  • 1. Data: 2004-03-11 10:51:44
    Temat: Kiedy ksiegowac fakture?
    Od: "MK" <i...@o...pl>

    Witam,

    KPiR, VAT kwartalnie.

    Z pozoru proste (ale nie dla mnie) pytanie:
    - dostaje fakture za telefon kom. w abonamencie listem zwyklym ok. 20
    lutego;
    - termin platnosci jest 28 luty;
    - niestety (skleroza nie boli) zapomnialem i zaplacilem dopiero 2 marca.

    I pytanie: kiedy to zaksiegowac (metoda kasowa) ? Luty - ze wzgledu na
    termin platnosci, czy marzec - ze wzgledu na faktyczna date poniesienia
    kosztu? Co z VAT'em? Czy mam prawo do odliczenia VAT'u? Slyszalem, ze media
    (w tym telefon) sa na specjalnych zasadach ... Co w przypadku, kiedy nie
    móglbym zaplacic z powodu braku faktury (list sie "zapodzial") ?

    pozdrowienia,
    MK.

  • 2. Data: 2004-03-11 16:42:21
    Temat: Re: Kiedy ksiegowac fakture?
    Od: adalda <a...@w...pl>

    MK wrote:

> [...]
    - kiedy to zaksiegowac (metoda kasowa) ? Luty - ze wzgledu na
    termin platnosci, czy marzec - ze wzgledu na faktyczna date poniesienia
    Zaksięgować w lutym. W działalności gospodarczej nie istnieje metoda
    kasowa a memoriałowa - tz. ujmuje się wszystko nie w momencie zapłaty a w
    momencie wpływu dokumentu, niezaleznie od jego zapłaty.

    - Co z VAT'em? Czy mam prawo do odliczenia VAT'u?
    VAT zawsze masz prawo odliczyć w miesiącu otrzymania faktury lub w
    następnym. Dla telefonów przepisy określają termin odliczenia za miesiąc,
    który rachunek określa dla terminu płatności.

    - Co w przypadku, kiedy nie móglbym zaplacic z powodu braku faktury (list
    sie "zapodzial") ?
    Ogólna zasada mówi, że podatek się odlicza nie wcześniejw miesiącu
    otrzymania rachunku - dla telefonów miesiąca płatności. Więc jeśli masz
    dowód zapodziania się listu i otrzymania rachunku w innym terminie, możesz
    wtedy VAT odliczyć i zaksięgować pod datą otrzymania. Z wyjątkiem końca
    roku, bo wtedy dokumenty grudniowe trzeba ująć w ewidencji grudnia.

    pozdawiam
    adalda

  • 3. Data: 2004-03-11 18:52:21
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik adalda napisał:

> [...]
    > kasowa a memoriałowa - tz. ujmuje się wszystko nie w momencie zapłaty a w
    > momencie wpływu dokumentu, niezaleznie od jego zapłaty.

    Masz szczęście że za gadanie bzdur jeszcze nie wsadzają, bo byśmy Ci
    paczki przez najbliższe 25 lat nosili...

    art. 22 ust. 4 (i 5) Ustawy o PDOF

    a do tego metoda kasowa w VAT (niemajaca nic wspolnego z ogólna zasada
    kasowości w podatku dochodowym) - art. 10 ust 1c ustawy o PTU

    Ponieważ nie wiadomo o jakie księgowanie chodzi pytającemu i o jaka
    metode kasową, do plecenia bzdur dochodzi jeszcze jasnowidzenie.. ale
    też na niezbyt wysokim poziomie.

> [...]
    > następnym. Dla telefonów przepisy określają termin odliczenia za miesiąc,
    > który rachunek określa dla terminu płatności.

    Za nieznajomość róznych terminów odliczenia VAT okreslonych PODMIOTOWO,
    np dla metody kasowej, tez na szczeście nie wsadzają.
    Kurcze, ale ty masz szczęście.

> [...]
    > wtedy VAT odliczyć i zaksięgować pod datą otrzymania. Z wyjątkiem końca
    > roku, bo wtedy dokumenty grudniowe trzeba ująć w ewidencji grudnia.

    Ale za beztroskie mieszanie zasad rozliczeń VAT i podatku dochodowego to
    powinnaś dostac publicznie pasem na goły tyłek.

