  • 1. Data: 2002-07-19 13:46:26
    Temat: Kilometrowka - raz jeszcze...
    Od: emssik@trex.[nie]wsi.[lubie]edu.[spamu]pl (Daniel Roziecki)

    Dzien dobry,

    wiem, ze temat ten byl juz wielokrotnie poruszany na tej grupie, ale
    czuje niejako niedosyt informacji. Wszystkie dotychczasowe posty na grupie
    mowily o tym iz prowadzi sie ewidencje przebiegu pojazdow i sumuje nie
    uzyte limity oraz koszty w ciagu calego roku:

    maj: limit = 800 PLN koszty = 400 PLN do przeniesienia = 400 PLN
    czerwiec: limit = 400 PLN + 300 PLN itd...

    I teraz moje pytanie. Na jakiej podstawie (prawnej) owe limity i koszty sa
    przenoszone na miesiace nastepne? W ustawie o podatku dochodowym od osob
    fizycznych jest jedynie zapis:

    "art. 23 ust. 1 pkt 46, w mysl ktorego nie uwaza sie za koszty uzyskania
    przychodow: poniesionych wydatkow zaliczonych do kosztow uzyskania
    przychodow z tytulu uzywania nie wprowadzonego do ewidencji srodkow
    trwalych
    samochodu osobowego, w tym takze stanowiacego w?asnosc osoby prowadzacej
    dzialalnosc gospodarcza, dla potrzeb dzialalnosci gospodarczej podatnika -
    czesci przekraczajacej kwote wynikajaca z pomnozenia liczby kilometrow
    faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu,
    okreslonej w odrebnych przepisach wydanych przez wlasciwego ministra,
    obowiazujacej w przedsiebiorstwach panstwowych. W celu ustalenia
    faktycznego
    przebiegu samochodu podatnik jest obowiazany do prowadzenia ewidencji
    przebiegu pojazdu, wedlug okreslonego wzoru"

    I to by bylo na tyle. Na jakiej zatem podstawie sa stosowane owe
    "przeniesienia"?

    Z powazaniem

    Daniel Roziecki
    www.daniel.emssik.net.pl

  • 2. Data: 2002-07-20 18:20:21
    Temat: Re: Kilometrowka - raz jeszcze...
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Daniel Roziecki" <emssik@trex.[nie]wsi.[lubie]edu.[spamu]pl>
    napisał w wiadomości
    .9...
> [...]
    > czerwiec: limit = 400 PLN + 300 PLN itd...
    >
    > I teraz moje pytanie. Na jakiej podstawie (prawnej) owe limity i koszty sa

    Na takiej, ze podatek dochodowy od osob fizycznych rozlicza sie rocznie, a
    nie miesiecznie. Miesiecznie rozliczasz tylko zaliczki. Wiec logicznym
    jest, ze wazne sa koszty i kilometrowna w ciagu roku.

    BaLab

  • 3. Data: 2002-07-20 18:32:53
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    DzU. z 26.03.2002 Nr 27 poz. 271
    Z mocą obowiązującą od 01.01.2002 r.

  • 4. Data: 2002-07-22 10:50:49
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

> [...]
    > nie miesiecznie. Miesiecznie rozliczasz tylko zaliczki. Wiec logicznym
    > jest, ze wazne sa koszty i kilometrowna w ciagu roku.

    a co powiesz na fakt, ze wszystkich obowiązuje rozliczanie
    kosztów w okresach miesięcznych, a nie rocznych ?

    Nie możesz przecież rozliczać kilometrowki kwartalnie,
    czyżbym się poważnie mylił ?

    Piotr

  • 5. Data: 2002-07-22 10:52:49
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    Użytkownik "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > DzU. z 26.03.2002 Nr 27 poz. 271
    > Z mocą obowiązującą od 01.01.2002 r.

    autorowi posta chodziło o używanie pojazdu prywatnego do celów służbowych
    w DG jako właściciel, a nie pracownik.

    Piotr

  • 6. Data: 2002-07-22 11:33:34
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Piotr K." <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    > a co powiesz na fakt, ze wszystkich obowiązuje rozliczanie
    > kosztów w okresach miesięcznych, a nie rocznych ?

    Rozliczenia miesięczne dotyczą tylko wpłaty zaliczek na podatek, sam
    podatek rozlicza się rocznie.

    > Nie możesz przecież rozliczać kilometrowki kwartalnie,
    > czyżbym się poważnie mylił ?

    No, rozliczasz ją w rocznie, a miesiecznie jedynie w celu obliczenia
    naleznej zaliczki.

    BaLab

  • 7. Data: 2002-07-22 11:36:02
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Piotr K. napisał:

    > a co powiesz na fakt, ze wszystkich obowiązuje rozliczanie
    > kosztów w okresach miesięcznych, a nie rocznych ?
    Nieprawda, za okresy miesięczne musisz prowadzić ewidencję pozwalającą
    na określenie wysokości *zaliczek* na podatek dochodowy.

