  • 1. Data: 2004-03-11 10:47:38
    Temat: PIT - kasa od komornika
    Od: DysoN <d...@i...pl>

    Witam,
    Przymierzam sie do rozliczenia za rok 2003. Dostalem w tym roku poprzez
    komornika pieniadze z tytulu zaleglych wynagrodzen za prace za
    wczesniejszy okres. Z tego co znalazlem w sieci to te kwote musze
    uwzglednic w rozliczeniu i oczywiscie odprowadzic podatek. Mam ja w
    PIT-37 jako 'inne zrodla' jako dochod. To jedyna pozycja jaka mi pasuje
    w tym picie zeby to uwzglednic.
    Moje glowne pytanie jest takie czy moge jesli chodzi o te kase co
    dostalem od komornika doliczyc sobie jakies koszty uzyskania dochodu no
    i jesli tak to ile i za co, w celu rzecz jasna zmniejszenia podatku.
    Sprawa byla w sadzie pracy a potem komornik zajal sie sciaganiem
    naleznosci, sa ta pieniadze wypracowane (umowa o prace) w 2002 roku ale
    nie dostalem od mojego poprzedniego pracodawcy zadnego pitu za rok 2002
    i rozliczalem sie na zasadzie domniemania (ale bez tych pieniedzy
    ktorych nie dostalem, a dostalem je w 2003).
    Teraz wpisuje dodatkowy dochod w wysokosci tej sumy w to pole ale
    pozostale 2 pola 'roczne koszty' i 'nalezne zaliczki' pozostaja puste.
    Moglbym w te pola wpuscic jakies koszty z tytulu tych pieniedzy jakie
    dostalem od komornika?

    Zwracam uwage na wyrozniony (===) fragment w dalszej czesci postu.

    Ponizej fragment artykulu z rzepy:

    Rozliczenie w zeznaniu

    ***

    Podatnik, który uzyskał jakąś część wynagrodzenia za pośrednictwem
    komornika, musi rozliczyć się z niego w zeznaniu podatkowym. Nie może
    skorzystać z rocznego obliczenia podatku sporządzonego przez pracodawcę
    ani poprzestać na takim obliczeniu dokonywanym przez ZUS czy KRUS (organ
    rentowy).

    Z punktu widzenia przepisów podatkowych sprawa jest stosunkowo prosta:
    podatnik w zeznaniu rocznym zsumuje wynagrodzenie ściągnięte dla niego
    przez komornika z innymi swymi przychodami ze stosunku pracy (wykazanymi
    w informacji PIT-11 otrzymanej od pracodawcy).
    ==============================
    Może też w odpowiednim zakresie uwzględnić przypadające na okres, za
    który je otrzymał, zryczałtowane koszty uzyskania przychodów ze stosunku
    pracy i stosunków pokrewnych.
    ================================
    Następnie - po uwzględnieniu odliczeń od dochodu - obliczy podatek
    przypadający od dochodów ze stosunku pracy i innych ewentualnych
    dochodów opodatkowanych wedle skali podatkowej, które musi wykazać w
    zeznaniu. W ten sposób rozliczy się z fiskusem także z tego
    wynagrodzenia, płacąc podatek przypadający też od części wynagrodzenia
    wypłaconej przez komornika.

    ***
    Mam nadzieje ze wyrazam sie dosc jasno :)
    Dziekuje za ewentualne wskazowki i pozdrawiam

    --
    DysoN mailto:d...@i...pl ICQ UIN 31267896
    Jesli zrobimy to ostroznie, to nie poruszy sie w czasie, to znaczy

  • 2. Data: 2004-03-11 12:11:54
    Temat: Re: PIT - kasa od komornika
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Mar 2004, DysoN wrote:

> [...]
    >+ wczesniejszy okres. Z tego co znalazlem w sieci to te kwote musze
    >+ uwzglednic w rozliczeniu i oczywiscie odprowadzic podatek.

    Dotąk OK.

    >+ Mam ja w PIT-37 jako 'inne zrodla' jako dochod.

    A to z jakiej paki ??

    >+ To jedyna pozycja jaka mi pasuje
    >+ w tym picie zeby to uwzglednic.

    Jak dla mnie to są *po prostu* wynagrodzenia !
    Fakt ich wypłaty po "przystawieniu pistoletu" nic nie zmienia.

    >+ Moje glowne pytanie jest takie czy moge jesli chodzi o te kase co
    >+ dostalem od komornika doliczyc sobie jakies koszty uzyskania dochodu

    ...z tytułu ?
    Przecież koszty egzekucyjne zostaną "ściągniete" od dłużnika.
    [...]
> [...]
    >+ nie dostalem od mojego poprzedniego pracodawcy zadnego pitu za rok 2002
    >+ i rozliczalem sie na zasadzie domniemania

    ...no to ja cię przepraszam... a jak wyznaczyłeś zaliczki ?