    No i zabieranie sie za rzeczy o których nie masz pojęcia (wróżby,
    jasnowidzenie, podatki).

    A do pytającego - wyrażaj sie ścisle.
    Co to znaczy "księgować".
    Z jakiego podatku rozliczasz sie kasowo?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-03-11 23:28:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ MK wrote:
    [...]
    >+ - kiedy to zaksiegowac (metoda kasowa) ?
    [...]
    >+ Zaksięgować w lutym. W działalności gospodarczej nie
    >+ istnieje metoda kasowa

    Ykhm... czy ty może z podatków szkoliłaś się na .prawo i to
    u kogoś *przekonująco* przemawiającego ?
    Wydaje mi się że miałem przyjemność widzieć już tak stanowcze
    postawienie sprawy ;> ! (tej konkretnie :))
    A ustawodawca tak głupio zapisał w ustawie, że chcąc nie chcąc
    wychodzi iż metoda kasowa jest *podstawowa*. Obiecałem :] nie
    zaglądać już dziś do ustawy to z głowy zapodam że w ramach
    łaski ("podatnik *może*") ustawodawca pozwala wybrać sobie
    memoriał w zakresie kosztów. I tak szczeście że wybór nie jest
    obwarowany koniecznością zaniesienia dwu druków informacji
    i okazania książeczki wojskowej :]

    >+ a memoriałowa - tz. ujmuje się wszystko nie w momencie zapłaty a w
    >+ momencie wpływu dokumentu, niezaleznie od jego zapłaty.

    Pozwolisz ;) że się nie zgodzę ?
    Otóż przy KPiR zasadą jest uznanie kosztu *w dacie zdarzenia*.
    Co prawda "ujmuje" może oznaczać również "wpis do KPiR" (a to
    mogą być dwie oddzielne w znaczeniu "relacji dat" sprawy), niemniej
    nie jest prawdą iż *zawsze* "ujmuje się" (co by to nie znaczyło).
    Wystarczy spełnić warunki z rozp. ds. KPiR (prowadzić ewidencje
    - obie) żeby można było wybrać sobie tryb "ujmowania" w którym zapisy
    w księdze są chronologiczne i w takiejż kolejności odpowiadają
    (poza wyjątkami ewentualnie :]) "ujmowaniu" do posumowania
    w koszty na PIT-5 !

> [...]
    >+ następnym. Dla telefonów przepisy określają termin odliczenia za miesiąc,
    >+ który rachunek określa dla terminu płatności.

    Ufff... a już myślałem że "zawsze" :)
    Ja tam przezornie zalecam unikanie stwierdzeń "zawsze", "nigdy"... :]

    [...]
> [...]
    >+ dowód zapodziania się listu i otrzymania rachunku w innym terminie, możesz
    >+ wtedy VAT odliczyć i zaksięgować pod datą otrzymania.

    No to tak. W zakresie "telefonów" 'zapodzianie się' nie pomoże, chyba
    że jest na tyle skuteczne iż wymaga duplikatu (a później zaczyna się
    dyskusja czy duplikatu dotyczą zasady dotyczące oryginału :))

    >+ Z wyjątkiem końca
    >+ roku, bo wtedy dokumenty grudniowe trzeba ująć w ewidencji grudnia.

    Moment: a co ma VAT do przełomu roku ?? Jakoś tak mam wbite
    w pamięć iż VAT jest "miesięczny" (nawet przepisy dotyczące tegoż
    podatku można sobie zmieniać z miesiąca na miesiąc, wskutek tego,
    czego właśnie doświadczamy !) i poza *zwolnieniami* (do których
    są limity roczne - ale ponieważ to jest "łaska" ustawodawcy no to
    zasady zwolnień może ustalić *jakkolwiek*) zasad "rocznych" nie
    ma AFAIK żadnych ! Coś się zmieniło ? ;)

    >+ pozdawiam

    Wzajemnie ! :)
    - Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-03-12 08:28:28
    Od: "MK" <i...@o...pl>

    > A do pytającego - wyrażaj sie ścisle.
    > Co to znaczy "księgować".
    > Z jakiego podatku rozliczasz sie kasowo?