    Nie zauważyles że PIT-5 wypelniasz zawsze za cały okres od początku
    roku do danej chwili? Że nie koryguje się PIT-5 na zmniejszenie
    podatku a także że w ciągu roku nie może wystąpić nadpłata podatku?
    Że korekty PIT-5 na zwiekszenie podatku dokonuje się tylko, jeżeli
    zaliczka byla znacząco zaniżona ( w praktyce - jeżeli odsetki za
    zwłokę przekroczyłyby 2 zlote)? A i to nie zawsze.
    US kontroluje z regułu zamkniete lata, rzadko kiedy poprawność
    naliczania samych zaliczek miesięcznych (ja o takim przypadku nie
    słyszałam). O ile w roku podatek został dobrze wyliczony, na zaliczki
    US macha ręką (no chyba że to były jakieś olbrzymie kwoty).

    > Nie możesz przecież rozliczać kilometrowki kwartalnie,
    > czyżbym się poważnie mylił ?

    Dlaczego nie?
    Co stoi na przeszkodzie? Znasz jakis przepis który by tego zabraniał?
    Możesz rozliczać kilometrówke nawet raz w roku, tyle że to
    niekorzystne - koszty uzywania samochodu masz dopiero na koniec roku,
    najpierw płacisz podatek, żeby potem ewentualnie dostac go z powrotem.
    Bez odsetek.
    Możesz w ciągu roku w ogóle nie wykazywac kosztów, wszystkie z całego
    roku wpisac w grudniu. To ekstremalny przypadek, ale US nic Ci za to
    nie zrobi, bo działasz tylko na swoja niekorzyść.
    (dla czepialskich - mówię o KPiR)

    Koszty możesz ując w każdym momentcie w ciągu jednego roku
    podatkowego, byle nie wcześniej niz powstały faktycznie.
    Jeżeli w roku zapomniałeś ująć kosztów, to one przepadają - na
    nastepny rok nie przechodzą.
    Ustawa o PDoF nie mówi nic o potrącalności kosztów w miesiącu, jedynie
    o potrącalności kosztow w *roku* podatkowym.
    Nie ma takiego tworu jak "miesiąc podatkowy" a jest "rok podatkowy".

    Jeżeli jest inaczej, znajdź mi podstawę prawną.
    Taką która *zmusza* mnie do ujmowania kosztów w odstępach miesięcznych
    a nie kwartalnych czy rocznych, jeżeli mam taki kaprys i bardzo chcę
    kredytowac skarb państwa.

    Magda

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2002-07-22 11:51:35
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

> [...]
    > Taką która *zmusza* mnie do ujmowania kosztów w odstępach miesięcznych
    > a nie kwartalnych czy rocznych, jeżeli mam taki kaprys i bardzo chcę

    rozumiem z tego, iż np. fakturę kosztową mogę zaksięgować
    z dowolną datą w ramach roku podatkowego ?

    Dziwne, do tej pory myślałem, że koszty księguje się w miesiącu
    ich wystąpienia lub następnym.

    I nasuwa się jeszcze jedna wątpliwość zliczania kosztów
    wyliczonych na podstawie przebiegu. Chodzi mi mianowicie
    o stawkę za km. Wszystko wskazuje na to, iż liczy się
    koszty już obliczone, a nie kilometry ?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2002-07-22 11:51:38
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Maddy" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    (...)
> [...]
    > Koszty możesz ując w każdym momentcie w ciągu jednego roku
    > podatkowego, byle nie wcześniej niz powstały faktycznie.

    No, Maddy, nie wiem. Jeśli nie księgujesz kosztów w KPiR, to mogą Ci
    uznać, że Twoja księga jest prowadzona nierzetelnie.

    > Taką która *zmusza* mnie do ujmowania kosztów w odstępach miesięcznych
    > a nie kwartalnych czy rocznych, jeżeli mam taki kaprys i bardzo chcę
    > kredytowac skarb państwa.

    Paragraf 11, 17 i inne rozporządzenia MF w sprawie prowadzenia
    podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
    http://prawo.w.interia.pl/firmakpir.html

    ===========
    § 17.
    1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu,
    najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
    2. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z
    zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie
    później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z
    uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym.
    ===========

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 10. Data: 2002-07-22 11:57:14
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości

    > No, Maddy, nie wiem. Jeśli nie księgujesz kosztów w KPiR, to mogą Ci
    > uznać, że Twoja księga jest prowadzona nierzetelnie.

    Oczywiście chodzi tutaj o prowadzenie ewidencji. Nie wiem czy można
    sobie bezkarnie po prostu nie wykazywać kosztów na PIT-5 pomimo ich
    wykazywania w KPiR.

    BaLab