    >+ (ale bez tych pieniedzy
    >+ ktorych nie dostalem, a dostalem je w 2003).

    To OK.

    >+ Teraz wpisuje dodatkowy dochod w wysokosci tej sumy w to pole ale
    >+ pozostale 2 pola 'roczne koszty'

    To OK. Koszty ci przysługiwały w 2002, kiedy pracowałeś. Fakt
    nie otrzymania wynagrodzenia za dany miesiąc nie ma nic do rzeczy:
    koszty należą się "z tytułu przychodzenia do pracy" a nie "dostania
    wypłaty" :)
    FYI: kiedyś (były) pracodawca mi korygował koszty z tego powodu :)

    >+ i 'nalezne zaliczki' pozostaja puste.

    A to nie wiem. Pracodawca nie odprowadził zaliczki ?
    Przyznam że nie wiem jak sprawa wygląda w razie egzekucji.

    >+ Moglbym w te pola wpuscic jakies koszty z tytulu tych pieniedzy jakie
    >+ dostalem od komornika?

    IMHO - nie.

    >+ Zwracam uwage na wyrozniony (===) fragment w dalszej czesci postu.

    Widzę. Mi się nie podoba :)
    W ustawie jest wyraźnie: "
    "2. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku
    pracy,..." - czyli liczy się "stosunek" a nie "wynagrodzenie" !
    Ale co ja będę z rzepą dyskutował... :)

    [...]
    >+ Z punktu widzenia przepisów podatkowych sprawa jest stosunkowo prosta:
    >+ podatnik w zeznaniu rocznym zsumuje wynagrodzenie ściągnięte dla niego
    >+ przez komornika z innymi swymi przychodami ze stosunku pracy

    Ano właśnie, stąd moje zdziwienie co do "innych przychodów" :)

> [...]
    >+ Może też w odpowiednim zakresie uwzględnić przypadające na okres, za
    >+ który je otrzymał, zryczałtowane koszty uzyskania przychodów ze stosunku

    Przyznam że nie znam podstawy prawnej.
    Odzywam się licząc iż zaraz ktoś mnie napadnie ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-03-11 14:04:38
    Od: hagakure <h...@b...pl>

    Dnia 2004-03-11 13:11, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > A to nie wiem. Pracodawca nie odprowadził zaliczki ?
    > Przyznam że nie wiem jak sprawa wygląda w razie egzekucji.

    Zwykle sądy zasądzają wynagrodzenie w kwocie brutto a więc nie
    pomniejszone o zaliczki i składki na ZUS.
    Z tego co wiem, zazwyczaj pracodawcy nie odprowadzają zaliczki jeśli
    jest już egzekucja - albo nie mają z czego, albo mają zablokowane konta.
    Więc jeśli komornik przelał wynagrodzenie w kwocie brutto to znaczy, że
    zaliczki nie potrącono. Wydaje mi się, że jeśli pracodawca nie odwołał
    się od wyroku zasądzającego wynagrodzenia w części dotyczącej kwoty to
    znaczy, że zaliczek nie przelał. Gdyby przelał, powinien był podnieść to
    jako okoliczność wpływającą na zmniejszenie należnej pracownikowi kwoty.

    W.R.

  • 4. Data: 2004-03-11 14:23:44
    Od: DysoN <d...@i...pl>

    hagakure wrote:

> [...]
    > Z tego co wiem, zazwyczaj pracodawcy nie odprowadzają zaliczki jeśli
    > jest już egzekucja - albo nie mają z czego, albo mają zablokowane konta.

    Dokladnie tak bylo, mieli poblokowane zanim zdazyli rozkrasc reszte
    kasy. Dzieki temu komornik mial z czego sciagnac naleznosci.

> [...]
    > znaczy, że zaliczek nie przelał. Gdyby przelał, powinien był podnieść to
    > jako okoliczność wpływającą na zmniejszenie należnej pracownikowi kwoty.

    Doszedlem wiec do wniosku ze te kwote powinienem doliczyc do reszty
    przychodu za rok 2003 (w sumie wychodzi mi na to samo jak dolicze do
    przychodu czy tez ujme jako 'inne dochody'). Byly pracodawca niczego na
    pewno nie odprowadzil wczesniej, wiec co mam z tymi zaliczkami zrobic ?
    Pozostawic bez zmian i miec tylko te jakie mam w picie za 2003?

    Za rok 2002 rozliczalem sie na zasadzie domniemania gdyz nie dostalem
    pitu od pracodawcy ale tylko z tych pieniedzy jakie faktycznie dostalem,
    czyli bez tych od komornika.

    Reasumujac: zadnych kosztow odnosnie kasy od komornika nie moge sobie
    odliczyc ?

    A PIT-37 dlatego ze chce 1% przelac tam gdzie mi sie podoba :)