    No przepraszam jeśli wprowadziłem jakieś dodatkowe niewiadome do
    równania - cóż, gdybym był guru w tej dziedzinie, to nie zadawałbym takich
    banalnych pytań :-)

    Więc wyjaśniam:
    - księgować - tutaj: wpisać do KPiR i do ewidencji zakupów VAT;
    - kasowo - tutaj: księgowanie z datą faktycznie poniesionych wydatków.

    Czy teraz mogę prosić o odpowiedź? Może być na priv'a, coby forum nie
    zaśmiecać ...

    pozdrawiam :-)
    MK.

  • 6. Data: 2004-03-12 09:39:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2004, MK wrote:
> [...]
    >+ - księgować - tutaj: wpisać do KPiR i do ewidencji zakupów VAT;
    >+ - kasowo - tutaj: księgowanie z datą faktycznie poniesionych wydatków.

    Nie odpowiedziałeś na pytanie: z którego podatku. Z obu ??

    >+ Może być na priv'a,

    ...to ja protestuję. Inni nie mają wiedzieć ?
    Forum nie jest darmowym biurem podatkowym... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-03-12 10:46:57
    Od: "MK" <i...@o...pl>

    > Nie odpowiedziałeś na pytanie: z którego podatku. Z obu ??

    Tak - z obu, tzn. z dochodowego i VAT (jeśli coś źle napisałem, to
    proszę o łagodny wymiar kary :) ).

    > ...to ja protestuję. Inni nie mają wiedzieć ?
    > Forum nie jest darmowym biurem podatkowym... :)

    Ale nie napisałem przecież, że musi być na priv'a!

  • 8. Data: 2004-03-12 17:22:20
    Od: adalda <a...@w...pl>

    Maddy wrote:

> [...]
    > Ponieważ nie wiadomo o jakie księgowanie chodzi pytającemu i o jaka
    > metode kasową, do plecenia bzdur dochodzi jeszcze jasnowidzenie.. ale

    --- 1. Księgowanie ma jednoznaczne pojęcie - ujęcie w ewidencji
    księgowej, w tym przypadku książce przychodów służącej do rozliczenia
    podatku dochodowego.
    Ewidencja dla VAT jest inną ewidencją.
    Takie bzdury piszą w ustawach podatkowych: )

    Więc - zaksięgować w lutym, wg daty wpływu dokumentu.

    2. Dla rozliczenia VAT-u przy wyborze metody kasowej należy ująć w
    ewidencji marca, - czyli do kwartału rozlicznego - miesiącu zapłaty i
    oczywiście rozliczyć za kwartał.
    A metoda kasowa ... to metoda kasowa : ) jest jedna: ) wg daty zapłaty: )nie
    wchodzę w inne szczegóły terminu rozliczania: )

    3. Zrozumiałam że mówimy o działalności gospodarczej więc ogólna
    zasada podatku dochodowego - kasowa, tu nie ma zastosowania: )
    W działalności gospodarczej art. 10 ust. pkt. 3: ) obowiązuje memoriał
    nie kasa / nie wchodzę w szczegóły poszczególnych wydatków a mówię o
    zasadzie/,
    Zasada potrącania kosztów w czasie ich poniesienia nie oznacza metody
    kasowej. Poniesienie to nie zapłata - wchodzi w grę np. przeniesienie
    własności / kłania się kodeks cywilny: )/

    4. Za deklarację paczek dziękuję, ale nie zrewanżuję się tym samym:: (

    > --Za nieznajomość róznych terminów odliczenia VAT okreslonych
    PODMIOTOWO,
    > np dla metody kasowej, tez na szczeście nie wsadzają.
    > Kurcze, ale ty masz szczęście.

    --- 1. Powyższa zasada jest zasadą ogólną - dla metody kasowej oznacza
    to oczywiście kwartał rozliczenia. Dodam, że wyjątek w przypadku telefonów
    polega na tym, że rozlicza się jedynie za miesiąc - kwartał - nie ma
    natomiast mozliwości odliczenia za następny.

    Więc pytający ma prawo odliczyć VAT w rozliczeniu za I kwartał.

    To że odliczył po terminie wskazanym w rachunku nie ma zanczenia. Na tym
    własnie polega metoda kasowa: ) o 90 dniach nie wspomnę: )

> [...]

    to powinnaś dostac publicznie pasem na goły tyłek.

