiące ?
    Czy mogę do odliczenia wziąć sumę, czyli: 2 x 168,05 - 2 x 48 zł co daje w
    sumie 240,1 zł ?
    Czy też już jednego miesiąca (stycznia) liczyć nie mogę, gdyż np. w
    styczniu nie było fizycznej wpłaty składki, więc nie można odliczać, lub też
    w lutym, kiedy nastąpiła fizyczna wpłata, max. możliwa kwota odliczenia
    wynosiła
    168,05, i więcej nie można odliczać ?

    Pozdrawiam
    L.W.

  • 2. Data: 2009-04-25 17:34:59
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Last Warrior" <Last Warrior@gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > styczniu nie było fizycznej wpłaty składki, więc nie można odliczać, lub
    > też w lutym, kiedy nastąpiła fizyczna wpłata, max. możliwa kwota

    Nie ma max mozliwej kwoty do odliczenia. licza sie skladki zaplacone w
    ciagu, 7,75% podstawy.
    Jak ktos kocha NFZ i placi np. skladke od podstawy 5000 zl (450 zl) to moze
    odliczyc 387.50 za jeden miesiac. Wolno mu.

    Na PIT 37 odliczasz te czesc sumy kwot stanowiacej 7,75% podstaw wymiaru,
    ktorej nie odliczyles na PIT-16.
    Czyli - jesli prowadziles dzialalnosc przez caly 2008 rok oplacajac
    minimalne stawki skladek na ubezpieczenie zdrowotne; 2127,06 (a nawet jakby
    sie ktos bardzo uparl 2127,09) minus 12x48 = 1551,06

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-04-25 20:22:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Apr 2009, Last Warrior wrote:

> [...]
    > on niższy niż 7,75% podstawy wymiaru składki (168,05 zł)
    >
    > W jaki sposób w PIT37 odliczam składkę zdrowotną zapłaconą w wysokości 390,3

    Czekaj moment.
    Z Twojego opisu to jasno nie wynika - czy aby na pewno *RAZ* odliczasz
    składkę zdrowotną?
    Bo tak wygląda, jakbyś raz chciał odliczyć od karty a drugi raz od zasad
    ogólnych.
    Oczywiście wolno sobie odliczenie (zdrowotnego!) dowolnie *podzielić*,
    to prawda.
    Tylko tak myślę co ma niezapłacenie podatku w lutym (jak mniemam:
    "karcianego") do PIT-37... i podejrzliwy się staję :D

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-04-26 08:46:18
    Od: "Last Warrior" <Last Warrior@gazeta.pl>

> [...]
    > Tylko tak myślę co ma niezapłacenie podatku w lutym (jak mniemam:
    > "karcianego") do PIT-37... i podejrzliwy się staję :D

    Dzięki za zainteresowanie tematem,

    Precyzując - fizycznie zapłaty podatku nie dokonwyałem w żadnym miesiącu -
    gdyż w każdym z nich
    był on niższy od przysługującej mi kwoty możliwej do odliczenia.

    No i oczywiście nie mam zamiaru więcej niż raz odliczać tej samej kwoty
    składek.
    Tej części, którą odliczam nie płacąc podatku "karcianego", nie biorę już do
    rozliczenia w PIT37.
    Biorę pozostałą do wysokości 7,75% podstawy wymiaru.

    L.W.

  • 5. Data: 2009-04-26 08:54:07
    Od: "Last Warrior" <Last Warrior@gazeta.pl>

> [...]
    > minimalne stawki skladek na ubezpieczenie zdrowotne; 2127,06 (a nawet
    > jakby sie ktos bardzo uparl 2127,09) minus 12x48 = 1551,06

    Dzięki za wyjaśnienie,

    Też tak na pierwszy rzut oka myślałem, kierując się tzw. logiką, ale jak
    wiadomo w tej materii
    nie zawsze ma ona zastosowanie.

    L.W.

  • 6. Data: 2009-04-26 09:09:00
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Precyzując - fizycznie zapłaty podatku nie dokonwyałem w żadnym miesiącu -
    > gdyż w każdym z nich
    > był on niższy od przysługującej mi kwoty możliwej do odliczenia.

    Hmmm - za styczen w zasadzie powinienes wplacic te 48 zl, bo odlicza sie
    skladki *oplacone* - a w styczniu nie opllaciles skladki!

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2009-04-26 10:45:54
    Od: "Last Warrior" <Last Warrior@gazeta.pl>

> [...]
    >
    > Hmmm - za styczen w zasadzie powinienes wplacic te 48 zl, bo odlicza sie
    > skladki *oplacone* - a w styczniu nie opllaciles skladki!

    No właśnie, to jest jeszcze jeden aspekt tej sprawy.
    Czy odliczyć więcej (o 48 zł), a zaległy podatek mimo wszystko zapłacić, czy
    też nie ...

    L.W.

  • 8. Data: 2009-04-27 20:25:50
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > No właśnie, to jest jeszcze jeden aspekt tej sprawy.
    > Czy odliczyć więcej (o 48 zł), a zaległy podatek mimo wszystko zapłacić,
    > czy też nie ...

    Msle ze teraz juz moze nie ma o co kruszyc kipii. Jak cos, to odsetki od 48
    zl nie beda takie przeciez chyba straszne :)
    Poza tym PIT-16 chyba jzu zlozyles do konca stycznia i musialbys jeszcze
    korygowac i cudowac.

    Pozdrawiam
    SDD