    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Komis - jak to teraz wygląda
    Date: Fri, 22 May 2009 11:22:12 +0200

    Chce dać towary w komis, no i wygląda na to że osły zamieszały mocno rozliczenia
    (a być może to euroosły zrobiły a nasi tylko przyklepali).

    ===

    Ale do rzeczy. Odnośnie VAT ustaliłem że:

    - Razem z dostawą towarów komisantowi wystawiam fakturę tak jak przy sprzedaży
    (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 jest to normalna dostawa towarów)

    - Z rozliczeniem VAT czekam aż komisant coś sprzeda, bo obowiązek podatkowy powstaje
    u mnie zgodnie z art. 19 ust. 16a: "z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za
    wydany towar,
    nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta"

    - Powyższe oznacza, że jeśli komisant sprzeda coś 1. lipca, to u mnie obowiązek
    powstaje 31. lipca,
    ponieważ przelew od komisanta przyjdzie dopiero w sierpniu. Natomiast od 2. lipca
    włącznie, obowiązek
    tak czy siak powstaje w sierpniu - czyli muszę dostawać od komisanta wykaz sprzedaży
    z 1. każdego miesiąca,
    razem z łączną sumą sprzedaży za dany miesiąc :) Jest na to jakieś obejście? Wolę
    zminimalizować formalności,

    - Podstawą opodatkowania u mnie jest "kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji
    komisanta, pomniejszona o kwotę podatku
    - w przypadku dostawy towarów dla komisanta;" (art. 30 ust. 1 pkt 3). Czyli mówiąc
    wprost - kwota z faktury?
    Bo prowizja komisanta mnie nie interesuje - umówiliśmy się na kwotę brutto za
    sprzedany egzemplarz.

    Pozostaje pytanie co zrobić w przypadku zwrotu towaru - zapewne korekta? Jeśli tak,
    to z jaką datą się
    taką "zwrotową" korektę wystawia?

    ===

    Osobna sprawa to PIT - kiedy tutaj powstaje przychód, czyżby w dniu sprzedaży każdej
    sztuki towaru osobno,
    czy w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego (miesiąca)?

    Poczytałem stronki w necie, np tutaj
    http://www.vat.pl/komis_zmiany_prawa_stawki_i_zasady
    _964.php
    jest napisane, że:

    "Dla celów podatku dochodowego komisant wystawia komitentowi notę obciążeniową
    (ewentualnie rachunek) za wykonaną usługę,
    a komitent księguje przychód na podstawie dokumentów sprzedaży przekazanych mu przez
    komisanta (w cenie netto sprzedaży nabywcy)"

    Wynika z tego że powinienem zaksięgować przychód w wysokości przychodu komisanta, a
    następnie zaksięgować
    koszty w wysokości jego prowizji. Tyle że mnie ta prowizja nie interesuje - ja
    chciałbym tylko swój przychód
    zaksięgować. Czy więc sławny VAT.pl ma tutaj rację?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek