  • 1. Data: 2008-04-25 12:58:04
    Temat: Kontrakt z firmą IT w USA a płacenie podatków
    Od: c...@j...com

    Witam serdecznie,

    Mam propozycję kontraktu od amerykańskiej z firmy branży IT. W treści
    kontraktu zawarta jest informacja, że zobowiązuje się do płacenia
    podatków w USA od samozatrudnienia (self-employment).

    Mam w związku z tym kilka pytań:
    1) Jak zapłacić podatki w USA? Czy obowiązują takie stawki:
    http://www.irs.gov/formspubs/article/0,,id=164272,00
    .html
    2) Czy trzeba płacić coś więcej w USA? Jakieś social security itp?

    3) Czy muszę zapłacić też podatek w Polsce?
    4) Jeśli muszę, to jak udowodnić ten dochód przed urzędem skarbowym?
    Nie dostanę PITa od strony amerykańskiej, więc skąd US będzie
    wiedział jaka jest podstawa opodatkowania?

    Pozdrawiam,
    Jakub

  • 2. Data: 2008-04-25 14:47:38
    Temat: Re: Kontrakt z firmą IT w USA a płacenie podatków
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    c...@j...com wrote:
> [...]
    >
    > Mam w związku z tym kilka pytań:
    > 1) Jak zapłacić podatki w USA? Czy obowiązują takie stawki:

    Musisz mieć SSN albo ITIN. Do pierwszego musisz mieć uprawnienia. Drugi
    numer może dostać każdy.

    > 2) Czy trzeba płacić coś więcej w USA? Jakieś social security itp?

    To zależy jaki jest Twój status w Stanach.

    > 3) Czy muszę zapłacić też podatek w Polsce?
    > 4) Jeśli muszę, to jak udowodnić ten dochód przed urzędem skarbowym?
    > Nie dostanę PITa od strony amerykańskiej, więc skąd US będzie
    > wiedział jaka jest podstawa opodatkowania?

    Gdzie w końcu masz rezydencję podatkową?
    Prowadzisz DG? Jeśli tak to gdzie? W Polsce? W Stanach?

    > Pozdrawiam,
    > Jakub

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-04-25 20:45:49
    Od: c...@j...com

    On Apr 25, 4:47 pm, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

> [...]
    >
    > To zależy jaki jest Twój status w Stanach.

    > Gdzie w końcu masz rezydencję podatkową?
    > Prowadzisz DG? Jeśli tak to gdzie? W Polsce? W Stanach?

    Nie prowadzę działalności. Jestem w Polsce a mam propozycję pracy
    zdalnej (kontrakt) dla firmy w stanach.

  • 4. Data: 2008-04-25 21:56:04
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    c...@j...com wrote:

    > Nie prowadzę działalności. Jestem w Polsce a mam propozycję pracy
    > zdalnej (kontrakt) dla firmy w stanach.

    No to przecież podlegasz nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

    Wprawdzie podatki w Stanach być może możesz sobie płacić *dodatkowo*,
    ale prawdopodobnie szybko się zorientujesz że to nie ma zbyt wielkiego
    sensu.

    Tak więc IMHO zapomnij o takim modelu współpracy. Przekonaj ich do
    wystawiania faktur z Polski. Wytłumacz dlaczego - powinni zrozumieć.

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-04-26 08:08:17
    Od: c...@j...com

    On Apr 25, 11:56 pm, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

    > No to przecież podlegasz nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

    No niestety tak. Tylko sam pewnie wiesz jak jest z płaceniem podatków
    w naszym poje.... kraju.

    > Wprawdzie podatki w Stanach być może możesz sobie płacić *dodatkowo*,
    > ale prawdopodobnie szybko się zorientujesz że to nie ma zbyt wielkiego
    > sensu.

    Nie ma z tego żadnego pożytku? Czy aby ktoś się do mnie za to nie
    przyczepi?

    > Tak więc IMHO zapomnij o takim modelu współpracy. Przekonaj ich do
    > wystawiania faktur z Polski. Wytłumacz dlaczego - powinni zrozumieć.

    Czyli sugerujesz prowadzenie DG?

    > Piotrek

    Dzięki!
    Jakub

  • 6. Data: 2008-04-26 10:44:24
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    c...@j...com wrote:

    > No niestety tak. Tylko sam pewnie wiesz jak jest z płaceniem podatków
    > w naszym poje.... kraju.

    Huh?

    IMHO, to akurat jest proste.
    Podatki płacisz przelewem albo w kasie.
    Gdzie tu widzisz jakiś problem?

    > Nie ma z tego żadnego pożytku? Czy aby ktoś się do mnie za to nie
    > przyczepi?

    Nie pisałem o pożytku z płacenia podatków w Stanach, tylko o sensie
    płacenia tam podatków, jeśli nie jesteś do tego zobowiązany.

    Już nie mówiąc o konieczności ewentualnego osobistego wyjaśnienia w IRS,
    jak już zaczniesz tam płacić podatki nie będąc do tego zobowiązany.

    > Czyli sugerujesz prowadzenie DG?

    Nic nie sugeruję. Jesteśmy na grupie dyskusyjnej i tak sobie dyskutujemy.

    Piotrek

  • 7. Data: 2008-04-26 10:46:12
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    c...@j...com wrote:

> [...]

    płacenia tam podatków, jeśli nie jesteś do tego zobowiązany.

    Już nie mówiąc o konieczności ewentualnego osobistego wyjaśnienia w IRS,
    po co płacisz podatki kiedy nie musisz tego robić.

  • 8. Data: 2008-04-26 11:10:58
    Od: c...@j...com

    On Apr 26, 12:46 pm, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:
    > c...@j...com wrote:
    >
    >  >
    >  > No niestety tak. Tylko sam pewnie wiesz jak jest z płaceniem podatków
> [...]

    W tym, że mogło by być prościej. Ale to już temat na inną dyskusję.
    Koniec tematu :-)

> [...]
    >
    > Już nie mówiąc o konieczności ewentualnego osobistego wyjaśnienia w IRS,
    > po co płacisz podatki kiedy nie musisz tego robić.

    OK. Tu też mam jasność.

    >  >
    >  > Czyli sugerujesz prowadzenie DG?
    >  >
    >
    > Nic nie sugeruję. Jesteśmy na grupie dyskusyjnej i tak sobie dyskutujemy.

    To jak mam wystawić fakturę nie mając założonej DG?

    > Piotrek

    Jakub

  • 9. Data: 2008-04-26 11:52:08
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    c...@j...com wrote:

    > To jak mam wystawić fakturę nie mając założonej DG?

    A czy wykonując dzieło ma umowę o dzieło i nie mając DG możesz wystawić
    rachunek lub FV?

    Piotrek

  • 10. Data: 2008-04-26 12:05:40
    Od: c...@j...com

    On Apr 26, 1:52 pm, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

    > A czy wykonując dzieło ma umowę o dzieło i nie mając DG możesz wystawić
    > rachunek lub FV?

    A mogę?
    A jeśli tak, to jaki mam wtedy z tego zysk w porównaniu z DG?

    > Piotrek

    Jakub