    > No i zabieranie sie za rzeczy o których nie masz pojęcia (wróżby,

    1. Powyższa moja uwaga jest dalej w pełni słuszna: ) Wyjaśniam
    postępowanie w przypadku "zagubienia" dokumentu - w całości: ) Czasem
    wyjaśnienie ogólnych zasad bardzo pomaga: )
    I zapewniam że nie mieszam księgowości, podatku dochodowego i VAT-u: )

    2. Uzupełaniam:
    - Jesli zagubienie faktury spowoduje że nie zapłaci wogóle - rzecz
    oczywiście wątpliwa - nie ma prawa do odliczenia podatku.
    - jesli "zagubi" tak że zapłaci w kwartale, nie ma problemu, gdyż
    rozlicza się kwartalnie
    - jeśli zapłaci po kwartale - jest prawo do korekty deklaracji w
    ciągu roku od kwartału za który nalezy się rozliczyć

    3. A na wróżbach też się znam: )

    Nie sądziłam że panuje tu styl dyskusji rodem z obrad sejmu w wykonaniu
    samoobrony : ((

    adalda

  • 9. Data: 2004-03-12 17:23:33
    Od: "Tomek" <t...@g...pl>

    Użytkownik "adalda" napisał l...

    > Nie sądziłam że panuje tu styl dyskusji rodem z obrad sejmu w wykonaniu
    > samoobrony : ((

    Na niektórych grupach jest jeszcze gorzej.... ;-)
    Trzeba przywyknąć.

    Tomek

  • 10. Data: 2004-03-12 17:49:19
    Od: adalda <a...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > memoriał w zakresie kosztów. I tak szczeście że wybór nie jest
    > obwarowany koniecznością zaniesienia dwu druków informacji

    -- Miło mi że była to dla Ciebie przyjemność: ))
    A jednak memoriał: ) Możemy o tym podyskutować odrębnie. Od wieki
    wieków - na ile pamiętam - tak było i na ile się orientuję w Unii tez
    obowiązuje memoriał. Nie wchodzę w poszczególne przypadki oczywiście typu
    np. opłaty sądowej.
    Wyobrażasz sobie memoriał przychodowy a kasowy w kosztach?? Sodoma i
    gomora: (

> [...]
    > w księdze są chronologiczne i w takiejż kolejności odpowiadają
    > (poza wyjątkami ewentualnie :]) "ujmowaniu" do posumowania

    -- Jak wyżej - możemy porozmawiać nie jako wątek odliczenia Vat- przez
    pytającego: )
    Doprecyzuję -ujmuje się /wpisuje/ dokument wg jego daty.
    Zdarzeniem jest np. sprzedaż materiału a faktura - poza pewnymi
    wyjątkami - nie jest wystawiana przed jego wydaniem. Z reguły to się
    pokrywa - uznanie kosztu i zapis dokumentu w księdze. Data faktury uznawana
    jest jako "zdarzenie" gdzyż wtedy nastapiło przeniesienie właśności - co do
    zasady oczywiście, nie wchodzę w niuanse.

    > Ufff... a już myślałem że "zawsze" :)
    > Ja tam przezornie zalecam unikanie stwierdzeń "zawsze", "nigdy"... :]

    Zgodnie z zasadą zaczynającą w Polsce obowiązywać, jeśli nie jest
    zakazane jest dozwolone. Więc jeśli jakaś zasada daje jakieś prawo, to z a
    w s z e mogę to robić - chyba że jednoznacznie zostanie określony wyjątek:
    ) co sądy - chwała bogu - ostro podkreślają: )I mogę zawsze krzyczeć że mam
    do tego prawo: )
    W zyciu prywatnym stosuję Twoją zasadę co do zawsze i nigdy: )

> [...]
    > zasady zwolnień może ustalić *jakkolwiek*) zasad "rocznych" nie
    > ma AFAIK żadnych ! Coś się zmieniło ? ;)

    -- Nieporozumienie:: )) Nie mówiłam o rozliczeniu VAT a o zaksiegowaniu:
    ) Niech bóg broni, nic się nie zmieniło: ) Poza kwartalnymi
    rozliczeniami oczywiście: )

    pozdawiam: )
    adalda